Quarterhästar

Mirre

Trådstartare
Hur är dem i psyket, och att hantera, rida och så?

Dem fåtal quartrar jag träffat har varit väldigt trevliga och lugna.

Men nån som kan berätta lite om rasen?

Sv: Quarterhästar

Enligt min menin blir en häst vad man "uppfostrar" den till...:cool:
Man kan nog få riktigt "dåliga" hästar även av QH, även om de av naturen är mer "coola"...
Rätta mig om ni andra anser att jag har fel,tack...

Det där är väldigt olika från häst till häst, men jag tycker quartrar ofta är rätt tuffa, lite självständiga och coola.

Håller också med BonRaiz att det mesta hänger på uppfostran och all övrig hantering!
Min lillhingst är väldigt självständig, jättecool och orädd. Men då är han bra uppfostrad från början också och går undan för människor och tryck.

Mycket går att få bort eller ta fram med träning. Men hästar har ändå sitt grundtemperament.

Av de QH vi i familjen äger, så har vi:

En valack som är orädd, glad, lagom känslig. Mycket personlighet, kan göra sjuka grejer men är lätt att ha att göra med. En glad grabb helt enkelt.

Ett sto som är orädd, docksöt och vet om det, så när människor gosar med henne börjar hon genast utnyttja det till att tränga lite på dem. Som unghäst kunde hon tränga upp osäkra folk i väggen eller hota att sparka. Sa man åt henne var hon ett tänt ljus igen. Med mig och andra som kunde se de första tecknen försökte hon heller inget. Men det är helt klart en dam med rödhårigt temperament som gärna spelar bortskämd snorunge om hon får chansen.

Ett sto som har "arab-nerv", älskar att hitta spöken överallt, speciellt när det är lite tråkigt. Vuxen och mogen på andra plan, har alltid varit väldgt trygg att hantera även som ettåring. Hård men inte dum, kan man väl beskriva henne som.

Ett sto som är det tuffaste jag träffat i hästväg. 2 år, orädd för allt, men drar sig inte heller för att försöka sparka folk eller prova om hon kan galoppera mot dem för attack i hagen. Värre än första stoet, för hon tar inte tillrättavisningar lika bra. Det har gått framåt, men minsta lilla pyttekryphål så tar hon det direkt.

Av QH jag tränat, så är det en brokig skara mellan "familjehästar" och "hårdingar". En del beror på stam, en del på uppväxt, en del på hästen som ren individ.

Ett sto som är orädd, docksöt och vet om det, så när människor gosar med henne börjar hon genast utnyttja det till att tränga lite på dem. Som unghäst kunde hon tränga upp osäkra folk i väggen eller hota att sparka. Sa man åt henne var hon ett tänt ljus igen. Med mig och andra som kunde se de första tecknen försökte hon heller inget. Men det är helt klart en dam med rödhårigt temperament som gärna spelar bortskämd snorunge om hon får chansen.

:rofl: :rofl: ...om det nu är nåt o skratta åt:crazy: ...men det här var beskrivningen på min häst....allmänt kallad av vissa för DIVAN...men bara från marken...på rygg gör hon glatt det man begär...

Ulv i fårakläder är en perfekt beskrivning. ;)

I ridningen fungerar hon bra nu, hon har mognat och man kan ställa lite krav på henne utan att hon flippar. Förut körde hon med taktiken "jag kastar mig upp på bakbenen, hur jag kommer ner skiter jag i", med följden att hon ett par gånger (utan ryttare gudskelov) gjorde baklängesvolt och landade på rygg. Hon stegrade alltså inte och sedan råkade slå runt, utan kastade sig uppåt bakåt. :eek: :crazy: Oftast när man skulle få henne att en aaaning gå med rumpa och huvud åt samma håll, åt höger. Ibland bara när man tog i höger-tygeln. Tänder och kropp genomkollade, inga problem eller låsningar någonstans förutom i hjärnan. :devil:

Hehe...den här tråden bör nog inte läsas av Quarter-spekulanter...:rofl:

Beror väl också till en viss del om det är ranchstam i dom eller ren performancestam, kossehästar brukar väl också var lite tuffare i psyket.
Har själv en dam av äldre stam som har mycket egen vilja men samtidigt är smarbetsvillig.
Kan se spöken på de mest osannolika ställen samtidigt som att göra uppvisning ihop med ett gäng svartkrutsskjutande "cowboys" knappt får henne att röra ett öra.....:angel:
En prasslande pressenning kan få henne att göra frivolter samtidigt som en plockepinn trailbana får henne att gäspa...:crazy:
Parkera transporten med henne i på parkeringen vid IKEA i Örebro är inga som helst problem..:D
Så det finns många sorter..;)

/Carina

Senast ändrad:

Äsch...det är lika bra de får veta sanningen innan;) :angel:
Jag hoppas inte min någonsin kommer på idén att stegra sig...men hon är nog för lat till det:D
På sin höjd har hon lyft rumpan 10cm fr marken...när hon anset sig "illa" behandlad...ex av dressyrspö...som är det mest förnedrande som finns...

Ja en hårdnackad kossehäst det tror jag min är oxå...(även om hon är eft Paint)
Som när hon tröttnar o jobba på bana, plötsligt ser spöken i hörnen...:devil:
Men som på sin höjd vänder på huvet för o kolla, när en tom skramlande timmerbil kommer i världens kareta på skogsvägen när vi är ute o kör m rockarden...:cool:
Ja, de är för goa de små liven...

Stötte på 3 olika när jag var i Tjeckien (QH menar jag)
nr1 som inte visade mkt humör alls( såg mest trött ut)...utan satte igång o jobba direkt(9år)...reininghäst.
nr2 som såg ut till o va en riktig "pissemärr"(7år, pleasurehäst), när man kom i närheten av hennes box, men som i stort sett bara lossades...slickade öronen ner i nacken, men gjorde inget...kan tänka mig att denna har skrämt en del oerfarna...och det hade den gjort mig oxå för 7år sen:crazy:
Men vi kom riktigt bra överräns sen...och efter ett antal tim med henne, så åkte öronen fram när man gick förbi boxen till en annan häst..
nr3 såg ut till och va en riktigt trevlig häst(5år o reininghäst), men utnyttjade varje tillfälle att inte jobba...hehe, som min kära tant....begär man inget, så jobbar man inte...begär man ja, då jobbar vi väll då...:p

Min lilla dam på 3 snart 4 år har varit lite speciell...
Det var bara att sitta upp och rida i stort sett, ända tills jag började begära något..Då far :devil: i henne!
Skritt, trav ut i skogen och och ha kul, möta väghyvlar är inga problem! Men så fort vi kom in på banan eller i ridhuset så blir hon seg som kåla.. Skritt och trav går väl an men när man ska upp i fasliga hastigheter som galopp då gör hon allt för att slippa! Och jag menar ALLT!!! Det är tur att man inte är rädd.
Nu har vi dock nått en vändpunkt tack vare min tränare, tackar för det! Nu lägger hon inte lika mkt energi på skit.

Som många andra sagt. det finns många varianter!
Men det är inget jag skulle rekomndera som första häst. Jag tror att många luras av deras coola utstrålning. Min ser fruktansvärt cool ut men är stenhård i pärat. Men ack så go!!

Enligt min menin blir en häst vad man "uppfostrar" den till...:cool:
Man kan nog få riktigt "dåliga" hästar även av QH, även om de av naturen är mer "coola"...
Rätta mig om ni andra anser att jag har fel,tack...

Jag håller med! Jag har upplevt både lugna och stabila quartrar samt de som är helhispiga när de får en ryttare på ryggen. Så uppfostran, miljö och sättet den rids på påverkar ju. Människan bestämmer hur hästen ska formas. :smirk:

nummer ett och två av stona jag beskrev.

Visst kan man forma hästar, de kan vara helt olika beroende på vem de hamnar hos. Men de har sitt grundtemperament.

nummer ett och två av stona jag beskrev.

Visst kan man forma hästar, de kan vara helt olika beroende på vem de hamnar hos. Men de har sitt grundtemperament.

Nej precis, dina ston har jag ju inte träffat. Men många andra hästar.

Det är ju klart att en häst har ett grundtemperament, precis som vi människor också har. Men allt går ju att påverka, eller hur? En duktig tränare kan få en stressad häst att lugna sig och arbeta rätt, liksom att den kan få en "trög" häst att bli på alerten och anstränga sig (sen finns det ju såklart extremfall också).
Sen påverkar ju hästahållningen också. Foder, hagar, hag kompisar o.s.v.
Min åsikt är att om du ställer t.ex. ett halvblod bredvid ett annat, så finns det inget som säger att de har samma temperament bara för att de är samma ras. De är två olika individer.
Och självklart som du skrev om dina ston, de uppträder ofta olika beroende vad de är för människa som hanterar dem.

Det stämmer att de flesta hästar går att träna från stress till lugn och från seg till alert. Men sitter det i grundtemperamentet så kommer det oftast tillbaka så snart hästen inte tränas till motsatsen.

T.ex en häst som gärna tar chansen att bestämma över människor. Möter den en människa som säger nej direkt så brukar det vara slutsnackat sen och de två får en bra relation. Men hästen kan likväl försöka med nästa människa, och nästa, då den vet att då och då möter den människor den kan bestämma över.

Så jag håller inte riktigt med att en människa kan ändra hästen, men däremot kan man ändra relationen mellan två specifika parter.

Jag förstår inte riktigt vad du vill komma. För att ändra en relation till en häst till det bättre, krävs ju att man ändra på sitt eget betéende samt eventuella saker i miljön som kan påverka. Hästen är ju sig själv och bemöter människan utifrån hur den blir behandlad och har blivit behandlad tidigare.
Som exempel kan jag ta mitt arabsto. Hon har blivit illa behandlad sedan hon var föl, hon skulle skickas till slakt då hon var odräglig, ohanterbar, hon högg och sparkade och var spänd i hela kroppen och stressad till max. Varför? För att hon blev illa behandlad av stressade och okunniga människor som var rädda för henne. De kastade in maten i boxen istället för att gå in till henne. Så fort någon öppnade dörren kom spark och hugg för att hon var rädd. Jag köpte henne när hon var fyra år. Alla berättade hur dum jag var som köpte en sån hispig häst, det skulle aldrig gå att få henne lugn (dessutom är ju araber stressade av naturen enligt alla, så där var det ju redan bekräftat, fel ras helt enkelt), och hon var ju så spänd, och elak, opålitlig helt. Och vem skulle ens kunna sitta på henne när ingen ens kunde leda henne?
Vad fick hon av mig? Stora kuperade hagar, hon går på lösdrift med hästar som hon fungerar bra med, vi provar nya saker efter hur mycket hon klarar av, x antal mindre kilon med kraft och mer grovfoder, hon står i en lugn miljö utan folk som benhandlar henne illa. Hur hon är idag? Hur lugn som helst, avslappnad och trygg. Hon har aldrig sparkat eller bitit någon sen hon flyttade, hon är trevlig mot alla människor och hästar. Flera ryttare som inte har hållt på med hästar tidigare och som har varit rädda har lärt sig att rida på henne. Hon är en ängel i alla lägen!
Det jag har försökt säga från start är att hästen blir som den blir behandlad. Hade jag fortsatt på samma sätt som tidigare ägare hade hon fortfarande varit en "farlig" häst. Och nu handlar det inte om två specifika parter som du skriver, utan det är fler människor inblandade. Kanske har missförstått vad du menar, men det är så jag upplever det.

Jag har en följdfråga; är det vanligare att palomino-linjerna har problem med mentaliteten? Jag har tre stycken i min bekantskapskrets som nyligen köpt var sin palomino från olika håll. Det har varit en hel del problem med mentaliteten på alla tre :confused:. Eller är det helt enkelt så att en läcker färg lockar till sig en viss typ av mindre kunniga ägare?

Snarare det sistnämda isåfall. Eller så är det en ren tillfällighet i "ditt" fall.

Jag har/har haft alla möjliga färger på mina hästar och inte märkt något sådant mönster... Inte heller har jag någonsin hört eller läst något dylikt....

För att ta ett exempel (som ligger mig varmt om hjärtat); Wiescamplinjerna innehåller många palominos, nästan så att man skulle kunna kalla det mer eller mindre signifikant för dessa linjer, men det är också signifikant med stabila, ridbara och trevliga hästar med bra psyke. Detta var en av de viktigaste egenskaperna som gamle Wiescamp avlade på nämligen, just ett bra temperament.

nu har jag kommit fram till att vi missförstått varandra. eller i alla fall jag dig. för när du skrev att människan formar hästen så trodde jag du menade helt oavsett grundtemperament. Men när jag läser ditt senaste så förstår jag att du menade andra egenskaper. Dvs det som människan satt dit, det kan en annan människa ta bort.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 651
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar