Quarterrace...

Bowman

Trådstartare
Hej!

Är det några här som startat eller brukar starta sina hästar i galoppen - quarterracen?

Mvh. Bowman

Sv: Quarterrace...

Har en väninna vars paintsto jag brukar rida ibland som frågade mig om startmöjligheter. Fast jag ridit en del galopphästar så har jag aldrig funderat på hur det funkar med kvalen för quarterracen. Det är ju lite annan typ av race...

Jag hörde ryktesvägen att de jockeys som red de första quarterracen var lyriska efteråt. Vem vet, kanske får vi se lopp med renodlade quarterracehästar i Sverige framöver. Det vore roligt att få fram rasen mer än som "cowboyhäst" för den hästintresserade allmänheten.

Jag vet att det inför quarterracet som gick på Täby galopp i sommras hölls kval då de erbjöd hästägare komma till Täby och få sina hästar kvalade under Jokey (som de tillhandahöll) vid några tillfällen innan själva tävlingsdagen.

De som inte kunde kvala i Stockholm gavs då möjlighet att göra det i Göteborg under samma premisser.

Det lär bli likadant nästa sommar när A Touch of the West hålls.

Gud va roligt! Detta bara måste jag komma ihåg till nästa år :love: Men hur funkar det med paints?

Såg ett lopp i Göteborg förra året. Där både skreks det och busvisslades det. Jockey'sarna sken i kapp med solen. Isadora Karlsson som red en hästarna skrattade så hon knappt kunde bli kvar i sadeln. Inget löp var så publikfriande som quarterracet... *ler*
Men sen dess har det varit rätt tyst. Hur funkade kvalen? Vad handlade det om för distans och tid. Det är ju inte direkt hästar som kan likställas med fullblod och araber. Handlar ju om en annan distans med...

Nu vet jag inte hur det går till i Täby (eller Göteborg) utan har endast varit med på Jägersro. Här nere behövde inte hästarna kvala utan det som krävdes var att de godkändes i startboxarna innan lopp. Vid startboxträningen så blev det automatiskt så att de även reds något varv på banan, fick lära sig gå nära inpå varandra, passera varandra, och även gå fort sista 2-300 m. De första åren arrangerades startboxträning för quarterhästar en gång i veckan från ett par månader före löpet, så de hästar som skulle delta var väl insatta både fysiskt och psykiskt inför utmaningen.

Quarterloppen på Jägersro har hållits på American Days, tanken har varit både kval och final-lopp, men det har inte varit tillräckligt med hästar anmälda så något kval har det aldrig blivit. Något år hade man bara ett löp, något annat år så körde man dubbla löp med samma hästar.Tror det har varit quarterlöp på Jägersro sådär 3 eller 4 år, i år var det ett inplanerat men framförhållningen var lite kort så intresset blev för litet och det ställdes i sista sekund in, även dessa hästar behöver förberedas i god tid för att inte ta skada (fysiskt) av "urladdningen".

En paint var dominant i quarterlöpen här nere de första åren. Charlies White Iron är en danskägd paint som vann alla löp utom ett han deltog i. Han reds av Dina Danekilde som även var den som red honom i alla träningar. Tror att han även sprang på Täby något år, och vann även där. Vi har haft några quarterhästar med som även om de inte lyckats slå ovanstående häst, har hamnat på prispengar :D. Quarterlöpen har varit fantastiskt kul, hästarna har gillat det och i mitt tycke kommit starkare ur dem, både fysiskt och psykiskt. Många tror att hästarna blir "förstörda" av att springa fort och aldrig kommer att kunna ridas ordentligt igen, men våran erfarenhet är tvärt om. När de har fått chansen att springa ordentligt så minskar behovet av att göra det i vardagsträningen. Våra hästar som gått löp tävlar fortfarande (med framgång ;)) i både reining, pleasure, trail och hunter.

Jockey´sarna tycker det är jättekul att rida quarterlöpen. Hörde rykten från Täby i år att några av toppjockey´sarna hade synpunkter på att de inte tillfrågats...:D

Det du skriver är lite hur jag uppfattat det med. Träningsmässigt låter det som ett bra upplägg. Har eventuellt tillgång till ett paintsto som man skulle kunna sätta i träning. Nu blev hon betäckt tyvärr. Men om det inte tog sig är det kanske värt att lägga ner lite energi på en start...

Frågan som följer...
Var det bara jockey´s som fick rida eller har man tillåtit amatörryttare med licens rida med på quarterracen?

Har du amatörlicens så är du varmt välkommen till mörka småland för att testa på min raket! :-P

Tyvärr inte...
Brukar rida som arbetsryttare från och till. Var tänkt att jag skulle försöka rida upp för licensen förra året. Men hade inte tillgång till någon häst då. Men har inte gett upp tanken på det. Uppskattade tanken annars. Var i mörkaste småland håller du till?
Mvh. Bowman

Utanför Åseda, mot Vetlandahållet.

Min paints mamma går att hitta på galoppsport, Top Beauty. Hjälpte uppfödaren med inridning och träning av hennes hästar, skulle gått steg1 men den blev inställd och då la jag ner projektet. Fick känna på dendär rakan på Angarn, fyfasen vad det går! :love: Skulle ju va lite kul att satsa på quarterrace... *gamla drömmar sitter i*

Vem vet...
Kanske hamnar på lite jobb i Växjö. Kanske tittar upp i så fall. Är ju inte allt för långt bort då. Steg 1? Du tänkte bli tränare?
Det är rätt fint i Angarn. Var där uppe några gånger förra våren. Man kan komma lite mer ut i skogen när man rider. Red på Täby då...

Jag tänkte börja någonstans mer :-)

Delvis KL.
Nån som vet vad det kostar mer än resan för en simpel hästägare?

Nu vet jag inte hur det går till i Täby (eller Göteborg) utan har endast varit med på Jägersro. Här nere behövde inte hästarna kvala utan det som krävdes var att de godkändes i startboxarna innan lopp. Vid startboxträningen så blev det automatiskt så att de även reds något varv på banan, fick lära sig gå nära inpå varandra, passera varandra, och även gå fort sista 2-300 m. De första åren arrangerades startboxträning för quarterhästar en gång i veckan från ett par månader före löpet, så de hästar som skulle delta var väl insatta både fysiskt och psykiskt inför utmaningen.
Det var detta jag menade, kval var (ser jag ju nu) helt fel ordval :crazy: de behövde alltså bara bli godkända i startboxarna.

Hörde rykten från Täby i år att några av toppjockey´sarna hade synpunkter på att de inte tillfrågats...:D
Haha, ja... det var flertalet jockeys som slogs om platserna att få rida på de hästarna som var med.

Distansen som reds var en quarter of a mile, har för mig att det är ca 400m.
Quarter, Paint, Appaloosa och Morgan eller korsningar mellan dessa tilläts tävla i löpet.

Liknande trådar

Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
393
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Superhästen San Moteur är tillbaka. Han vann comebacken – trots galopp strax efter starten. – Det är en häst utöver det vanliga, sa...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 219
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar