Quarterhorse till westernridning

K

Karin 71

Har man inte råd att köpa en Am hästras ex quarter ska man hålla på med någon annan ridgren eller skogsridning.
Varför förlöjliga westernridning med hästar som inte är avlade till ändamålet.
Hadde i somras en släkting från Usa på besök och vi var och tittade på några western tävlingar.
Han tyckte att vi låg minst 100 år efter i utvecklingen efter att han såg en tjej komma in och skulle spinna med en fjording.

Sv: Quarterhorse till westernridning

Men oj så moget Karin.

Har inte du rätt färg på spaden får inte du leka i sandlådan säger jag då.

mvh Eva

Han tyckte att vi låg minst 100 år efter i utvecklingen efter att han såg en tjej komma in och skulle spinna med en fjording

Kanske är så att vi är 100 år före istället, eftersom vi har fattat att hästen blir det vi gör den till, sedan beror det på hur högt man satsar i tävlings sammanhang...

Du har aldrig tänkt på att det finns folk som tävlar för att ha skoj?! Alla har inte råd att "roligt" med en häst för 100000:-!
Sedan finns det de som börjar med en "enklare" hästras på tex sina föräldrars inrådan för att se om det passar dem. Man börjar inte med att köpa häst för 100000:- och utrustning för 40000:- bara för att komma på att det inte var roligt.

Tack vare sådana som tjejen med fjordingen så kan vi ha en utveckling av sporten! Vem vet hon kanske till och med vinner över en sådan världsmästare som du?!

Jag kan hålla med om att det ær jobbigt å se en fjording utføra ett reiningmønster(jag har sett fula mønster med quarterhæstar också). Det ær inte speciellt vackert och tar framførallt lång tid! MEN! då behøver man inte titta på det. Alla som ær intresserade av westernridning skall kænna sig vælkomna. Økad bredd = økat intresse før sporten = bættre topp.
Det som jag kan tycka ær negativ reklam før sporten ær tævlingar man kallar Svenska Mæsterskap dær de bæsta ryttarna inte ær med. Utomstående, som inte førstår att det råder inflation i de olika benæmningarna, blir førvirrade och om de dessutom tror att det ær eliten som vinner SM så blir intrycket inte så bra.

Bra svarat! Westernridningen ligger ju av förklarliga skäl ganska så långt efter USA, vi har ju faktiskt inte hållit på med det särskilt länge, eller hur? För att westernridningen ska bli bättre och människor ska börja intressera sig och vilja köpa hästar som är avlade för westernridning måste man ju börja nånstans. Sedan så kan man knappast jämföra quarter-shower med D-tävlingar, och det är väl inte meningen heller?

ja det e sant att vi ligger efter ..men alla raser måste vara välkomna .
I tex USA där e majoriteten Quarter där äger alla såna det e skillnad, här e det en relativt ny hästras ,som oxå syns på priset här e dom ganska dyra mot vad dom kan mm.Och att vi ligger efter gm att dom har antingen bättre hästar?? el tränare? naturligtvis.Man kan köpa en quarter till bra pris där som skulle klara toppen här.Där e det så mycke quarters där att många kasseras som e enl sverige e bra.man måste se det på det viset tycker jag.
Men vi kommer kanske ikapp sen e det större prispengar i tex USA, då drivs alla på ett sätt som kanske inte alltid e bra att få fram hästar på ,konkurransen e stenhård.
Träningsmetoder kan man disskutera mycke...

Det e bra att d finns tävlings nivåer för ALLA,då e d bara o välja.

Du har aldrig tänkt på att det finns folk som tävlar för att ha skoj?! Alla har inte råd att "roligt" med en häst för 100000:-!
Sedan finns det de som börjar med en "enklare" hästras på tex sina föräldrars inrådan för att se om det passar dem. Man börjar inte med att köpa häst för 100000:- och utrustning för 40000:- bara för att komma på att det inte var roligt.

Tack vare sådana som tjejen med fjordingen så kan vi ha en utveckling av sporten! Vem vet hon kanske till och med vinner över en sådan världsmästare som du?!

Är detta riktat till mig?

Om inte, vänligen lär dig att trycka på rätt svarsknapp.

// Eva

Har man inte råd att köpa en Am hästras ex quarter ska man hålla på med någon annan ridgren eller skogsridning.
Hadde i somras en släkting från Usa på besök och vi var och tittade på några western tävlingar.
Han tyckte att vi låg minst 100 år efter i utvecklingen efter att han såg en tjej komma in och skulle spinna med en fjording.
Kom ni bara till D klasserna?:crazy: Förlöjliga? vi har allbredsklasser i Sverige och WRAS för att ALLA ska ha möjlighet att tävla oavsett hästras. Offtast börjar man med den ras man har hemma i boxen när man är ny i grenen och kanske är jättenöjd med hästen , SEN? kanske man utvecklar sig och vill lägga MKT pengar på en trevlig QH 100000-150000 kr för en utbildad. Klart att vi ligger 100 år efter USA, vart kommer ridgrenen och Quarter hästen ifrån?:idea: Vad har du hemma i boxen, din ridgren? vänliga hälsningar Annelie

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta?
Rider western med min travare och det går alldeles utmärkt!
western kan man rida med vilken ras man än har, men vill man verkligen satsa och ta sig upp i dem höga klasserna så bör man ha quarter

vet du vad jag tycker?
- att det ser och ÄR hellöjligt när det kommer människor med hästar för 100 000:- och inte rider bättre än vad jag själv gör.
snacka om dumma människor! kasta bort pengarna i sjön och dessutom förstöra bra hästar...
ne, jag håller hårt i min travare jag. kan väl bara nämna i förbigående att det läggs ner ca. 5000:-/år i enbart träningsavgifter på oss två. westernridningen börjar funka ganska bra för oss faktiskt.
o en sak till, hästen var :o gratis :o

travmiaclinic.JPG

Fy Fan va förbannad jag blir när någon häver ur sig något så löjligt.

Western är inte bara en tävlingsgren utan en ridstil oxå.
Vill man tävla så är det upp till var och en, sen hur det går på tävling kvittar väl bara man har kul. Jag tror inte att en som tex kommer in på en fjording på tävling förväntar sig att vinna, men antagligen är den med för att få stolt visa upp vad de kan åstakomma.

Vad vill du med tråden, bråka eller :confused:

Här e föresten jag å min pålla.
Korsning mellan exmoore, döle, nordsvensk, travare mm.
Kanon häst
5406099.jpg

Ett tips föresten, om du nu skäms så mycket över sveriges utveckling angående raser så titta inte på all breeds klasserna när du e på tävling, titta bara på de fina 100,000kr quartrarna :mad:

man vill ju bara :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: åt dig

Det får väl honom att känna sig lite bättre att de är före i något i alla fall. Annars är ju Europa flera tusen år äldre än USA...:angel: dvs. före.

Hmmm... tror att den här personen bara vill retas "lite" med oss. Kan inte ni öppna upp en NY rolig tråd som vi kan discutera lite på?

vet du vad jag tycker?
- att det ser och ÄR hellöjligt när det kommer människor med hästar för 100 000:- och inte rider bättre än vad jag själv gör.

Ja, eller hur!:D
Jag har vunnit över många dyra quarters med min gamla fjording. Det är först senare man behöver hästar avlade för uppgiften.

Det här är en sån där skämttråd igen va för att kolla folks reaktioner?
Hur mycket kan man retas innan hela Bukefalos sprängs i cyberrymden av all ilska?

Jag tror nog också att det här är lite av ett skämt,men vill bara berätta om mina erfarenheter.
Jag började rida western på en väldigt pigg ponny-korsning som mest var lämpad för hoppning. Jag fick lägga ner väldigt mycket träning på honom och han lärde mig otroligt mycket under tiden, både vad gäller själva ridningen och horsemanship. Jag har också fått endel tävlingserfarenhet och lärt mig regler m.m, (även om det säkert fanns de som skrattade åt oss ibland). Detta har jag väldigt mycket nytta av nu när jag bestämt mig för att investera i en quarter.
Så vilken häst du än har så kan du utvecklas till en viss nivå inom westernridningen och du har alltid nytta av den kunskapen om du sen väljer att utvecklas vidare med exv en quarter. För visst är det väl så att oberoende av vilken gren du är intresserad av så är det omöjligt att nå toppen med en häst som inte är avlad för det. (Det finns få undantag) Jag har inte sett någon fjording i svår hoppning heller, men jösses vad roligt jag hade när jag tävlade 1 meters hoppning med min för 15 år sen och vi lärde oss massor.
Förresten så har jag varit i USA en period. Deras bästanivå ligger bra mycket över vår, men det finns VÄLDIGT många dåliga ryttare där också...

Men vill alla nå toppen? eller ens försöka? Har man sin fjording bara som "träning" inför den dan man köper sig en quarter? :confused:

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka