Quarterhästar

Sv: Quarterhästar

det går väl en del rykten om att fuxar ska vara egensinniga, och palomino är ju förvisso en fux som fått ett gulanlag. Men jag tror inte man ska gå så mycket på färger, utan se till varje individ. Jag har mött många palominos som varit allt annat än tuffa. Och det finns många hästar av annan färg än fux som varit väldigt speciella i sin personlighet.

Okej, lätt att missförsta när man skriver :smirk:

Vi äger en quarter med 2 personligheter i perioder (scizofren?) mkt snäll o samarbetsvillig, jobbar bra o lätt att rida, men i bland byter hon personlighet het som ett bi , vill bara galoppera i 100 km på stora volten o samlade övningar ? vad e det, något man kan äta? peta inte på mig m sporren idag för då j.....! annars är hon en trevlig tjejj. Jag tror också att uppfostran och vad hästen har för en stam bakåt speler in, en del stammar ger en ngt hårdare huvud som kanske inte passar alla ryttare.

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer, ett sto har oftast ett skiftande humör än vallackerna.:devil:

Jagtror att alla hästar e nog väldigt snälla tills KRAVEN kommer o där avgörs sen hur tuff envis hästen e.Men quatern hör nog inte till den mest "medgörliga" hästrasen sen e det olika förstås..

Säg mig då, vilken är den mest medgörliga hästrasen? Alla hästar är precis som dom blivit hanterade. Min två åring har jag hanterat från marken, har utsatt honom för det mesta och han är kolugn. Och nu när jag ska sitta upp är det inga problem. Klart att han är lite spänd men inget annat. Bara o rida. Hade jag dock inte haft mitt markarbete bakom, hade det vart en helt annan sak.

Senast ändrad:

Nej, alla hästar är inte stöpta i samma form även om dom fått samma markhantering. Hästar har precis lika olika personligheter som människor. Naturligtvis så ska man uppfostra dom med konsekvens, kunskap och omtanke men hästarna har ju sin egen personlighet iallafall och en del hästar låter sig helt enkelt inte tämjas så lätt. Det finns dom som tycker att hästar är vad man gör dom till och om det nu vore så är det ju konstigt att man kan betala flera miljoner för vissa hästar och inte en krona för andra. Det rimmar ju illa med att hästar är vad man gör dom till?! eller?

Har inte så stor erfarenhet av quater, men lite mer av paintar...
Jag anser också att hästar till stor del blir vad man gör dem till, dvs man kan forma dem ganska mycket. Men jag tror ändå att de har vissa rastypiska drag, naturligtvis med variationer inom rasen.
Om man tänker vad quatern är avlad för så är det mycket ranch- och boskapsarbete. För att de ska ha bra förutsättningar att gå in ex i en kossehjord och skilja ut ett djur tror jag att det krävs rätt mycket mental styrka hos hästen, dvs de är lite "hårda i huvudet" (därmed inte sagt att alla paintar eller quatrar är ämnade för detta!)Detta är mitt intryck av paintarna, dvs de är ganska tuffa, kan vara lugna för vissa saker med bli stimmiga av andra (precis som alla hästar!). Om det sedan finns skillnader mellan olika linjer, ex pleasure vs cutting kan jag inte uttala mig om, men det kanske är rimligt?

Kenneth:
Prestation har inget med att "hästar blir vad man gör dom till" o göra, det handlar ju mer om kapacitet än personlighet.
Klart hästar är olika med olika temperament, och alla tar olika lång tid på sig, men ALLA hästar kan man få medgörliga och mer eller minde okomplicerade. Det handlar bara om kunskap, är man bara lite intelligent, har lite hästöga och förståelse för hästens kroppspråk, KUNSKAP och hästen som individ, så är ingen häst för svår.

Bumble-bee;

En paint är i stort sett bara en fläckig quarter..

Har ett svart sto på foder nu. Hon är helt underbar att hålla på med.:love: :love: Nu är hon visseligen dräktig för första gången och skall föla midsommar helgen.

Nej, du kan inte få alla hästar till att bli okomplicerade. För i det ordet lägger i alla fall jag betydelsen att vem som helst kan hantera dem efter egen kunskap och hästen är lydig och beskedlig i alla fall.

Hästar som har ett lugnt grundtemperament kan bli bra nybörjarhästar. Men generellt så anpassar sig hästar till den som hanterar dem för stunden. Alla hästar kan bli trevliga i "rätt händer", men långt ifrån alla behåller det beteendet när de kommer till någon annan... Alltså kan du inte göra en häst okomplicerad, bara skapa en bra men för er unik relation.

Ulv i fårakläder är en perfekt beskrivning. ;)

I ridningen fungerar hon bra nu, hon har mognat och man kan ställa lite krav på henne utan att hon flippar. Förut körde hon med taktiken "jag kastar mig upp på bakbenen, hur jag kommer ner skiter jag i", med följden att hon ett par gånger (utan ryttare gudskelov) gjorde baklängesvolt och landade på rygg. Hon stegrade alltså inte och sedan råkade slå runt, utan kastade sig uppåt bakåt. :eek: :crazy: Oftast när man skulle få henne att en aaaning gå med rumpa och huvud åt samma håll, åt höger. Ibland bara när man tog i höger-tygeln. Tänder och kropp genomkollade, inga problem eller låsningar någonstans förutom i hjärnan. :devil:

Hehe...den här tråden bör nog inte läsas av Quarter-spekulanter...:rofl:

Hehe.. en fråga bara.. var det månne en quarter som den där tjejen kastades av o bröt armen hos er häromdan ?:crazy:

Jo, jag vet, men efterson det frågades efter quarter ville jag poängtera att min erfarenhet ligger hos paintarna...

Men jag tror inte att alla hästar kan bli precis som man vill, alla hästar har sin personlighet. Däremot kan man få dem att mer eller mindre acceptera människan som ledare, men att helt ändra hästens karaktär och personlighet vet jag inte om det går. Sen är ju vissa hästar lättare, andra behöver lååååååång tid på sig för att mogna!

Nej, det var en arab. Och det var ingen avkastning heller. Hästen missförstod ryttarens signaler och började galoppera, varpå ryttaren inte hade balans, föll av och landade olyckligt.
Vi använder bara hästar i verksamheten som vi har testat under lång tid och vet att de klarar av jobbet som lektionshäst, men trots det kan man ju aldrig gardera sig mot olyckor och tyvär hände det...

Jag kan berätta om min quarter.

Han är stencool. Kan hoppa till lite för plötsliga saker när man rider men har aldrig gjort mer än så.

Gudasnäll att hålla på med. Står som en ängel. Aldrig sur eller grinig. En 5-åring kan hantera honom.

Men en ulv i fårakläder passar ganska bra på honom också. Han liksom smyger till sig saker. Protesterar aldrig vilt utan ökar sina protester lite lite för var gång. Därför är det viktigt att hålla stenhårt på regler för att behålla en trevlig häst. Tex ska han stå still när jag sitter upp. Plötsligt en dag tar han ett steg men stannar sedan själv. Det gjorde inget tänker jag och så nästa dag tar han 2 steg os v.Plötslig man en häst som inte kan stå still längre. Därför är jag supernoga med att han t e x ska stå still.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar