Pysslar ni? Är ni pyssliga?

Exile

Trådstartare
Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag ritade mycket som ung men det var väl ungefär hur långt det sträckte sig. Lagt lite pärlplattor men som sagt, för pilligt.

Jag tror att jag egentligen vill vara en pysslig människa, men är det liksom inte. Lite samma som att jag egentligen till baka mycket, men tycker det är fruktansvärt tråkigt. Båda dessa drag misstänker jag att jag ärvt från min mamma, det var inte mycket pyssel, eller bak eller något sådant hemma när jag var liten.

Igår satt jag med ljus och lykta och leta efter något sorts ställ för tandborsthuvud och hittade inget jag tyckte var bra. Därför fick jag den briljanta iden att jag ska GÖRA ett. Tanken fanns kvar även idag så nu har jag beställt lite lera, penslar och hobbyfärg. Detta kan vara min sämsta ide på mycket länge men här är vi nu iaf, detta kanske är min snart-40-års-kris?

Pysslar ni? Med vad? Ni får jättegärna posta bilder på egna alster :)
 
Jag vill också vara pysslig. I perioder är jag det, hellre än bra oftast. Det enda jag är hyfsat bra på är att sy, men det räknar jag knappt som pyssel.
 
Jag är väldigt "pysslig". Jobbar med keramik, broderar, stickar, grejar med papier maché, går kurser i silversmide, målar akvarell och sånt. Blir dock mest lera just nu.
Vad kul med keramik! Men måste man inte ha en brännugn för det? Vore ju drömmen att göra sin egna servis känner jag.
Jag vill också vara pysslig. I perioder är jag det, hellre än bra oftast. Det enda jag är hyfsat bra på är att sy, men det räknar jag knappt som pyssel.
Det är väl absolut att pyssla att sy tänker jag. Eller ja det är väl "handarbete" men det räknas ju definitivt till samma område. Jag är inget vidare på att sy. Jag kan laga hål, men inte snyggt. Kan fålla gardiner eller sy örngott om någon trär maskinen åt mig typ..

Jag har tänkt ibland att det vore kul att sy sina egna kläder men det faller alltid på att jag dels inte orkar lära mig och sedan blir det ju tyvärr dyrare än att bara köpa oavsett. Jag har sett det du sytt här på forumet och du är ju jätteduktig :)
 
Är inte pysslig och avskyr en massa krafs, ska det vara så ska det vara ordentligt,därför bygger jag istället :D
Same same.

Jag äger inga prydnadsföremål och tanken att skapa något som inte har något praktiskt syfte bär mig emot.

Jag vill ha vackra vardagsföremål runt mig. Inte meningslöst krafs (dvs för mig meningslöst)
 
Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag ritade mycket som ung men det var väl ungefär hur långt det sträckte sig. Lagt lite pärlplattor men som sagt, för pilligt.

Jag tror att jag egentligen vill vara en pysslig människa, men är det liksom inte. Lite samma som att jag egentligen till baka mycket, men tycker det är fruktansvärt tråkigt. Båda dessa drag misstänker jag att jag ärvt från min mamma, det var inte mycket pyssel, eller bak eller något sådant hemma när jag var liten.

Igår satt jag med ljus och lykta och leta efter något sorts ställ för tandborsthuvud och hittade inget jag tyckte var bra. Därför fick jag den briljanta iden att jag ska GÖRA ett. Tanken fanns kvar även idag så nu har jag beställt lite lera, penslar och hobbyfärg. Detta kan vara min sämsta ide på mycket länge men här är vi nu iaf, detta kanske är min snart-40-års-kris?

Pysslar ni? Med vad? Ni får jättegärna posta bilder på egna alster :)
Jag vet inte om jag är speciellt pysslig, men kanske... praktisk? Jag gillar att bygga och fixa saker själv istället för att köpa färdigt. Har en träverkstad, gillar att laga och renovera möbler och fixa små prylar till hemmet. Målade och teckna mycket som barn/ung men var bäst på att kopiera och teckna av, inte att skapa så mycket själv från grunden. Ska gå en keramikkurs i höst, det ser jag fram emot! Vet inte riktigt varför jag har lite svårt för ordet pysslig, men jag tycker om att skapa saker med händerna.
 
Jag gillar att pyssla men vill inte skapa saker som bara tar en massa plats. Helst sånt som kan hängas upp på väggen eller sånt som hat praktisk användning.

Jag har gjort en tavla med målad bakgrund och pärlplattor som motiv. Lite virkning men inte mycket. Jag tycker att akvarellpennor är roliga!
 
Vad kul med keramik! Men måste man inte ha en brännugn för det? Vore ju drömmen att göra sin egna servis känner jag.

Det är väl absolut att pyssla att sy tänker jag. Eller ja det är väl "handarbete" men det räknas ju definitivt till samma område. Jag är inget vidare på att sy. Jag kan laga hål, men inte snyggt. Kan fålla gardiner eller sy örngott om någon trär maskinen åt mig typ..

Jag har tänkt ibland att det vore kul att sy sina egna kläder men det faller alltid på att jag dels inte orkar lära mig och sedan blir det ju tyvärr dyrare än att bara köpa oavsett. Jag har sett det du sytt här på forumet och du är ju jätteduktig :)
Jag är med i en kollektivverkstad där vi har ugnar som jag bränner i. Så jobbar med leran hemma och transporterar den dit när det är dags att bränna.
 
I teorin är jag mycket pysslig, i praktiken var det länge sedan jag pysslade. Väste upp med två föräldrar som var så ohändiga som det går att vara så jag tänkte redan som väldigt ung att det väl ändå inte kunde vara så komplicerat. Jag har stickat och sytt efter egna mönster, snickrat, målat, svängt ihop saker vid behov.

När jag köpte häst för drygt 20 år sedan slutade jag, tiden räckte inte till för allt och hästen gick först. De senaste åren har jag börjat lite försiktigt igen med att sticka vantar, sy gardiner och liknande. Nästa projekt är ett gäng tygkassar.
 
Pysslar i perioder med Resin. Tycker om att göra metallfat med fyllning :)
20231218_140926.jpg
 
Jag var pysslig som yngre men inte längre. Har för mycket annat att göra. Kanske när jag blir pensionär att jag har tid med pyssel. Det var praktiskt att kunna sticka kläder som blev exakt som jag ville ha dem.
 
Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag ritade mycket som ung men det var väl ungefär hur långt det sträckte sig. Lagt lite pärlplattor men som sagt, för pilligt.

Jag tror att jag egentligen vill vara en pysslig människa, men är det liksom inte. Lite samma som att jag egentligen till baka mycket, men tycker det är fruktansvärt tråkigt. Båda dessa drag misstänker jag att jag ärvt från min mamma, det var inte mycket pyssel, eller bak eller något sådant hemma när jag var liten.

Igår satt jag med ljus och lykta och leta efter något sorts ställ för tandborsthuvud och hittade inget jag tyckte var bra. Därför fick jag den briljanta iden att jag ska GÖRA ett. Tanken fanns kvar även idag så nu har jag beställt lite lera, penslar och hobbyfärg. Detta kan vara min sämsta ide på mycket länge men här är vi nu iaf, detta kanske är min snart-40-års-kris?

Pysslar ni? Med vad? Ni får jättegärna posta bilder på egna alster :)
Jag vill väl egentligen pyssla mer. Men hinner inte riktigt numer. Annars tycker jag o att måla, greja med lera, har lekt med att måla på datorn/med ritplatta, göra diverse DIY, göra eller göra om inredningsprylar etc.
Jag växte upp med pappa som var bra på att teckna, mamma som hade utbildning inom estetikens påverkan på sinnet/vård och undervisade i det. De uuppmuntrade skapande och jag målade väldigt mycket, sydde kläder/gjord om kläder, gjorde smycken etc. Sen gick jag estet bild och form på gymnasiet. Men tyvärr dödade skolan skaparviljan. Så efter det gjorde jag inget under många år.
Men skulle älska att börja skulptera igen. Det tyckte jag nog var roligast.
Kul att dreja etc också. Skulle nog tycka om guldsmide/skapa såna smycken med.
Tror mitt sminkintresse kommer lite ur samma skapar-behov. Kan absolut uppskatta att leka loss med smink på samma vis. Blir lite lugn stund och har väl fått mer plats när jag inte tycker att den korta tiden leder till tillräckligt resultat av annat skapande.
 
Jag ser mig som pysslig, men behöver nog lite variation på mitt pyssel så är väldigt periodare. Jag syr, virkar, målar. Min senaste hobby är att göra pappersblommor. Får ibland för mig att göra julkort (typ scrapbooking), har gjort lite miniatyrer (dockskåp/tittskåp), egna smycken med pärlor osv.
 
Beror på vad man lägger i att vara pysslig och att pyssla? Generellt ser jag mig inte som pysslig och ogillar prydnadssaker och annat ”krafs” 😆 Men periodvis stickar jag mycket och har stor glädje av det 😊 Har också tidigare i livet tecknat och målat mycket, men det räknar jag nog inte in i ”att pyssla”.
 
Först tänkte jag att, nej, det är jag kanske inte. Men sedan kom jag på att jag är rätt bra på att dekorera tårtor/cupcakes och att jag tyckera att det är kul att fixa gamla prylar, tapetsera osv. Och det är väl att vara pysslig, tror jag :) ?
 
Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag ritade mycket som ung men det var väl ungefär hur långt det sträckte sig. Lagt lite pärlplattor men som sagt, för pilligt.

Jag tror att jag egentligen vill vara en pysslig människa, men är det liksom inte. Lite samma som att jag egentligen till baka mycket, men tycker det är fruktansvärt tråkigt. Båda dessa drag misstänker jag att jag ärvt från min mamma, det var inte mycket pyssel, eller bak eller något sådant hemma när jag var liten.

Igår satt jag med ljus och lykta och leta efter något sorts ställ för tandborsthuvud och hittade inget jag tyckte var bra. Därför fick jag den briljanta iden att jag ska GÖRA ett. Tanken fanns kvar även idag så nu har jag beställt lite lera, penslar och hobbyfärg. Detta kan vara min sämsta ide på mycket länge men här är vi nu iaf, detta kanske är min snart-40-års-kris?

Pysslar ni? Med vad? Ni får jättegärna posta bilder på egna alster :)
Jag är inte speciellt pysslig men kan sticka, virka, sy, baka när jag tycker att jag behöver någonting och tycker det är ganska kul. Skulle vilja teckna mer men ser inte det som pyssligt. Pyssligt för mig är mer att göra juldekorationer av papper och klippa klistra och sådant det brukar jag tycka är ganska tråkigt och kanske pärlplattor då, lite mindre tråkigt (har jag gjort några rent historiskt sett med ungen). Motivationen startar snarare med -jag vill ha X (vill ge bort X) och sättet att få till det på är Y, sedan får jag piska mig själv till att göra det :rofl: (lära mig göra det, tex har jag påmint mig om hur man stickar och virkar o broderar senaste åren) och gillar processen när jag tvingat mig till den.

Jo och så lagar jag saker, när det samlats en hög som legat något år och jag blir irriterad nog. Tex armbågslappar på en ylletröja eller nya lappar på mina gamla jeans.
 
Senast ändrad:
Jag har insett att det finns 2 typer av pyssliga personer. De som är direkt pyssliga och kan pyssla för pysslandets skull. (Jag önskar att jag vore sådan) och sedan finns det sådana som jag som pysslar om det är ngt jag behöver.

Min man är likadan så därför har vi egengjorda lampor, platsbyggda bokhyllor, unika dörrkarmar, hemmagjorda tavlor, egensydda kläder (när man inte hittar rätt), hemmavirkat osv

Jag ser ett behov av ngt och då pysslar jag för att få till det och tycker det är roligt. Har jag inget behov så kan jag inte förmå mig att pyssla alls då blir det urtråkigt. 🤷‍♀️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp