Quarter, paint, eller kanske båda?

Elanor

Trådstartare
Okej, nu behöver vi hjälp med att reda ut lite frågetecken.

Vad är reglerna ang dubbelreggade qh/paint? Är det en QH som har för mycket vitt för att få vara quarter men för lite för att vara paint? Vart går gränsen? Såg i startlistorna till Nationals en häst som jag trodde var Solid Paint, men han skulle delta i både APHA och SPB-klass:confused: så då kan den vara paint, fast ändå inte...?

Jag fattar ingenting! Kan en häst vara både paint och qh och paint och solid och qh och solid (??) men en Solid Paint, den är minsann bara solid och ingenting annat....?

Snälla ge mig en grundlig lektion!:bow:

Sv: Quarter, paint, eller kanske båda?

En häst kan vara dubbelreggad, dvs både paint och quarter.

Det finns inte längre något som heter quarter med för mkt vitt, dvs alla quarter som föds crop out blir numera reggade som quarter. Tidigare var det inte tillåtet och då var man tvungen att regga dom som paint, men dessa kan nu registreras in i AQHA och blir då dubbelreggade.

Om man korsar en quarter med en dubbelreggad, alt två dubbelreggade så går avkomman att dubbelregga.

Två enbart quarters blir numera enbart registrerbar som quarter, oavsett hur mkt vitt. Man får numera inte registrera dessa i APHA heller, såvida inte minst en förälder är dubbelregistrerad redan.

Om en eller båda föräldrarna är enbart paint blir avkomman paint och inte dubbelregistrerbar.

En paint är antingen solid (SPB) eller regular. Du måste sett fel eller så stod det fel i programmet om den var anmäld till både vanlig APHA klass och SPB klass. Däremot kan den ju om den är dubbelreggad vara anmäld till AQHA och APHA/SPB klass.

Vilken häst syftar du på?

Hmm, jag är nästan helt säker på att det var en APHA och en SPB-klass,.. men nu blir jag osäker.

Så om två quarterhästar får ett fläckigt föl blir det fortfarande en quarter?

(Tack för att du svarar på mina dumma frågor :bow:)

EDIT: Kollade startlistorna och det var AQHA + SPB-klass! Men då är den hästen alltså reggad som Quarter och Solid paint? Hur fungerar det?
Föddes han som quarter, med för mycket vitt, och reggades som Paint men har nu reggats om som Quarter och blir då Quarter/solid?

Hehe, det är väldigt svårt att förklara sånt här på nätet kan jag tänka mig, men vi pratar om det varenda dag i stallet så jag kände att nu måste alla ??? rätas ut :)

Senast ändrad:

En sak jag vill tillägga till frågeronden: Om man nu kan regga en häst till både quarter och paint, och då helt enkelt tävla i både paint och quarter-klasser, borde inte de stackars solida hästarna då få tävla i åtminstone paintklasser? :o Jag menar, det är ju en Paint! Skillnaden är att det står "Pattern type: Solid" i reg.beviset.

Hmm, jag är nästan helt säker på att det var en APHA och en SPB-klass,.. men nu blir jag osäker.

Så om två quarterhästar får ett fläckigt föl blir det fortfarande en quarter?

(Tack för att du svarar på mina dumma frågor :bow:)

EDIT: Kollade startlistorna och det var AQHA + SPB-klass! Men då är den hästen alltså reggad som Quarter och Solid paint? Hur fungerar det?
Föddes han som quarter, med för mycket vitt, och reggades som Paint men har nu reggats om som Quarter och blir då Quarter/solid?

Hehe, det är väldigt svårt att förklara sånt här på nätet kan jag tänka mig, men vi pratar om det varenda dag i stallet så jag kände att nu måste alla ??? rätas ut :)

På den tiden när man fortfarande reggade cropouts så kunde det hända att en quarter föddes som hade för mycket vitt för att bli reggad i AQHA, men att den även hade för lite vitt (hade att göra med var gränserna i respektive förbund gick för var det vita skulle vara) för att bli riktig paint och därför blev SPB.
När man sedan för ett antal år sedan ändrade reglerna hos AQHA om hur mycket vitt en quarter får ha, då reggades även dessa som quarter och blev då Quarter/SPB. Plättlätt.....:D

Hur jag vet....äger en sådan själv. ;)

Eftersom den hästen är reggad som SPB är det nog så enkelt att den har en dubbelreggad förälder och därför gick att regga som paint också.
Hade det varit en crop out quarter hade den med största sannolikhet gått att regga som regular paint.

Den enda möjligheten att dubbelregistrera föl som föds numera är om en förälder (eller båda) redan är dubbelreggad.

Quarter + Dubbelreggad = går att dubbelregga

Dubbelreggad + Dubbelreggad = går att dubbelregga

Quarter + Quarter = går endast att regga som quarter oavsett hur mkt vitt.

Paint + Dubbelreggad = går endast att regga som paint oavsett mkt/lite vitt

Paint + Paint = går endast att regga som paint oavsett hur mkt/lite vitt.

Vad gäller att SPB ska få tävla vanliga APHA klasser så tror jag inte det kommer hända, men diskussionen har förts så man vet aldrig. det är ju upp till APHA att bestämma, och dess medlemmar att skicka in motioner.

Samma med crop out quarter, quarter med för mkt vitt får fortfarande inte tävla i AQHA halter eftersom det inte anses rastypiskt med för mkt vitt.

På quarter med för mkt vitt än vad rasstandarden säger står det på registreringsbeviset precis som Lillaida skrev. (vart tog hennes inlägg vägen?:confused:)

"This horse has white markings designated under AQHA rules as an undesirable trait and uncharacteristic of the breed"

Eftersom den hästen är reggad som SPB är det nog så enkelt att den har en dubbelreggad förälder och därför gick att regga som paint också.
Hade det varit en crop out quarter hade den med största sannolikhet gått att regga som regular paint.

Den enda möjligheten att dubbelregistrera föl som föds numera är om en förälder (eller båda) redan är dubbelreggad.

Quarter + Dubbelreggad = går att dubbelregga

Dubbelreggad + Dubbelreggad = går att dubbelregga

Quarter + Quarter = går endast att regga som quarter oavsett hur mkt vitt.

Paint + Dubbelreggad = går endast att regga som paint oavsett mkt/lite vitt

Paint + Paint = går endast att regga som paint oavsett hur mkt/lite vitt.

Vad gäller att SPB ska få tävla vanliga APHA klasser så tror jag inte det kommer hända, men diskussionen har förts så man vet aldrig. det är ju upp till APHA att bestämma, och dess medlemmar att skicka in motioner.

Samma med crop out quarter, quarter med för mkt vitt får fortfarande inte tävla i AQHA halter eftersom det inte anses rastypiskt med för mkt vitt.

På quarter med för mkt vitt än vad rasstandarden säger står det på registreringsbeviset precis som Lillaida skrev. (vart tog hennes inlägg vägen?:confused:)

"This horse has white markings designated under AQHA rules as an undesirable trait and uncharacteristic of the breed"

Hej

Du svarade förut på mitt inlägg angående vilken färg min häst har på en annan tråd.Det som jag fetmarkerade på ditt inlägg är det som det står på reg.beviset.Men det har ingen betydelse om han är godkänd eller inte?

Haha Lillaidas inlägg var ju i din tråd!

Nej han är "godkänd", dvs en registrerad quarter och du kan tävla, avla (om det hade varit ett sto) osv. Men inte visa i AQHA halter.

Tack Wranglan, mitt western-wikipedia!

Men jag måste ju erkänna att det känns surt när dom ändrar reglerna så att quarter är quarter och paint är paint, men jag sitter här hemma med en paint som ser ut som en quarter, men ändå inte får vara varken quarter eller paint...

Nu blir jag säkert lönnmördad, men ärligt talat; min häst har väldigt mycket quarter i stammet, mycket mer än paint, (hon är alltså solid, om nån inte fattat det trots mitt gnäll ;)) och det känns inte helt rättvist att min stackars häst blir inknödd i nåt litet fack där det känns som andrasorteringshästar!

För vad jag fattat det som, så som det var förut i alla fall, ville man att Quarterhästar skulle vara enfärgade, och blev det en skäck fick den bli Paint? Men eftersom 2 Paintar kan få enfärgade föl, varför blir det då inte en Quarter? Är det inte samma skrot och korn? 2 QH's kan ju få en Paintavkomma (well inte nu längre men ni fattar), alltså finns redan Paintgenen i Quarterstammen, oavsett om vi särar på raserna eller ej. Eller är jag ute på hal is nu igen? :D

Paintarna har en hel del quarterblodslinjer och en del paintar har väldigt mycket, till och med 100% quarterblod. Men det finns även en hel del andra linjer hos paintarna som är en bit ifrån standarden hos quarter och dess blodslinjer så man kan inte säga att alla paintar i princip är fläckiga quarters (även om en del paintar är det). Därför kan man inte heller återgå till att bli quarter om det en gång varit paint inblandat så att säga.

Att SPB har egna klasser osv är ju för att de egentligen inte följer rasstandarden för paint och man vill väl särskilja det lite. Att de ändå räknas som renrasiga är för att de anses vara likvärdiga regular paintar i avel (breedingstock) eftersom de fortfarande bär på färggenerna.

Samma med AQHA, man vill ju fortfarande att en quarter inte ska ha för mycket vitt. Om en quarter föds painttecknad (crop out) så är det alltid som overo. Aldrig tobiano. Kort och mycket förenklat kan man nog säga att tobianon och overon har olika ursprung.

Jahaja... Ja det är klart, ska man dra en linje får man dra den hårt. Kan ju vara svårt att börja bedömma alla SPB's och se om de är värdiga att vara QH's!

Återigen, tack tack tack för att du reder ut åt mig!:bow:

Att de ändå räknas som renrasiga är för att de anses vara likvärdiga regular paintar i avel (breedingstock) eftersom de fortfarande bär på färggenerna.

Wrangler:

Vilka färgener är det man tänker på då ??

För en enfärgad häst kan ju aldrig tex bära på en tobianogen.

Däremot kan ju overogenen finnas lite halvt "dold" på en till synes enfärgad.......Ivartfall om overeogenen är lika som splash genen ( bukskäck ).

Men jag undrar just vad de menas med att de fortfarande bär på färgenerna.....:confused:

Tja en tobiano kan ju vara en häst med strumpor och bläs. Jag har även sett solida hästar utan höga strumpor och bläs efter testade homozygota tobianos.

Men jag antar att det menas att det är större chans till färg med en paintavlad häst. En häst kan väl ha större eller mindre benägenhet att ge fläckigt och jag förmodar att man med "breedingstock" anser att dessa har det, förutom renrasiga blodslinjer. Man ska vad jag förstår ha lika stor chans till färgade avkommor om man använde SPB i paintaveln. Det är väl overo, sabino osv generna man antar ligger dolda mer frekvent i breedingstocks.

Det finns säkert någon färg/genetik expert som kan utveckla det, jag är inte alls insatt i färggenetiken mer än basic.

Tillägg till detta med dubbelreggade hästar. En annan anledning till dubbelreg kan vara om hästen är perlino eller cremello, vilket inte heller var godkända färger inom AQHA tidigare och dom fick reggas i APHA precis som crop outen. Men nu är de färgerna godkända och dessa hästar kan då alltså reggas i AQHA (om de är renrasiga quarters alltså) och bli dubbelreggade.

Overo, sabino osv har jag dåligt koll på.

Tobiano däremot vet jag ju är dominant så för att avkomman skall kunna få det, dvs en häst ska kunna föra det vidare så krävs att hästen i sig själv är det.

Men det finns ju många olika varianter av tobianon oxå, finns väl en variant som heter minimal tobiano, kanske är den du tänker på med strumpor och bläs/tecekn i huvet...

Fast att en häst skulle vara enfärgad, eller solid som du kallar det, efter en homozygot tobiano har jag svårt att se.....:confused:
Måste finnas något lite vitt som indikerar en minimal tobiano isåfall.

Men jag är inte insatt i painthästarnas färger, endast i islandshästarnas. Dock är ju en tobiano alltid en tobianotecknad skäck oavsett ras :)
Och genetiken är ju densamma....

Fast att en häst skulle vara enfärgad, eller solid som du kallar det, efter en homozygot tobiano har jag svårt att se.....:confused:
Måste finnas något lite vitt som indikerar en minimal tobiano isåfall.

Nu kommer jag inte ihåg om de avkommorna hade nåt lite vitt någonstans, men vi pratar inte höga strumpro och bred bläs utan vad som normalt absolut inte skulle betäcknas som färgad. Det är ovanligt men kan hända att homozygota hästar inte ger fläckigt.

Minimal tobiano har jag annars inte hört talas om, men som sagt -det klart det finns. Finns säkert en hel del tobianos som ingen skulle betäckna som skäckar, dvs med strumpor och bläs.

Minimal white brukar man annars säga om overos som håller sig inom kriterierna för paint men som inte heller ser ut som "skäckar" -dvs kanske höga strumpor, stor bläs, liten bukfläck osv.

Sabino, overo och vad det nu finns för varianter på dessa kan absolut ligga "dolt" i solida hästar. Det är ju anledningen till att det föds crop outs då och då. Och har man då en solid paint efter två färgade paintföräldrar så är ju chansen är större att den ger en färgad avkomma än att två solida quarters gör det.

En djungel detta med färggenetik helt klart.

Om det inte hade varit för osannolikheten att skulle hända så är det mycket sannolikt att det egentligen aldrig hänt....:rofl:

Tanten är Cropout OCH reggad som SPB...så nog är det sannolikt alltid...;)

Och har man då en solid paint efter två färgade paintföräldrar så är ju chansen är större att den ger en färgad avkomma än att två solida quarters gör det.

Ja, det kan man ju tycka borde vara större chans till en färgad avkomma :)

Inom islandshästarna finns en färg som hete slettuskjótt - bukskäck eller splashed white på engelska.

Ofta kan man se om en häst har denna färggen, ett öga kan vara blått eller båda, bred bläs och strumpor på benen.
Men nyligen upptäcktes att denna gen även finns hos helt enfärgade individer oxå !
Kanske något man redan veta inom andra raser men en nyhet i detta fallet :)

Jag fick ett fullt ut bukskäckföl med ett sto som indikerade att genen fanns ( två blå ögon, bläs och 3 vita strumpor ) tillsammans med en helt enfärgad svart hingst som hade en far som har genen.
Med fullt ut menar jag: två blå ögon, lykta, 4 vita höga strumpor, stor bukfläck och vit svanstipp :)

Som du säger: detta med färgenetik blir man ibland inte klok på !

PS:
Minimal tobiano tror jag är en sådan med kanske inget vitt i ansiktet men tex 4 vita låga strumpor. Man tror inte det är en skäck alls men så ploppar det ut en tobianofärgat föl med enfärgad hingst.....

Ja där ser man.

Jag har inte full koll på vart gränserna går för vita tecken på paint eller vart dom gick på quarter innan, men då är det iallfall inte samma antar jag. Nu har ju APHA lättat lite på sina gränser också, kanske ni skulle kunna regga om eran till regular med dom nya bestämmelserna?

Fast vi är mest glada att hon reggad i "rätt" register också numera...;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka