PVCfönster

Jag hittar mest referenser på att det inte går, eller är svårt att reparera PVC-fönster.

Att det mesta går, är inte samma sak som att det är billigt och enkelt och genomförbart, eller att det blir snyggt.

Ett understycke på ett träfönster byter jag ut på någon timme. Hemma i min gårdsverkstad med i stort sett enbart enkla handverktyg. Inga giftiga ämnen är inblandade. Efter åtgärd så syns inget.

Fullt så enkelt är det nog inte att laga PVC-fönster med gasfyllda isolerrutor...
Glaskassetten kasserar man om rutan är spräckt, resten finns det olika lösningar för och även strängsprutad PVC i olika former som metervara och pvc är ju enkelt att både varmforma, slipa, polera och bearbeta. Vet du förresten att det är enkelt att göra diesel av plastsopor, dvs. köra "baklänges"?

Självklart är det så att om du väljer ett lågpris kompositfönster, så får du just det. Men väljer du i stället ett högkvalitativt kompositfönster så får du ett fönster som håller lika länge om inte längre än ett traditionellt träfönster. För dessa kan man knappast jämföra med de träfönster som tillverkades för 150 år sedan.
Gör knivtestet. På ett av de gamla fönstren i min kåk kan du på sin höjd trycka in knivsudden ngn millimeter. Prova sedan på ett nytt träfönster. De gamla fönstren är gjorda av tallvirke från mycket långsamt växande tallar i en myrkant. Dagens fönster är väl gjorda av granvirke som vuxit på en igenplanterad åker....

Glaskassetten kasserar man om rutan är spräckt, resten finns det olika lösningar för och även strängsprutad PVC i olika former som metervara och pvc är ju enkelt att både varmforma, slipa, polera och bearbeta. Vet du förresten att det är enkelt att göra diesel av plastsopor, dvs. köra "baklänges"?
En spricka eller slagskada på ett kompositfönster(ramen) är väl inte svårare att laga en spricka eller slagskada på en båts gelcoat?

En spricka eller slagskada på ett kompositfönster(ramen) är väl inte svårare att laga en spricka eller slagskada på en båts gelcoat?
Nej, en spricka släpper man bara ner en droppe plastsvets i, är skadan större så finns både lim och limmande spackelmassa. Är det bara rent och man är lite noggrann så blir skadan både lagad permanent och osynligt, dessutom kan man värmesvetsa pvc, nåt jag själv gör.

Men om konsekvensen av "går sönder" att man måste kasta, så är det väl inte speciellt resursbevarande?

Vilka har tillgång till lämpliga material och verktyg för lagning av karm eller båge? Har en vanlig glasmästare det?

Konstruktionen på PVC fönstren är vad jag förstår att både karm och båge är flera kamrar/kanaler som är luftfyllda, och där luften fungerar som isolering. Om det blir "punka" så finns det ingen isolering i fönstret längre, och skulle man då laga så det blir massivt istället för luftfyllt, så förloras också den isolerande förmågan.
Det är nog vara lite marigt att laga kanalsystemet så att det fortsätter fungera.

Så det är nog lite mer komplicerat än att lägga en sträng smältlim, eller att reparera skador på glasfiberbåtar (något jag sysslade mycket med när jag var yngre, renoverade båtar åt andra).

Citat från den här sidan, som övrigt uttalar sig mycket positivt om PVC-fönster:
http://fönster-byte.se/pvc-fonster-med-manga-fordelar/
    • Eftersom PVC-fönster oftast är helgjutna i plast av en specifik färg – och inte målade, syns också repor och andra skavanker mindre eftersom färgen inte skrapas av. Skulle det dock bli en rejäl skada – som t ex en stor spricka i karmen, kan man i värsta fall få byta ut hela fönstret då PVC-fönster är svåra att reparera.

Men om konsekvensen av "går sönder" att man måste kasta, så är det väl inte speciellt resursbevarande?

Vilka har tillgång till lämpliga material och verktyg för lagning av karm eller båge? Har en vanlig glasmästare det?

Konstruktionen på PVC fönstren är vad jag förstår att både karm och båge är flera kamrar/kanaler som är luftfyllda, och där luften fungerar som isolering. Om det blir "punka" så finns det ingen isolering i fönstret längre, och skulle man då laga så det blir massivt istället för luftfyllt, så förloras också den isolerande förmågan.
Det är nog vara lite marigt att laga kanalsystemet så att det fortsätter fungera.

Så det är nog lite mer komplicerat än att lägga en sträng smältlim, eller att reparera skador på glasfiberbåtar (något jag sysslade mycket med när jag var yngre, renoverade båtar åt andra).

Citat från den här sidan, som övrigt uttalar sig mycket positivt om PVC-fönster:
http://fönster-byte.se/pvc-fonster-med-manga-fordelar/
    • Eftersom PVC-fönster oftast är helgjutna i plast av en specifik färg – och inte målade, syns också repor och andra skavanker mindre eftersom färgen inte skrapas av. Skulle det dock bli en rejäl skada – som t ex en stor spricka i karmen, kan man i värsta fall få byta ut hela fönstret då PVC-fönster är svåra att reparera.
Om det blir "punka" på kamrarna tätar man först med skum, skär av och slipar ner överskottet och fyller upp med spackel. Plastic-padding funkar utmärkt mot pvc vet jag för jag har själv testat. Mycket av plastlagningar är fatta-själv-övningar och klarar inte en glasmästare eller plastreparatör som håller på med bilplastreparationer dagarna i ända det så bör dom omvärdera sitt yrkesval. Jag började som glad amatör en gång i tiden och har fortsatt, jag har ett projekt på G som innefattar Polyol och Isocyanat, det ena är milt sagt hälsoskadligt innan det "gift sig" med det andra och ofta är det ju så att råvaran kan vara näst intill livsfarlig innan processen är färdig men sen är produkten ofarlig. Ofta är det inte det som luktar som är farligt (Acetone och Styren som finns i polyester) utan härdaren och till polyester har man peroxid, som både är explosiv i vissa blandningar samt oxiderande och kan starta bränder för att inte tala om att den ger långvarig värk i dom kroppsdelar som råkar "bada" i den soppan.

Det här blev en bra bit OT märkte jag. :p

Jag misstänker, att vi som jobbar en del med renoveringar av hus (inte flerbostadshus i mitt fall, och enbart i lantlig miljö), och dessutom med fönsterrenoveringar, har lite av ett annat öga för hur "fönster" passar ihop med det hus det monterats på.

Jag ser alldeles för många hus runt omkring, där man allvarligt skadat ett hus helhetsintryck, genom att sätta in "fel" fönster.
Naturligtvis så spelar det stor roll vad det är för hus man tänker byta fönster på, ett monteringsfärdigt hus från 1980-talet och framåt, ser ju helt annorlunda ut från början än ett timrat, panelat hus från 1800-talet...

Endera skadar man intrycket genom att ändra fönsterstorleken, eller genom att t.ex. ändra från den väldigt vanliga fönstertypen t.o.m. 1960-talet "tvåluftsfönster som öppnas utåt, ofta med spröjs", till moderna en-luftsfönster som öppnas från underkant...

Men om träfönstren på 10-20-30 år gammalt hus är så "dåliga", så att man redan nu måste byta ut dem, så är det ett resultat av felaktigt underhåll, felaktig "fixa själv"- målning som nya, eller att man fått extremt dålig kvalitet från början.

Att måla fönster med rätt sorts färg, efter rätt underarbete, innebär att de bör klara sig utan underhåll uppåt 20 år. Extrema miljöer, t.ex. havsnära läge på västkusten så att luften är mättad med saltvatten, kan innebära något tätare underhållsintervall.
Man får tvätta av karmen då och då bara.

Utseendemässigt kan du ju lätt förstöra vilket hus som helst genom att byta fönster oavsett vad du väljer till.
Sen ska man ju lägga in att folk har olika smak om vad som passar. Vi kommer byta ut den igenspikade dörren som var gamla ingången till huset till ett fönster.
På övervåningen har vi redan köpt ett rejält stort fönster som ska bytas, Ser exakt ut som fönstret det ska bytas emot bara att det inte är öppningsbart och i PVC.

Satte in det till nya toaletten samt övervåningen där gamla träfönstret var ruttet. Ser kanske lite kul ut nu då övriga fönster är trä och gulmålade. :p

Liknande trådar

IT & mobiler Ett klassiskt, irriterande och svårlöst problem. Någån bukefalist som sitter på visdom innan jag sliter av mig hela håret?
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Murphy
·
Fritid Funderar på att åka till Oslo men när jag googlar hittar jag inget som verkar kul att göra eller se där. Sitter bukefalisterna på några...
Svar
9
· Visningar
358
Senast: bollen__
·
Kultur Är det någon mer bukefalist som ska på festivalen i helgen? Vilka band ser ni mest fram emot? Är det första året eller har ni varit här...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Mirre
·
Fordon Är det någon som har erfarenhet av KIA EV9 tänkte köpa en när som helst. Men skulle verkligen uppskatta att höra om någon har några...
2
Svar
23
· Visningar
965
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar