Rå potatis

norrland65

Trådstartare
Vi har fått lite småpotatisar av grannarna till hästarna.

Jag har hört att det inte är så bra för dom. Stämmer det? Potatisen ges mer som godisar. Ett par stycken per dag, som morötter ungefär. Farligt/mindre bra?

Norrland

Sv: Rå potatis

Jodå, potatis är bra. Men groddarna är inte bra, och inte ev jord på heller. Det bästa är om du skalar dem först, då är det bra o nyttigt godis för dem!

Skulle tro att anledningen till att du hört att potatis inte skulle vara bra för hästar är att det innnehåller en stor del stärkelse, som är svår för hästen att omsätta i större mängder så fortsätt du att ge potatis som godis men jag hade inte gett det som "fodermedel"

Tussilago: Vad är det i groddarna som inte är bra för hästarna?
Och varför skala potatisarna först, borde räcka att se till så att det inte är för mycket jord på dom?

Camilla

Citat ur "Rätt foderstat bättre häst" av Björn A. Olsson o Christina Planck: "Om potatis, rå eller kokt, ska komma ifråga som fodermedel, är det ett krav att den är frisk, groddfri och inte grönfärgad.
I potatis dominerar kolhydraterna (stärkelse).Proteinhalten är låg men av hög kvalitet (relativt hög lysinhalt).Mängderna kalcium och fosfor är ganska ringa.
Potatis bör utfodras tillsammans med andra fodermedel (spannmål eller hackelse) och kan i måttliga mängder stimulera hästens aptit. Av gammal muntlig hävd rekommenderas aldrig potatis till dräktiga ston"
Näringinnehållet skriver de är 3,1 mj 6 g smb rp 0,1 g Ca och 0,5 g P per kg foder.
De rekommenderar max 0,5 kg okokt eller 1 kg kokt / 100 kg kroppsvikt till dräktiga o digivande ston. Till andra 1 kg okokt eller 2 kg kokt / 100 kg kroppsvikt.

Det verkar ju som att du kan ge dina pållar en mumsig potatis då o då. Fast jag skulle nog dela dem lite beroende på stolek så de inte råkar hamna i halsen otuggade.

ch791022 skrev:
Skulle tro att anledningen till att du hört att potatis inte skulle vara bra för hästar är att det innnehåller en stor del stärkelse, som är svår för hästen att omsätta i större mängder så fortsätt du att ge potatis som godis men jag hade inte gett det som "fodermedel"

se zorrezaid's inlägg: precis samma anledning som det inte är bra för människor heller med grodda/gröna potatisar har inget med stärkelsen att göra. :D Blasten är ju som ni vet mycket giftig, och jag antar att det är en del av det ämnet som går igen i grodd/grönt i själva potäten.

Är blasten giftig?

Oj, vi har en annan granne som gärna slänger åt hästarna blast när hon tar upp potatis. Bara för att vara snäll med dom. Hon har frågat, och jag har sagt ok. Visste inte att blasten är giftig. Hästarna älskar den, och står som trädda på ett snöre och tigger vid hagkanten när hon är i farten i potatislandet.

Norrland

Gröna delar på potatis (blast, potatisäpplen, gröna pottar etc) innehåller giftet Solanin som kan bla slå ut andningen = stendöd häst.

I övrigt innehåller potatis, vilken inte ska förväxlas med potatisprotein, väldigt mycket stärkelse så om man ger mer än bara mindre givor riskerar man kolik.

Potatis av god kvalitet och i små mängder är däremot helt ok, oavsett om den är rå eller kokt.

Senast ändrad:

En risk med att ge hela potatisar är att hästen sätter dom i halsen och får foderstrupsförstoppning. "Runda", hela, råa potatisar är ju hårdare än tex äpplen och kan vara svåra för hästen att få grepp om med tänderna.

Ska prata med grannen och be att hon inte ger hästarna blasten längre.

Tack för infon!

Norrland

norrland65 skrev:
Är blasten giftig?

Oj, vi har en annan granne som gärna slänger åt hästarna blast när hon tar upp potatis. Bara för att vara snäll med dom. Hon har frågat, och jag har sagt ok. Visste inte att blasten är giftig. Hästarna älskar den, och står som trädda på ett snöre och tigger vid hagkanten när hon är i farten i potatislandet.

Norrland

Ja det är den... du har fått svar från Tacitus redan - den är mycket giftig... det finns en historia om potatisens ursprung, när nån person "propagerade in den" hos något folk, och de dog som flugor efter att de tagit rådet och börjat odla... anledningen var att de åt blasten, förstod inte vad en rotfrukt var.

nu är det en historia men det finns en sanning bakom den.
säg åt grannen!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 046
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka