R-linjen / D-linjen etc??

Warfang

Trådstartare
Hej alla avelsbitna!

Vill ni skänka mig lite insikt i de olika hingst-linjerna alla pratar om, gärna vad som kännetecknar just den linjen, och vilka linjer som är bra att korsa med varandra osv? Inriktning DRESSYR :d

Jag är just nybliven Avelssto-ägare, och vill ju bli bra på detta omfattande ämnet :o Mitt sto är ett AB-premierat dubbeldiplomsto efter Bourbon - Sunshine Prince. Väldigt trevlig i typen med fin resning och fina gångarter. Tipsa gärna om vad som kan passa henne om ni ändå tänker på det:bump:
 
Med ditt sto skulle jag först och främst leta hingst som ger bra BEN. Hon har en stam som ger att du kan använda många av de hingstar som är verksamma i avel idag.

Vad är hennes fördelar som du vill bebehålla och förstärka, vad är nackdelarna?Vad är beömningen på hennes resp hennes bedönda avkomma - på benen iom att de betygen är det som sticker ut, har de samma svaghet - hur ska den kompenseras?

Vad vill du med avkomman?
 
Tack för input om hennes ben, inte tänkt på det...! Vilka hingstar ger bra ben då Cirkus? I och med att jag nyss köpt henne, har jag inte jättebra koll på hennes avkommor mer än på pappret, har inte sett dem i verkligheten. Hennes förrförra avkomma efter Ampere fick 8 på ben, samt även en efter Rosevelt på fölmönstringen men den gjorde ett uselt tre-års med 6 på ben. De andra har iaf fått 7 på fölvisningarna. Amperavkomman köptes av Brink/hannels dressagestable, och jag hoppas de kommer visa den på 3-års...

Jag vill ha rörliga avkommor med fin typ som kan prestera på dressyrbanorna, och gärna i den lite högre divisionen. Hon själv har 8-mässiga gångarter, lätta och elastiska. Men benen verkar ju vara lite av en akilleshäl då...
 
Om Ampére-avkomman blev bra kan det vara intressant att kika lite på andra hingstar med Flemmingh-blod? Tillgängliga i swb har vi bl.a. Bordeaux och Tailormade Temptation, två rörliga herrar av modern typ.
Även Sandro Hit-blod kan vara intressant om man vill åt typ och mekanik, gärna med D-blod i stammen då det har varit framgångsrikt i att producera sporthästar.
Kan man tänka sig att titta utanför Sverige är Lord Leatherdale ett hett alternativ för att förbättra mekanik, ridbarhet och rörelser i uppförsbacke
 
Hej alla avelsbitna!

Vill ni skänka mig lite insikt i de olika hingst-linjerna alla pratar om, gärna vad som kännetecknar just den linjen, och vilka linjer som är bra att korsa med varandra osv? Inriktning DRESSYR :d

Jag är just nybliven Avelssto-ägare, och vill ju bli bra på detta omfattande ämnet :o Mitt sto är ett AB-premierat dubbeldiplomsto efter Bourbon - Sunshine Prince. Väldigt trevlig i typen med fin resning och fina gångarter. Tipsa gärna om vad som kan passa henne om ni ändå tänker på det:bump:

Va kul att hon dök upp igen. För c:a 8 år sedan letade jag häst och tittade på det stuteriet som hon kom ifrån. Jag kommer ihåg att det var hon och ett Don Schufro sto jag var intresserad av. Men det är historia nu, priserna i Sverige var höga och kronan svag. Så jag fortsatte vid detta tillfälle ner till Tyskland och köpte häst.
Men till din avelsfundering; Jag tycker att diskussionen om benen är överdriven. Stoet kommer från en stark svensk stostam och precis som du säger har de flesta en 7;a eller mer. Så avelsmålet ligger inte där utan enligt min uppfattning är det framförallt två avelsmål du skall ha framför ögonen vid hingstvalet.
1. Sträva efter att förbättra typen. Stoets typ är bra, och du bör sträva efter att få en 9:a.
2. Galoppen hos stoet är bra, men jag tror att galoppen är den minst befästa gångarten hos stoet, därför skulle jag försöka befästa den mer.
Så utifrån dessa kriterier så är tex Bordeaux ett utmärk val men kanske inte för han har Flemming i stamtavlan utan främst för han utvecklar typ och galopp hos sina avkommer.
Men det finns många fler hingstar som passar in på dessa två avelsmål.
 
Hej! Vad kul att du känner till henne! Ja, don Schufro-stoet lämnar väldigt fina avkommor, är elitpremierad nu också. Men inte till salu när jag var där ;)
Som sagt så är jag nybörjare inom aveln, så alla tankar och tips är mycket välkomna. Har du några mer hingstar som du skulle rekommendera? Skriv gärna några rader om varför med :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp