Pyssel och knåp - hemmagjord bötchersele!

Dentaku

Trådstartare
Jag har blivit väldigt sugen att testa en bötchersele på Rover efter tips i brukstråden om att en sådan kan hjälpa hunden att få ner nosen i spåret. Tyvärr är vår ekonomi lite för knackig nu för att tillåta ens så viktiga inköp som hundprylar( :eek: ) så igår satte jag mig och tillverkade en själv! Jag hade ett par gamla koppel hemma som låg och skräpade och slaktade en ryggsäck som ändå inte användes för att få spännen. Jag är riktigt nöjd med resultatet!

bc3b6tchersele.jpg

Vi hann prova den igår också, jag la ett appelliknande spår(dock utan pinnar), terrängen blev lite svårare än planerat då jag råkade traska ut först i blötmark, sedan snårskog. Vid första vinkeln blev det stopp men när han väl kom igång igen spårade han klockrent, bättre än jag kan minnas att han någonsin gjort! :banana:

Sv: Pyssel och knåp - hemmagjord bötchersele!

Men hur fungera en sådan? Med våran förra hund som gärna gick på luftvittring så hade vi istället ett brett spårhalsband och så fick lina gå mellan benen på honom, då fick han ner nosen och jobbade bättre med spåret. Men vi gick viltspår. :D

Med våran nuvarande så har vi inte problemet med luftvittring utan att han bröt spåret om halsbandet tog emot, så med honom har sele varit betydligt bättre. :D

Böcherselen fungerar lite som ett spårhalsband tror jag men sitter väl stadigare. Den korta delen sätts i hundens halsband, den långa över ryggen och spårlinan kopplas i ringen som sitter under magen.

Min hund har både problemet att han gärna går på luftvittring och att han störs av tryck mot luftstrupen med både vanliga selar och y-selar.

Aha, jag gillade ju spårhalsbandet för det var så lite som kunde fastna och trassla in sig i skogen, i selen finns ju alltid risken att någon gren lyckas fastna tycker jag, fast jag är inte helt nöjd med den selen vi har så jag kikar lite efter en annan. Men just nu ligger det hela på is tills jag är frisk igen...:(

Men hur fungera en sådan? Med våran förra hund som gärna gick på luftvittring så hade vi istället ett brett spårhalsband och så fick lina gå mellan benen på honom, då fick han ner nosen och jobbade bättre med spåret. Men vi gick viltspår. :D

Med våran nuvarande så har vi inte problemet med luftvittring utan att han bröt spåret om halsbandet tog emot, så med honom har sele varit betydligt bättre. :D

20100809-btchersele1.jpg

Såhär sitter den och den verkar bromsande på hunden och hjälper hunden att sänka huvudet och hålla nosen i backen. Jag hade på min hund tidigare eftersom när vi började med spår, kunde jag glida på skosulorna, hängandes i spårlinan. Numera har vi vanlig bröstsele för han tog till sig informationen att arbeta i ett lugnt tempo och inte vinda sig fram :D

Ja då förstår jag precis! Fast jag tror att vårat spårhalsband egentligen är enklare och du får samma effekt, kanske lite starkare. Där har man direktkontakt med halsen och drar de på får hårt så drar man ju ner nosen i backen på dem. ;) Jag lärde in komandot "sakta" på våran förra hund för att få honom att gå långsamare i spåret. Vilddjuret vi har nu har vi inte kommit så långt på än, först var han under rehab och lagom när han blev frisk så blev jag sjuk istället så vi kan ju konstatera att den här omgången av hundägande går siså där... ;)

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka