Quartermärr seg som tuggummi

Sv: Quartermärr seg som tuggummi

Först: Tack för era svar och beskrivningar!
En del symtom tycks passa in men andra inte alls... svårt med en sjukdom som är så komplex att diagnostisera :(
Hon har måttlig/ dålig framåtbjudning (iaf. på ridbana och på väg från stallet ;o) och är stel i kroppen,hon signalerar inte smärta (vad jag kan se) och hon brukar tydligt tala om ifall nånting gör ont. Hon är stel i bakbenen när hovis är hemma och vill inte dra dem långt bakåt, sån var även hennes farmor som trots det var aktiv och framgångsrik tävlingshäst i många år, så man undrar ju om det verkligen är sjukdom eller diffusa symtom som "man gör" till en åkomma..?
Det är ju svårt att ta beslutet att inte använda en individ i avel för att den KANSKE eventuellt kan ha det....
Har ridit flera quartrar där man så att säga inte "får någonting gratis" Upplever också att trögheten eskalerat sen hon blev dräktig...det kan inte ha med hormoner att göra? Hela hästen verkar liksom harmonisk o inget skrämmer henne längre....? ja jag vet inte, det är svårt..... synd att man inte bara kan rycka lite man och testa :crazy:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Western I slutet på maj köpte jag ett 11-årigt arabsto, hon var sutten/åkt på men annars helt grön. Första gångerna red jag i grimma, sedan...
2
Svar
20
· Visningar
4 644
Senast: Em-Jay
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur