Quaterback...

kopparberg

Trådstartare
Jag som bara är intresserad av hoppning, och ska det avlas så är det hopphingst som gäller för mig, har blivit frälst i en dressyrhingst.
Jag har ända sedan jag började kolla runt på hingstar för att betäcka med blivit helt frälst i Quaterback! :love:

Så nu en enligt de avelskunniga säkert en helt pantad fråga, har han några poäng i hoppning? Jag har sett att många tyska hingstar som varit dressyrhingstar haft höga hoppoäng på bruksprov, precis som många hopphingstar haft höga gångartspoäng. Så hur är det med Quaterback i det fallet?

Jag är jättedålig att söka information på nätet, så jag har inte hittat något! :o

Sv: Quaterback...

Allmänt tips om du tycker att det är svårt att söka info om hingstar på nätet:
Om hingsten är godkänd i ASVH så kan du alltid börja med att söka på honom på Språngrulla Där finns info om hingsten har betäckningslicens samt grundläggande fakta som tex vem som är hingsthållare/seminimportör, avgifter, föregående års dräktighetsresultat m m. Där finns även länk till hingstens blupsida och till seminimportörens hemsida.

Quaterback har ju en "blandhärstamning", dvs han har hopphästar i stammen men även släktingar som blivit klassade som gångartshästar.

Mer info får du om du till exempel googlar "Quaterback, stallion, jumping", inte så svårt alls.

Siffrorna från 2006, 30 dagarstest på Neustadt/Dosse:
Int. 9.0
Trot 9.25
Canter 9.75
Walk 7.63
Riding qualities 9.75
Jumping 7.75

Tack! :laugh:

Är det så man googlar? Alltså med " placerade på det sättet. Lite pinsamt, men jag har alltså inte ens förstått det! :angel: :o

Åh Quaterback! Jag bokade honom nästan till mitt ponnysto i år, men avstog då det är mitt stos första föl
och hon är en ponny så jag valde en ponnyhingst istället. Dessutom har han kanske något för kort hals för
att passa till mitt sto, men han är min favorithingst! :love:

Kul att han inte hade katastrof på hoppningen också!

Quaterback är ju en Brandenburger, det är mitt sto också. Jag har upplevt att mitt sto har kort hals, precis som Quaterback. Har för mig att jag på en rasbeskrivning på Brandenburgerhästar sett att halsen ska vara "kort", precis som Quaterback har.

När mitt sto blev bedömt så tyckte exteriördomaren inte hon hade kort hals. Likaså tycker en annan exteriördomare i ASVH som sett kort på min häst inte hon har kort hals.

Tänkte om det var samma sak med Quaterback? Att man lurar sig och tycker han har kortare hals än han har?

Är han en brandenburger ?
Fast de kanske är lika blandade som våra svenska halvblod.
Man kan ju se både Selle Francais, hannoveranare och till och med Beach Boy finns ju i stammen

Vad jag förstod så var han en Brandenbruger. Men jag är långt ifrån expert på tyska stamböcker! :p
Men är det inte så att tyskarna kan ta in från andra stamböcker om det förväntas ta aveln framåt?

Hans farfar och morfar är Oldenburgare, hans mmf och mmmf är Hannoveranare. Och hans fmf är en Holsteiner.

Tar och puttar upp den här tråden lite då jag undrar om det är någon som har eller har sett ett par hästar/föl e QB och vad intrycket var av dom i sådana fall?
Hur blir typen, benen och psyket på avkommorna? Någon multitalang?

Jag har min unghäst på ett större stuteri för tillfället, och stuteriägaren åker regelbundet till både Holland och Tyskland och kollar på hästar och köper ibland. I allafall så totalsågar hon Quaterbacks avkommor, säger att hon sett massor av avkommor men att ingen har ärvt något av Quaterbacks talang.

Men självklart så kan ju andra ha sett fina avkommor! :)

Ganska många har visats på treårstestet i år, vet att han har fått ett flertal gångarts- och något hoppdiplom! Förhoppningsvis kan han kanske på ett blup-index i år, har inte hållit exakt räkning men känns som att det kan vara tillräckligt många visade :)

Har dock inte sett någon själv.

Jag har följt en ganska liten spenslig fux E: Quarterback. Från den var 1 år fram till 3 år. Den var ju ingen hopptalang precis. Men väldigt rörlig. Han hade en härlig trav, när han inte var spänd. Ganska känslig häst.
Jag tror att dom inte visade honom på 3-års, 2011. Dels för att han var liten och dom hann inte förbereda honom tillräckligt.

Hans farfar och morfar är Oldenburgare, hans mmf och mmmf är Hannoveranare. Och hans fmf är en Holsteiner.

Farfar Quattro B är Selle Francais,men gjorde sitt bruksprov i Oldenburg.
Som bekant en av världens främsta dubbelförärvare.

Quaterback är ju en Brandenburger, det är mitt sto också. Jag har upplevt att mitt sto har kort hals, precis som Quaterback. Har för mig att jag på en rasbeskrivning på Brandenburgerhästar sett att halsen ska vara "kort", precis som Quaterback har.

När mitt sto blev bedömt så tyckte exteriördomaren inte hon hade kort hals. Likaså tycker en annan exteriördomare i ASVH som sett kort på min häst inte hon har kort hals.

Tänkte om det var samma sak med Quaterback? Att man lurar sig och tycker han har kortare hals än han har?

Den avkomman jag såg var rätt kortlinjerad, och hade kort hals. Rätt långbent och ädel, men kortlinjerad.

Vill du ha mer att välja på ur de linjerna så har t ex Samba Hit-bröderna samma möderne och Canterbury samma morfar (fast lång hals och mer hopp).

Det finns så många fina hingstar! :laugh:

Jag som trodde jag hade bestämt mig för ett par hingstar, och sedan ändrade jag mig och betäckte med en hingst jag inte ens visste existerade innan jag fick tipset om honom! :p

Det ända jag kan säga är att han är så SNYGG!!!
Åkte till stallet i Tyskland där han står, och WOW!:love:
Får rota fram bilderna på honom som jag tog:)

Det får du gärna göra :laugh:. Fick du någon uppfattning om hur han verkade i hanteringen?
Tycker av de filmer av avkommor jag har lyckats rota fram på youtube att han verkar ge kortlinjerat och vinklade haser men annars verkar han inte typa speciellt mycket utan ungarna verkar bli rätt lika mammorna. Jag som gärna vill ha en kort och kompakt häst men med elasticitet och uppförsbacke har nog inte sett en häst efter honom som inte skulle duga enligt mina mått mätt (men jag är hobbyryttare på msv/msv nivå och behöver inte en "bättre" häst än så). Dock har jag bara träffat en avkomma "live" så är mest nyfiken på temperamentet.

Känner några stycken, sjukt trevliga, vakna, alerta och ändå hyffsat korrekta av vad jag kan se, är ingen expert direkt.
Bra gångarter och hoppar riktigt, riktigt bra. Och väldigt snygga!
Det jag gillar mest är psyket på dom och att dom är vakna, pigga, alerta utan att vara för på eller liknande om du förstår hur jag menar. Skulle inte tacka nej!

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: Långnos
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka