turbofling

Trådstartare
Jag är pysselsugen men min fantasi är dålig. Så jag behöver tips på vad man kan göra tillsammans med en 2,5 åring.

Idag tänkte jag att vi skulle göra en käpphäst, men sen då?

Sv: Pyssel

Jag har för mig Mitten här på buke tipsade lite om något pyssel för ett tag sen. Hon hade någon form av frigolit"pluppar" som man kunde blöta i lite vatten och sen klistra ihop lite hur man vill.

Ganska simpelt, men en 2,5 åring behöver ju inte så avancerade saker.

Annars är ju pärlor klassiskt, göra armband, halsband och pärlplattor.

Känner ni någon som har namnsdag/fyller år i den närmaste framtiden? Eller någon mormor eller liknande som kunde bli glad av att få ett fint kort eller brev?

Nu är ju min L lite mer än 2,5 år, men vi gjorde en hel del redan i våras:

* Trä jumbopärlor, eller små om han klarar det. Med resårsnöre blir det toppenfina hals/armband.
* Klippa garn eller papper, som man sedan fäster på annat papper. L älskar att klippa garn, jag har köpt billigt, grovt garn som de får använda hur som helst och oftast blir det MASSOR av små bitar som man limmar fast med glitterlim på vanligt ritpapper.
* Måla med fingerfärger, antingen med fingrar eller grov pensel (smal blir gärna bara geggig av färgen). Med mycket färg på redskapen blir det väldigt fina tavlor, vi ramar in och ger i present till svärföräldrar och svåger som blir superglada för dem!
* Fylla i färdiga bilder, jag målar en form som barnen sen fyller i. Även 2,5åringen klarar att måla ganska fint innanför linjerna. Och det är ju egentligen inte det som räknas utan själva målandet.
* Rita med färgpennor är kul med, och blir också fina tavlor till olika personer
* Man kan ta flirtkulor, eller andra former för den delen, och sticka i färdigklippta, små tygbitar i den. Jag har gjort dörrdekorationer så och det är fint, ganska lätt att göra och roligt. Det ingår ju både klippa och "sy" som mina kids kallar det. De är dammsamlare av stora mått, de här sakerna, så de blir inte långlivade här, men man kan ju stoppa sånt i ram med om man vill.
* D (4 år) har nu beställt handdockor, så det ska vi fixa någon dag. Enkelt även för de mindra och det går fort med. Barnet väljer strumpa, och medan jag syr dit munnen (väldigt grovt och enkelt) så får de välja knappar till ögon. Vi har två burkar med säkert 200 knappar att välja mellan, så det är ett pyssel i sig, att räkna och välja knappar.

Rent allmänt använder vi väldigt mycket ramar och gamla kläder, som strumpor. Just nu handlar mycket av pysslandet om att knyta garn med, båda gillar att "knyta knutar", D mer "knutlikt" än L än så länge.

Lycka till med pysslandet!

Jag har en riktigt pysslig liten tjej här hemma. För tillfället är det väldigt poppis att göra egna små böcker, så det kan vi sitta med länge. Vi har papper i olka kulörer och så gör vi små böcker av dem och häftar ihop. Sen kan man välja lite olika; det kan bli en ritbok (pennor), en klipp och klistra bok, en målarbok (målarfärg), en sifferbok, en paljettbok osv.

Pärlplattor och pärlhalsband är väldigt poppis, liksom play do lera. Det bästa tycker jag är att göra leran tillsammans, det blir lite roligare än att använda en fabrikstillverkad.

My älskar att rita så vi ritar mycket tillsammans. Ibland ritar jag en figur som hon får fylla i, men oftast ritar hon gubbar och hästar och brandbilar på löpande band, och tränar på att skriva sitt namn. Om man har tillgång till en lamineringsmaskin kan man laminera några teckningar och ha som tallriksunderlägg. Skojigt och fint =)

Något som är skoj nu när det är höst är att plocka in en massa fina löv och torka. Sen kan man göra massa skoj med dem; man kan t ex klistra dom på fina papper, man kan limma fast pärlor, glitter och paljetter på dom och göra ett litet konstverk av det.

My tycker att det är roligt att "leka samling" (som på dagis), så det gör vi mycket här hemma. Bland annat så brukar de fiska på dagis när de har samling. Då har de ett litet fiskespö med en liten magnet längst ner, och så har de gjort små fiskar i papper med ett gem på (som alltså gör att magneten kan fiska upp fisken). På fiskarna står det olika saker som t ex. "Kan du hoppa ett varv runt mattan" eller "Kan du någon sång om en stjärna?" osv. Sådana fiskar har vi nu tillverkat och det var ett skojigt pyssel som man ju sedan kunde använda och leka med.

Måla ramar är ju också roligt. Man kan ju skaffa ett gäng vita ramar som man kan ha i barnens rum som de kan få färglägga/ sätta paljetter och glitter på. Blir personligt och roligt.

Panduro säljer sådanan där skumgummi grejer som Ajda skrev om. Har inte testat själv men vet att det är poppis.

Pussel är ju också skoj, fast det kanske inte räknas som pyssel...men man kan ju skapa ett eget pussel förstås =)

//Julia

Tack för alla tips
Nu ska jag skriva en inköpslista så ska vi pyssla sen efter handlingen.

Plocka in löv får vi göra senare, dom är fortfarande gröna här.

Såna där frigolit pluttar har jag sett i leksaksaffären, kanske ska köpa såna.

Ritar/målar gör vi massor, har nog några kilo teckningar nu :)
Till lekhörnan i vardagsrummet köpte vi stora papper och fingerfärg och så fick Emilia måla sina egna tavor, blev väldigt fint.

Gröna blad går också att pyssla med =) Mys kusin hade tagit in stora ormbunkeblad och dekorerat hela stjälken (alltså hela vägen upp mellan alla bladen)med vita, tätsittande pärlor. Blev jättevackert! My dekorerade många gröna blad i dag, och de blev också riktigt fina. Kul att blanda också med de vackra höstfärgerna på övriga löv.

Tänkte mest att det var finast att göra tavlor med färgade löv, men du har rätt i att dekorera kan man ju likabra göra med gröna.

Trolldeg/play doh är ju alltid kul. Gör en deg själv med salt, mjöl, vatten och olja + lite alun och karamellfärg. Håller att ha i kylen i en plastpåse länge. Jag har inget recept i huvudet men googla och du hittar snabbt.

Vi har köpt glasmålarfärg och brukar ta gamla syltburkar och måla på. Hade tänkt att köpa fina ljuslyktor att måla men syltburkar går lika bra...

E. älskar att hitta rätt väg i labyrinter, tex vilken väg ska musen ta för att hitta osten. Så sånna brukar vi göra själva.

Klippa! Det fungerar alltid. Klippa längs strecket eller klippa ut figurer.

I påskas köpte vi en påse på Panduro, som man kunde göra två kaniner. Dom blev jättesöta!

Köpte bokstavsstämplar och färg, också på Panduro, till julkorten. Dom blev jättefina och han stämplar gärna annars också.

Kanonbra tråd, hittade många saker som vi ska testa.

Senast ändrad:

Fler som blir pysselsugna när det blir höst :D
Blir ju inte bättre av att man tooooklängtar till julen heller :love::love:

Diana: Så har vi också tänkt göra. Har massor med glasburkar ståendes.
Vill ha tag i en stor rund som man kan göra pumpalykta av, känns lite tråkigt att måla
en avlång som pumpa.

kl

Kom på ett annat pyssel som jag inte fick med i förra inlägget!

Det finns något som heter "Lek majs" som ser ut som korta, raka majskrokar i olika färger som man köper i en kartong. Finns b la på Panduro. Jätteskojigt och enkelt pyssel som man kan bygga massa olika figurer, byggnader etc med. Man har en trasa som man fuktar och så trycker man bara en majsbit mot den så majsen blir lite fuktig, och så "klistrar" man fast den i en annan majsbit. Man kan bygga vad som helst i princip och det är så smidigt eftersom det inte behövs något mer än majset och en fuktig trasa!

Man kan även använda majspuffarna och klistra på papper i olika former. My gjorde hela "Elias räddningsbåten världen" på ett papper i dag (på eget initiativ):D

Vi var på stan i förrgår och handlade pysselsaker, E fick syn på en kartong med en tomte på som han ville ha. Det fanns en tomte, ren, fågel och ängel man kunde pyssla. Jag tänkte att det kan vi ju pyssla till jul, men det tyckte inte sonen:) han ville göra tomten på en gång när vi kom hem.

Tyvärr var det alldeles för svårt för en treåring men han var glad för det lilla han kunde göra.

Köpte även nya målarfärger, han älskar att måla! Frågar man vad han vill göra så säger han måla nio gånger av tio.

*kl*
det var majspluttarna jag skrev om tror jag :). Mycket poppis!
Annars är sugrör och färgade piprensare jättepoppis, vi bygger djur eller gubbar eller bilbanor. Pärlhalsband är inne just nu, alla dockor och nallar har smycken :D.
Annars att klippa och limma och klistermärken. Gärna om man skriver ut foton på henne och familjen, så limmar hon och hittar på sagor om vad som händer. Göra eget memory med kartongbitar, fina papper och foton på oss i.

Jag pysslar mycket själv (scrappar och gör kort och sådant). Så dottern vill ofta också göra egna kort när jag pysslar. Det är så mysigt!

Såna köpte vi, jätteroliga tyckte Emilia. Sen kom hon på att dom var goda att äta och åt upp figurerna hon hade gjort :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 973
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 281
Senast: cherie
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: AlinaT
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 103
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden