QH eller "vanlig".

Djurjouren

Trådstartare
Vad använder folk mest? Nyfiken på både ponnytravare och stora.
Och var (helst på nätet) köper man saker till de små?

Sv: QH eller "vanlig".

Inom ponnytravet är remmarna fortfarande absolut vanligast, men QH kommer mer och mer, det finns i alla fall några tillverkare som säljer såna sulkyr...

Ärligt talat, jag vet inte var på nätet man hittar utrustning till de små :crazy:

Har du blitt med ponnytravare? ;)

Tackar. Nej jag har inte blivit med ponnytravare men funderar lite på det. Sonen tycker att det roligaste som finns är att åka bakom stora travaren. När jag lägger på honom sadeln blir sonen arg och går och hämtar vagnen istället :-)

Jag har ju dristat mig med att köpa en "sällskapsshettis" som jag tänkte ev använda till trav...nu har jag inga grejor till honom än men om jag skaffar så blir det QH ...jag gillar inte att skalmarna "petar dom i öronen" :D och shettisar är ju ofta lite runda men med QH så kommer ju vagnen lite mer utanför hur runda dom än är.....

har kollat på blocket o så, men det finns säkert nåt ställe där dom har ponnyutrustning..pratade med en kompis förra veckan , hon hade köpt en nu QH sele för 2 200 , men jag kommer inte ihåg vad hon sa vart hon handlat......shettis måste du ha :D ....dom är helt super :love:

Snyggen
JOFQHQMPMNNOK.jpg

de flesta "stortravarna" använder nog QH, iallafall i tävling, jag har både och hemma, QH till speedcarten och vanlig till rockarden

Vi har ungefär som martha, QH till tävling och på speedcarts utom en som har vanlig. Det har även rockarden.

Marta!!

Morr...Den "sprit" ;) -pållen har jag kvar i datorn under fliken "Fina hästar" :d

Efter att ha sett alla bilderna på honom så RATADES många shettisar då vi hade hans charmiga uppsyn, vackra huvud o låååånga man på näthinnan!!! :devil: :D

Men vi hittade en mini-kopia av Trygg efter åkandes runt halva landet!

Här är han;

74828308.jpg

Och jag som berättade för dig om Nossen..och hans "framstående" syskon :p ...i tron om att du var en "amatör" som kanske fick en matlapp med dig från nå´t P-lopp nån gång.. :o :D :smirk: :rofl:
(överdriver nu men ändock..pinsamt..*gapflabb*

Vad gällande QH eller standard så går det väl mer o mer över till QH..fast jag måste erkänna att jag var skeptisk som fasiken till dom selarna när dom kom!
Trodde vagnen skulle trilla av när som helst! :D

men nu har jag t o m QH till min ARDENNER!! :banana:

Senast ändrad:

Men Nossen gjorde väl inte bort sig igår heller...16,6 full väg är ju inte illa pinkat :D

Jorå...amatör är jag, men jag har ett par rikstotosegrar på samvetet och haft en hel del goda löpare :D

Den ponnyn är faktiskt skitläcker :love: Väldigt fin :bow: en del shettisar är inte så fina...ser ut som Mumintroll :rofl: .....fast mumintroll är ju gulliga på sitt sätt :D

jag kör med rem både hemma och till tävling men har funderat på att sätta QH på hemmagrejjerna. snart vinter =-35 grader dvs KALLT att sela av med stelfrysna fingrar ;)

Funderat lite på allt möjligt och en stor fråga är huruvida det går att kombinera min ambition med att hitta en BRA ponnytravare och samtidigt en DUNDERsäker barnponny. Är det antingen eller? Eller?Var letar man?

Ärligt talat Djurjouren...
Inom ponnytravet är det tyvärr så att det snarast är DUMT att köpa en riktigt bra och rutinerad ponny som förstaponny, för då hamnar ekipaget i de lopp som är tuffast konkurrens i, oavsett om det är rekord- eller penninghandicapat... Bättre att börja med en bussig barnponny som är medioker på travbanan och starta i rekordhandicapade lopp - när det nu blir aktuellt.
(Jag HAR en sådan ponny, utlånad just nu, och jag har precis bestämt mig för att den INTE blir till salu när jag får hem den, just för att jag också vill ha en bra barnponny :love: )
När sedan kusken är tillräckligt rutinerad, DÅ kan man börja fundera på att skaffa en riktigt bra ponny i stället. :idea:

Och som svar på inledande frågan:
QH sulky och vagnar kan man hitta på www.royalsulky.se
De vanligaste ponnysulkyrna är Champion (har ingen hemsida, vad jag vet - har en QHvariant också om jag inte missminner mig) och Kumlavagnen (tror de har nån sajt, men vet inte adressen i så fall)
Selar brukar man kunna få tag i via de flesta travshopar, numera. Det finns i alla fall i "din" närmaste, djurjouren! ;)

Senast ändrad:

Tack för ärligt svar, gillar sådana och det låter vettigt det du skriver.
Det är ju i första hand en snäll ponny jag vill ha men jag gillar att ha MÖJLIGHETEN att eventuellt kunna starta den. Bussig barnponny får det bli. Är russen eller shettisarna trevligast om man generaliserar grovt?

En väluppfostrad ponny är trevlig oavsett ras... :p
Jag slår ju gärna ett slag för shettisarna eftersom jag har sådana själv. Och kanske är det bättre att börja med en sån som är mer lagom i storlek upp till 10-årsåldern ungefär. (Shettiskuskar får vara 8-15 år, för B-ponny måste de vara 12 år...)
Det finns lopp för nästan alla shettisar. Godkänd kvaltid är 3.50 (elelr var det 3.55?? *minns inte* :o) och det är långsam jogg för de flesta små.. :p Det är alltså ett jättespann mellan godkänd kvalitd och svenska rekordet på 2.08 eller nåt.. Och som sagt, det finns lopp för alla däremellan.

Jag har sakta med säkert gått över till qh, helt överlägset, speciellt på tävlingsbanan då vi har haft lite vagnsbrist och tvingats stå i banöppningen och kastbyta mellan loppen.

Och här hemma är qh också trevligt, har ingenstans att sätta fast hästarna och nu under sommaren med massa knott så tycker inte hästarna om att stå stilla så länge.

Jenny

QH sele till shettis och russ finns att köpa hos Bole där den kostar 1900:-

ameo skrev:
Ärligt talat Djurjouren...
Inom ponnytravet är det tyvärr så att det snarast är DUMT att köpa en riktigt bra och rutinerad ponny som förstaponny, för då hamnar ekipaget i de lopp som är tuffast konkurrens i, oavsett om det är rekord- eller penninghandicapat... Bättre att börja med en bussig barnponny som är medioker på travbanan och starta i rekordhandicapade lopp - när det nu blir aktuellt.
När sedan kusken är tillräckligt rutinerad, DÅ kan man börja fundera på att skaffa en riktigt bra ponny i stället. :idea:

Mkt bra sagt!!!
Vi har en låne ponny som tjänat en massa och gått 2.31 och min son kan i bästa fall köra 40 med honom... :crazy: Men han är en underbar barn ponny så vi har han gärna kvar iaf.... Den dagen han kan köra hans rekord så vet jag att han kan köra ju :) på sidan av denna ponny har vi en till som nu han själv fått köra ner i rekordet till 3min!!! (viss skillnad)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 780
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt schampo och balsam att köpa i vanlig matvarubutik? Eller borde man endast använda lite dyrare, finare märken...
2
Svar
35
· Visningar
2 243
Senast: ylvali2
·
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 259
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka