Sv: Pyssel
Nu är ju min L lite mer än 2,5 år, men vi gjorde en hel del redan i våras:
* Trä jumbopärlor, eller små om han klarar det. Med resårsnöre blir det toppenfina hals/armband.
* Klippa garn eller papper, som man sedan fäster på annat papper. L älskar att klippa garn, jag har köpt billigt, grovt garn som de får använda hur som helst och oftast blir det MASSOR av små bitar som man limmar fast med glitterlim på vanligt ritpapper.
* Måla med fingerfärger, antingen med fingrar eller grov pensel (smal blir gärna bara geggig av färgen). Med mycket färg på redskapen blir det väldigt fina tavlor, vi ramar in och ger i present till svärföräldrar och svåger som blir superglada för dem!
* Fylla i färdiga bilder, jag målar en form som barnen sen fyller i. Även 2,5åringen klarar att måla ganska fint innanför linjerna. Och det är ju egentligen inte det som räknas utan själva målandet.
* Rita med färgpennor är kul med, och blir också fina tavlor till olika personer
* Man kan ta flirtkulor, eller andra former för den delen, och sticka i färdigklippta, små tygbitar i den. Jag har gjort dörrdekorationer så och det är fint, ganska lätt att göra och roligt. Det ingår ju både klippa och "sy" som mina kids kallar det. De är dammsamlare av stora mått, de här sakerna, så de blir inte långlivade här, men man kan ju stoppa sånt i ram med om man vill.
* D (4 år) har nu beställt handdockor, så det ska vi fixa någon dag. Enkelt även för de mindra och det går fort med. Barnet väljer strumpa, och medan jag syr dit munnen (väldigt grovt och enkelt) så får de välja knappar till ögon. Vi har två burkar med säkert 200 knappar att välja mellan, så det är ett pyssel i sig, att räkna och välja knappar.
Rent allmänt använder vi väldigt mycket ramar och gamla kläder, som strumpor. Just nu handlar mycket av pysslandet om att knyta garn med, båda gillar att "knyta knutar", D mer "knutlikt" än L än så länge.
Lycka till med pysslandet!