H

Hunter

jag förstår inte... jag var och tävlade min första dressyrtävling idag, LC. min häst är en hopphäst, vi tävlar på msv-nivå och det går hyggligt. själv är jag gammal fälttävlansryttare och har därför bestämt mig för att starta min häst. vi har tränat terräng och hon går väldigt fint. men nu åter till dressyren. vi gjorde alltså vår första start idag. tävlingen var inomhus och jag kunde inte se något ekipage innan jag startade. jag var beredd på att min vana hoppare skulle bli något överladdad men hon tog det med ro när vi kom in på banan och jag gjorde mig beredd att starta och "spände bågen" för allt var jag var värd. jag och min häst fick till en väldigt spänstig, energisk "hög" trav och i vändningarna över medellinjen -EXB- gick vi nästan runt i en travpiruett. galoppen var lika energisk och fin.
jag red ut helnöjd, tänkte det där gav nog höga poäng.
men icke - jag fick inte ens godkänt! stod bara "spänd" häst hela vägen i protokollet...
ska dom inte gå sädär spänstigt och energiskt? vad vill domaren se? jag är helt konfunderad.. kan ni ge mig lite tips inför vår nästa start för jag verkar vara helt ute och cykla...

Sv: que pasa?

Hunter skrev:
jag förstår inte... jag var och tävlade min första dressyrtävling idag, LC. min häst är en hopphäst, vi tävlar på msv-nivå och det går hyggligt. själv är jag gammal fälttävlansryttare och har därför bestämt mig för att starta min häst. vi har tränat terräng och hon går väldigt fint. men nu åter till dressyren. vi gjorde alltså vår första start idag. tävlingen var inomhus och jag kunde inte se något ekipage innan jag startade. jag var beredd på att min vana hoppare skulle bli något överladdad men hon tog det med ro när vi kom in på banan och jag gjorde mig beredd att starta och "spände bågen" för allt var jag var värd. jag och min häst fick till en väldigt spänstig, energisk "hög" trav och i vändningarna över medellinjen -EXB- gick vi nästan runt i en travpiruett. galoppen var lika energisk och fin.
jag red ut helnöjd, tänkte det där gav nog höga poäng.
men icke - jag fick inte ens godkänt! stod bara "spänd" häst hela vägen i protokollet...
ska dom inte gå sädär spänstigt och energiskt? vad vill domaren se? jag är helt konfunderad.. kan ni ge mig lite tips inför vår nästa start för jag verkar vara helt ute och cykla...

Nej - i LC vill domarna se en god grund form, dvs mer unghäst form, samlar du hästen och rider den i för hög form får du avdrag på det direkt! LC tittar de oerhört noga på bakbens skjutet och avslappnad rygg linje ö.h.t.. det är grund grund grund som gäller där, samt vägarnas rätta ridande och dina hjälper... inget annat.

haha oj fatta vad fel jag var ute!
dom måste ha trott att jag var helt galen :)
jag hade dessutom försovit mig och hade ca 15 minuter på mig på framridningen, inte hunnit fläta hästen, knäppt nosgrimman över sidostycket på ena sidan i rena hastigheten..

Hunter skrev:
haha oj fatta vad fel jag var ute!
dom måste ha trott att jag var helt galen :)
jag hade dessutom försovit mig och hade ca 15 minuter på mig på framridningen, inte hunnit fläta hästen, knäppt nosgrimman över sidostycket på ena sidan i rena hastigheten..

:rofl: Ta det med ro, kolla TR för detaljerna och rid LC igen och rapportera hur det går då!

de är f.ö vana att se det mesta, så det skulle jag inte oroa mig för. ;)

Det låter som om du skulle rida minst LA.

Blev den spänd när du tryckte på den?

Vad skrev domaren som slutkommentar?

nja jag vet inte, men det är klart att när man lägger på ben så blir dom mer energiska, det kan man väl kalla "spänning" musklerna jobbar mer, spänner sig mer

axel skrev:
Det låter som om du skulle rida minst LA.

Blev den spänd när du tryckte på den?

Vad skrev domaren som slutkommentar?

domaren skrev:

"Härlig häst!"

axel skrev:
Ok!
Det stod iallafall inte :- ej färdig för klassen:D

Då ska du inte rida så låga klasser om du inte vill åka runt bara.

vi kanske ska satsa på att rida LB nästa gång. jag fick en 9 på fri skritt resten var <=5 (undantag hästens gångarter)

Det verkar som att domaren såg en spänd häst medan du upplevde hästen som spänstig. Man vill att hästen ska vara avslappnad men spänstig - absolut inte spänd! Och då spelar det ingen roll vilken klass du rider för hästen ska inte vara spänd i någon klass. Du hade förmodligen inte alls fått bättre poäng i en högre klass. Det du troligen måste jobba på är att få din häst mera avslappnad när du är inne på tävlingsbanan.

svårt att säga eftersom man inte har sett hur det ser ut irf. Men det låter som om ni är för bar för klassen, men sen är vissa dommare konstiga, min d-ponny som är född med energi framåt och är väligt energisk får oftast väldigt positivt för det förutom för några domare som ansåg honom som spänd (lb) sne nu när han går la- fei så är det aldrig någon som säger att han är spänd dock spänstig med mkt framåtbjudning

rid en la istället och se hur det går, lycka till!!:idea:

LECH skrev:
Det verkar som att domaren såg en spänd häst medan du upplevde hästen som spänstig. Man vill att hästen ska vara avslappnad men spänstig - absolut inte spänd! Och då spelar det ingen roll vilken klass du rider för hästen ska inte vara spänd i någon klass. Du hade förmodligen inte alls fått bättre poäng i en högre klass. Det du troligen måste jobba på är att få din häst mera avslappnad när du är inne på tävlingsbanan.
jag har ridit för dressyrtränare sen tävlingen och hon menade på att jag red med för mycket energi för LC klass. min häst är ganska högrest (jag rider i uppförsbacke) så hon går gärna i en lite högre form (alltså ej låg unghästform). hon går dock i låg form när hon har fått "rasta" sig lite och värsta överskottsenegin pyst ut.

LECH skrev:

Just vad jag tänkt svara.:D

Immer

Liknande trådar

Fälttävlan Ja vad har era hästar för bakgrund? Hur länge har ni haft den? Vad hade den gjort innan ni köpte/låna/fick den? Vad gör den nu...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
13 500
Senast: Idasagare
·
C
Avel Jag föreslår att vi håller en tumme för "di svenske" nere i Verden! Kanske även en "extra tumme" för Ploppi och hennes fina uppfödning i...
Svar
2
· Visningar
1 210
Senast: Hiddeous
·
Dressyr Jo, det är såhär att jag hade tänkt starta kallblodet i vår (och antagligen också hans) första dressyrtävling nånsin, om ca 2 veckor...
Svar
7
· Visningar
1 157
Senast: Luna10
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam