Rå utfodring...

R

Rigoletto

Jag har nu bestämt mej för att köpa hund av en viss ras och har börjat ringa runt till uppfödare. Till min förvåning är det väldigt många som har som krav på sina valpköpare att dom bara får utfodra hundarna med rått kött och sallad...

Jag har faktiskt inte hört talas om detta innan, är det någon som har erfarenhet av det och om det verkligen är någon skillnad mot "vanligt" foder?
Enligt uppfödarna är det bättre för immunförsvaret.

Jag tycker att det verkar lite krångligt att stå o "laga" mat och framför allt att få tag i rått kött (det skulle först o främst vara kycklingvingar, men även annat kött går bra). Man får väl kontakta ett slakteri isåfall.
Blir det inte oxå väldigt mycket dyrare än vanligt foder?

Någon som vet oxå hur vanligt det är att man tar valpar på tiken två löp i rad? Ska dom inte vila lite emellan?

Sv: Rå utfodring...

Rått kött och lite sallad ger en rätt missvisande bild av vad det handlar om. ;) Googla lite på BARF så kommer du nog hitta mer än tillräckligt med information.

Jag BARFar mina katter och jag ser en tydlig skillnad i allmäntillstånd nu mot för innan när de bara åt torrfoder (av "hög kvalité"). Det är inte särskilt jobbigt (tina upp ben med kött och lägga fram till dem), inte dyrare än torrfoder (beroende på vart man köper råvarorna givetvis) och min erfarenhet: Djuren mår bättre.

För hundar finns ju kompromissen färskfoder. Hundarna min familj har haft har fått färskfoder (och rester från jakten) och det är en kompromiss många BARFande uppfödare accepterar.

får man fråga vad det är för ras?? :angel: (även om det kanske är oviktigt)

Jag har den erfarenheten att hundarna inte mår bra av att äta för mycket rått kött.
Under älgjakten kan det bli en del rått kött och det brukar sluta med att hundarna börjar klia sig kopiöst. Har varit i kontakt med veterinärer och det är tydligen inget okänt problem.
Jag fodrar med kokta slaktrester och torrfoder blandat och det fungerar bra.

Min är troligtvis allergisk, då jag upptäckt att för mycket protein gör att han få utslag och diarre. Nu går han på ett torrfoder med lågt proteinvärde och hitills har det funkat bra.
Man kan inte ge alla hundar samma foder. Det funkar bara inte.
Gott slut och gott nytt år till er alla.

Om det är proteinhalten som spökar går ju den att reglera även när man BARFar ;)

Alla hundar kan inte äta exakt samma mat, givetvis inte... men de kan som regel följa samma koncept.

Om du BARFar hur reglerar du protein intaget då?

Med mänden kött. Tål inte hunden stora mängder protein drar man ner på mängden kött och ger mer fett och vegetabilier istället.

Om jag inte är helt fel ute. Så har jag för mig att enligt SKK ska tiken ha minst ett löp mellan parningarna.
Jag vet en som bara fick en valp i en kull, så den personen valde att para direkt på nästa löp. Jag vet inte vad som sades mm, men SKK kontaktade den uppfödaren iallafall.
Sen om det är så nu, det vet jag inte.

Två löp får du köra efter varandra. Sen måste tiken få vila ett löp, sen kan du köra två igen... Varför SKK kontaktade dem *hm* Det var inte så att de parade för 3:e gången?

Hittade: 3:3 att tik som inom 10 månader fött två valpkullar
skall vila minst 13 månader före nästa valpning

Senast ändrad av en moderator:

om du nu kör med BARFmetoden ett tag och sedan går över till torrfoder / burkfoder av en kvalite du tycker passar din hund, så kan de ju inte ta tillbaka hunden, eller hur?

Rockriddaren skrev:
om du nu kör med BARFmetoden ett tag och sedan går över till torrfoder / burkfoder av en kvalite du tycker passar din hund, så kan de ju inte ta tillbaka hunden, eller hur?

En uppfödare kan Aldrig ta tillbaka en såld hund!! Inte lagligt iaf :smirk:

Rockriddaren skrev:

Har man köpt en hund och en av premisserna för köpet är att man BARFar hunden ska man givetvis hålla sig till det. Det är vanligt folkvett. Man håller det man lovar. Vill man absolut inte BARFa sin hund köper man hund av en uppfödare som inte kräver att man fortsätter att BARFa hunden.

Visst, uppfödaren kan inte göra någonting om den nya ägaren struntar i vad han/hon har lovat, men det är (ursäkta uttrycket) ett jävla sätt att föra uppfödare bakom ljuset på det sättet. Man köper hund under falska förspeglingar.

Som uppfödare tycker Jag att det är (för att använda ditt uttryck) ett djävla sätt att Kräva av en valpköpare att den ska utfodra med ett speciellt foder/barfa..
Som uppfödare kan man (i mitt tycke) endast Rekomendera ett foder/barf till sina valpköpare, och Jag vet Ingen uppfödare som Kräver att valpköparna bara får använda ett specielt foder för att få köpa en valp :cool:

Senast ändrad:

Gnist skrev:
Som uppfödare tycker Jag att det är (för att använda ditt uttryck) ett djävla sätt att Kräva av en valpköpare att den ska utfodra med ett speciellt foder/barfa..
Som uppfödare kan man (i mitt tycke) endast Rekomendera ett foder/barf till sina valpköpare, och Jag vet Ingen uppfödare som Kräver att valpköparna bara får använda ett specielt foder för att få köpa en valp :cool:

Jag tycker inte heller att man ska kräva att ens köpare ger hunden någon speciell mat. Man rekommenderar det man tycker är bra och sedan är det upp till den nya ägaren. Däremot anser jag att man som köpare ska hålla vad man lovat. Har man köpt en hund på vissa premisser ska man hålla sig till det oavsett om det handlar om någon speciell utfodring eller om det gäller träning, tävling, utställning, avel eller något annat.

Man ska vara ärlig när man köper hunden, inte köpa den under falska förspeglingar. Har man lovat uppfödaren att BARFa hunden, ja då får man ta det. Köper man en jämthund och har lovat att man ska jaga med den ska man hålla sig till det också.

Finns ett bra helfoder - Fodax. Kolla in wewewe-punkt-fodax-punkt-com.

Glöm sidans layout och kolla innehållet. Dom har lagt ut hemsidesnickrandet på någon ... ja, vem det nu är.

Mycket trevliga människor och otroligt bra service under många år. Både foder och företag rekommenderas varmt!! :)

Den här utfodringen skulle bestå utav vanlig bladsallad, kycklingvingar och vitlök som man skulle mixa ihop till en blandning.

Det skulle även gå bra med annat kött, så som lamm, nöt, älg MEN
"huvudingrediensen" skulle vara kycklingvingar.

Rigoletto skrev:
Den här utfodringen skulle bestå utav vanlig bladsallad, kycklingvingar och vitlök som man skulle mixa ihop till en blandning.

Det skulle även gå bra med annat kött, så som lamm, nöt, älg MEN
"huvudingrediensen" skulle vara kycklingvingar.

Antingen har uppfödaren förklarat BARF lite väl förenklat eller så kör uppfödaren på en märklig BARF-variant. Visserligen brukar kyckling vara bas eftersom det är billigt och lätt att få tag på, men att även ge annat kött, lever och andra grönsaker än bara bladsallad är viktigt.

Jag tycker det är jättebra att fler och fler hittar denna utfodringsmetod och förespråkar den... förutsatt att man tolkat den på ett rimligt och för hunden bra sätt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 089
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 235
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det...
2
Svar
23
· Visningar
3 859
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka