Rå utfodring...

Sv: Rå utfodring...

Gnist skrev:
Som uppfödare tycker Jag att det är (för att använda ditt uttryck) ett djävla sätt att Kräva av en valpköpare att den ska utfodra med ett speciellt foder/barfa..
Som uppfödare kan man (i mitt tycke) endast Rekomendera ett foder/barf till sina valpköpare, och Jag vet Ingen uppfödare som Kräver att valpköparna bara får använda ett specielt foder för att få köpa en valp :cool:

Jag instämmer! :bow:

Vad är det för stil? Jag hade bett den uppfödaren att behålla sina valpar själv om hon/han vill garantera att det att de får ett särskilt foder.

Sälj inga djur om du inte också kan lämna över ansvaret till någon annan att ta hand om djuret på bästa sätt. :mad:

Sol skrev:
Jag tycker inte heller att man ska kräva att ens köpare ger hunden någon speciell mat. Man rekommenderar det man tycker är bra och sedan är det upp till den nya ägaren. Däremot anser jag att man som köpare ska hålla vad man lovat. Har man köpt en hund på vissa premisser ska man hålla sig till det oavsett om det handlar om någon speciell utfodring eller om det gäller träning, tävling, utställning, avel eller något annat.

Man ska vara ärlig när man köper hunden, inte köpa den under falska förspeglingar. Har man lovat uppfödaren att BARFa hunden, ja då får man ta det. Köper man en jämthund och har lovat att man ska jaga med den ska man hålla sig till det också.

Jag håller med dig i princip, men jag skulle heller aldrig lova min uppfödare någonting.

Jag sade till min hunds uppfödare att jag nog ville ställa ut honom och att jag förmodligen skulle testa att träna lydnad/bruks och ev. agility. Men jag lovade absolut ingenting. det beror ju också på hunden...

Visar det sig att han inte gillar att ställas ut, fine - då gör vi inte det. vem vill tvinga en dämpad hund in i ringen - eller änu värre - en rädd hund? :eek:

Detsamma måste gälla jakt- och bruksraser. Visar sig hunden vara en soffpotatis, ja, då får den bli soffpotatis.

Det jag däremot tar på största allvar är att HD och AD-röntga den hund som "kräver" det. Min ras skall ögonspeglas efter 3-års ålder, så det kommer att ske.

Jag får inte in i min skalle varför så många hundägare underlåter att röntga hunden eller ögonspegla - om man vet att rasen dras med sådana problem.

Men för att återgå till ämnet - jag tror att det är svårt för uppfödare att kräva någonting av sina köpare faktiskt. :cool:

Rigoletto skrev:
Den här utfodringen skulle bestå utav vanlig bladsallad, kycklingvingar och vitlök som man skulle mixa ihop till en blandning.

Det skulle även gå bra med annat kött, så som lamm, nöt, älg MEN
"huvudingrediensen" skulle vara kycklingvingar.

Nu är jag inte insatt i denna utfodringsmetod, men... kyckling?

Är man inte rädd för salmonella?

Snälla, upplys en okunnig. :crazy:

Kyckling köper jag... Men vitlök är väl som lök giftigt för hund?

Jag skulle aldrig köpa en hund på vilkor att jag måste utfodra e säljarens anvisningar.
Jag har under många år kombinerat rått kött med annat foder men BARF ger enligt foderexperter en inte särskillt bra mineralbalans, våra hundar har dessutom inte mått bra av för stora fibermängder.
PL

prinsessfeminist skrev:
Nu är jag inte insatt i denna utfodringsmetod, men... kyckling?

Är man inte rädd för salmonella?

Snälla, upplys en okunnig. :crazy:

I Sverige har vi nogranna kontroller mot salmonella så man ska inte behöva oroa sig för salmonella hos svensk kyckling.

prinsessfeminist skrev:
JMen för att återgå till ämnet - jag tror att det är svårt för uppfödare att kräva någonting av sina köpare faktiskt. :cool:

Det är inte bara svårt, det är inte möjligt eftersom det inte är förenligt med Konsumentköplagen.

Sol skrev:
Det är inte bara svårt, det är inte möjligt eftersom det inte är förenligt med Konsumentköplagen.

Jag vet det, men det finns trots allt människor som uttrycker att de har särskilda krav på sina valpköpare.

Det finns mycket som skiljer sig mellan lag och moral. Ingen är av lagen tvungen att fodra en hund på ett visst sätt, de förstår de flesta, tror jag.

Men en del människor kanske känner ett moraliskt ansvar att ställa upp de "krav" som uppfödaren ställt? I synnerhet om man lovar att uppfylla dem. (hur man nu kan göra det, men det har redan diskuterats)

prinsessfeminist skrev:
Jag vet det, men det finns trots allt människor som uttrycker att de har särskilda krav på sina valpköpare.

Det finns mycket som skiljer sig mellan lag och moral. Ingen är av lagen tvungen att fodra en hund på ett visst sätt, de förstår de flesta, tror jag.

Men en del människor kanske känner ett moraliskt ansvar att ställa upp de "krav" som uppfödaren ställt? I synnerhet om man lovar att uppfylla dem. (hur man nu kan göra det, men det har redan diskuterats)

Som uppfödare har man ju vissa önskningar om i vad förhem ens "uppfödningar" ska hamna så visst, man ställer upp "krav" och uppfylls de inte av spekulanten säljer man inte.

Jag tycker defintivt att man har ett moraliskt ansvar att hålla vad man lovat så länge det är möjligt. Har man en skotträdd hund kan det ju se lite si och så ut med jaktmöjligheterna, blir hunden allergisk mot kyckling blir fodermöjligheterna begränsade etc. Det handlar att som köper tänka efter innan. Vad är det för löften man ger? Har man för avsikt att hålla dem? Har man inte för avsikt att hålla dem utan bara säger vad uppfödaren vill höra är man en skitstövel :devil:

prinsessfeminist skrev:
Men nu säger du emot dig själv. Hur skall du ha det?

Nej, jag säger inte emot mig själv. Man säljer ju inte de djur man fött upp kravlöst till vem som helst utan man förvissar sig om att djuret kommer hamna i ett bra hem och det sker genom att man för en dialog med spekulanterna. Jag har ingen skriven lista med krav som köpare ska uppfylla, men visar det sig att någon av spekulanterna har för avsikt att släppa ut (i mitt fall) katten lös ute när de bor nära en motorväg säljer jag inte katten till den personen. Då uppfyller inte den personen den kriterier jag har satt i mitt huvud (att katten ska hållas i en säker miljö).

Jag kan ställa hur många krav som helst på spekulanterna, de som uppfyller dem får köpa och när de köpt katten kan jag inte göra mer. Då är mitt inflytande över djuret över. Men ända fram tills djuret är sålt kan jag ställa precis vilka krav som helst och jag säljer bara till dem som uppfyller dem.

Sedan, när djuret är sålt, kan det visa sig att köparen har ljugit mig rakt i ansiktet och då kan jag inget göra. Det finns inget skydd mot skitstövlar.

Visst kan inte uppfödare kräva att man ska utfodra på ett visst sätt på livstid, men jag skulle gråta blod om jag fick reda på att köparna av min kull lovade en sak och sedan gick och köpte Pedigree.

Kosten har stor betydelse för hur hunden utvecklas.
Om uppfödarna av en ras kommit fram till att en viss utfodring ger de bästa förutsättningarna för just den rasen, så ska man ju följa detta de första 2 åren i alla fall.
Annars får man välja en hund från en annan uppfödare.

peter_lundin skrev:
Jag skulle aldrig köpa en hund på vilkor att jag måste utfodra e säljarens anvisningar.
Jag har under många år kombinerat rått kött med annat foder men BARF ger enligt foderexperter en inte särskillt bra mineralbalans, våra hundar har dessutom inte mått bra av för stora fibermängder.
PL

Vilka foderexperter? Och på vilket sätt är inte mineralbalansen bra? Finns det något skrivet skulle jag gärna vilja läsa det!

Generellt när man köper valp tycker jag det är en förtroendefråga - från båda håll. Jag vill ju ha en god kontakt med min uppfödare, för att kunna få hjälp och goda råd, och då är det naturligt att man letar efter någon med samma värderingar som en själv, när det gäller mat, träning och uppfostran i allmänhet. (Och jag föreställer mig att det är likadant ur uppfödarens perspektiv?)

Tror det är Sallander och Hammarlund som menas.
De är ju extrema motståndare till allt vad BARF kallas.

Tyvärr har deras artiklar i ämnet haft väldigt många brister.
De förkastar något de inte är insatta i.
Artiklarna har funnist i flera nummer av Hund Sport under förra året.

Ja, jag har också läst de artiklarna. Fanns gott om rena sakfel i dem när det gäller barf.... Jag tycker nog att för att kallas foderexpert ska man vara så opartisk det går, och åtminstone inte ständigt försöka marknadsföra sin egen produkt. :angel:

Hur mycket kostar hund mat imånaden? Skulle verkligen behöva svar på den frågan ! Jag har ingen aning om vad det kostar :confused: Tack :D

Beror ju på vilken sorts hundmat du ska ge hunden och hur mycket hunden äter/ dag..

RÅtt KÖtt Utan Tillsatser=om Hunden SjÄlv FÅr VÄlja

Rått EKOLOGISKT slaktavfall eller slaktavfall från NATURBETANDE djur är det ABSOLUT bästa och NATURLIGASTE du kan ge din hund!

hundar är inga spanmålsätare! inte heller är de gjorda för att äta så torr mat (torrfoder) och de är ABSOLUT inte gjorda att äta massa KONSERVERINGESMEDEL/FÄRGÄMNEN/SMAKTILLSATSER som fodertillverkarna har i fodret.

Hundar är köttätare och mår bäst när de får största delen kött,rått kött (har du sett ett rovdjur som kokar sitt kött?) lite grönsaker och märgben/andra ben är också bra. hunden är ett rovdjur.
de får i sig endast lite vegetabilier genom bytets magsäck. men om din hund gillar grönsaker så är det jätte bra att ge den det, de innehåller mycket vitaminer/mineraler samt fibrer m.m. Märgben/andra ben är bra och anturliga för hunden att äta, de innehåller kalk och andra viktiga mineraler samt håller tänderna i fin kondition.

anledningen att jag tycker det ska vara ekologiskt/naturbeteskött är för att vanligt kött/inälvor innehåller giftrester(bekämpningsmedel) framförallt lever/njure ska man undvika från konventionella slakterier. De innehåller mycket gifter/antibiotika djuren samlat på sig genom åren.
EKOLOGISKT/NATURBETESKÖTT innehåller även mer OMEGA-3 som är viktigt för hund/människa.

OM DU GER DIN HUND DET SOM ÄR NATURLIGT, DET DEN ÄR GJORD FÖR ATT ÄTA SÅ MÅR DEN BÄST, JAG BRUKAR TÄNKA VAD SKULLE HUNDEN LEVA AV I VILT TILLSTÅND, JO RÅA HARAR/ RÅTTOR/RÅDJUR
OCH BEN AV DESSA.
NU MENAR JAG INTE ATT NI SKA GE DEN LEVANDE HARAR MEN GÖR DET SÅ NATURLIGT SOM MÖJLIGT=RÅTT KÖTT FRÅN NATURBETESDJUR OCH SKIPPA TORRFODER OCH ANNAT SKIT FRÅN FÖRETAG SOM LJUGER OM HUR BRA DERAS FODER ÄR BARA FÖR ATT FÅ SÄLJA DET.
:bump: :idea:

Senast ändrad av en moderator:

VET NI ATT HUNDENS BAJS SKA VAR MÖRKBRUNT NÄSTAN SVART! DET FÅR DEN OM DEN ÄTER TILLRÄCKLIGT MED JÄRN, DAGENS HUNDAR SOM LEVER PÅ TORRFODER OCH HAR EN LJUSBRUN-BRUN FÄRG PÅ BAJSET HAR OFTA FÖR LÅGT MED JÄRN VILKET LEDER TILL TRÖTTHET OCH EN MÄNGD ANDRA SYMTOM. GE DEN BLODRIKMAT OCH RENT KÖTT SÅ SLIPPER HUNDEN FÅ BRISTER! NATURLIGT HELT ENKELT.

OBS! OM HUNDEN ÄTIT MYCKET BEN KAN BAJSET BLI VITAKTIGT MEN ANNARS SKA DET VARA NÄSTINTILL SVART!

LÅT DIG INTE LURAS AV FODERTILLVERKARE SOM MENAR ATT DERAS FODER ÄR EN NÖDVÄNDIGHET! VAKNA DE ÄR SÄLJARE ALLIHOP.:devil:
OCH DU DET BLIR INTE DYRARE ATT GE HUNDEN RENT KÖTT OCH INÄLVOR OM DU KÖPER DET FRÅN SLAKTERIET (INTE FRÅN AFFÄRER DÅ BLIR DET SVINDYRT) JAG BETALAR 15 KR/KG FÖR SLAKTAVFALL OCH DET BLIR MYCKET BILLIGARE ÄN TORRFODER OM MAN SKA GE TORRFODER MED LIKA STORT KÖTTINNEHÅLL DVS.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 089
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 235
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 859
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka