PVCfönster

Om du accepterar att de kan se lite plastiga ut så är det bara att köra. Vi köpte till övervåningen, men jag kunde inte förlika mig med utseendet (just de fönstrena hade väldigt mycket "ram" och för lite ruta+plastlooken). De fönstren bor nu på svärmors stuga, och funkar bra.
Kommer troligen att köpa pvc när källarfönstren ska bytas.

Vi satte in ett plastfönster i sadelkammaren. Den vette ut mot gödselstacken, mot norr, och var därmed extra utsatt. De år jag hade det var jag nöjd. Det gick att öppna åt flera håll och funkade alldeles utmärkt där.

Däremot skulle jag vara synnerligen tveksam att ha det i ett boningshus. Framförallt för att jag inte ser riktigt i vilken omgivning det skulle kunna smälta in? Vilken typ av byggnad skulle "tåla" ett plastfönster?

PVC fönster är (trots att jag gillar trä) ett riktigt bra alternativ.
Underhållet består i att man tvättar av karmarna med diskmedel o vatten + att man sedan vaxar dem med vanligt bilvax men något/några års mellanrum.
Prismässigt ligger de bra till
prodotti-85862-rele21ed772ba5d486f8b1aa10d6d8e232d.jpg

PVC fönster är (trots att jag gillar trä) ett riktigt bra alternativ.
Underhållet består i att man tvättar av karmarna med diskmedel o vatten + att man sedan vaxar dem med vanligt bilvax men något/några års mellanrum.
Prismässigt ligger de bra till
prodotti-85862-rele21ed772ba5d486f8b1aa10d6d8e232d.jpg
Å andra sidan, alltså förutom utseendet, så är det "engångsfönster", alltså "slit och släng".
När de slutar se fräscha ut, så måste man byta, det är inte möjligt att underhålla dem.
Så miljödåliga är bara förnamnet.
Underhållsfritt betyder tyvärr ofta att man måste byta till nytt, och det är inte ett dugg resursbevarande eller ens långsiktigt.

Och så var det frågan om vilket hus de passar på?

Det syns ju att det är plast, vilket blir störande på de flesta hus som egentligen är skapade för träfönster.

Som lösning för fönster i väldigt utsatt miljö, t.ex. som lagårdsfönster, så kan man eventuellt försvara användning.

PVC fönster riskerar att sänka värdet på en fastighet snarare än höja, om det inte är rätt fastighet för PVC-fönster.

Mina som följde med lägenheten och sitter uppe i samtliga lägenheter i området är sjukt opraktiska iallafall. Persinnerna är fastmonterade i fönstret, vilket gör dem farliga för småbarn och djur (läs: katt). Fast det förstås, köper man dem till sig själv kan man ju välja en annan modell..

Har låtit besiktiga en fastighet med PVC-fönster. Det gick inte enkelt att urskilja att det var PVC, ens för den garvade besiktningsmannen. Det måste vara en av de tidigare varianterna, de var 20+ år gamla och såg ut som nya. De hade valt att sätta trälister, som var svårt utsatta av väder och vind. Stor skillnad alltså.

Vi kommer byta till PVC i en del hus när det blir dax för fönsterbyte.

Vi har PVC på ett rum på ovanvåningen. Jag var helt emot det först men lät mig övertalas av maken. Fönstret vetter mot väster och är mycket utsatt för väder och vind. Det jag inte gillar med just den här varianten är att det öppnas inåt, men visst, det underlättar när man ska putsa. Vilket jag nog inte har gjort en enda gång sen det sattes in kom jag på nu, 1 år sedan.
Vi köpte träspröjs och satte dit.

Å andra sidan, alltså förutom utseendet, så är det "engångsfönster", alltså "slit och släng".
När de slutar se fräscha ut, så måste man byta, det är inte möjligt att underhålla dem.
Så miljödåliga är bara förnamnet.
Underhållsfritt betyder tyvärr ofta att man måste byta till nytt, och det är inte ett dugg resursbevarande eller ens långsiktigt.

Och så var det frågan om vilket hus de passar på?

Det syns ju att det är plast, vilket blir störande på de flesta hus som egentligen är skapade för träfönster.

Som lösning för fönster i väldigt utsatt miljö, t.ex. som lagårdsfönster, så kan man eventuellt försvara användning.

PVC fönster riskerar att sänka värdet på en fastighet snarare än höja, om det inte är rätt fastighet för PVC-fönster.
Det säkraste sättet att på lite avstånd se om det är kompositfönster eller ej är ju i hörnen.
Att de inte skulle gå att underhålla är nys.Man kan vaxa, slipa och måla.
Dessutom har de en inbyggd styrka som överträffar träets både vad det gäller yttre påverkan och isolering.
Utseendemässigt kan man beställa allt från 1800tals stuk till extremt modernt så de passar i de flesta kåkar.

Vi ska sätta in nytt fönster på bottenplan och där kommer det att bli ett måttanpassat fönster som ej är öppningsbart. PVC

Min mor har ett PVC fönster i huset och det syns inte att det är plast.

Jag kommer själv byta ut lite till PVC just nu är det skrapning och målning men inför nästa omgång kommer viu att byta ut dem så småningom.

Vi ska sätta in nytt fönster på bottenplan och där kommer det att bli ett måttanpassat fönster som ej är öppningsbart. PVC

Min mor har ett PVC fönster i huset och det syns inte att det är plast.

Jag kommer själv byta ut lite till PVC just nu är det skrapning och målning men inför nästa omgång kommer viu att byta ut dem så småningom.
Jag misstänker, att vi som jobbar en del med renoveringar av hus (inte flerbostadshus i mitt fall, och enbart i lantlig miljö), och dessutom med fönsterrenoveringar, har lite av ett annat öga för hur "fönster" passar ihop med det hus det monterats på.

Jag ser alldeles för många hus runt omkring, där man allvarligt skadat ett hus helhetsintryck, genom att sätta in "fel" fönster.
Naturligtvis så spelar det stor roll vad det är för hus man tänker byta fönster på, ett monteringsfärdigt hus från 1980-talet och framåt, ser ju helt annorlunda ut från början än ett timrat, panelat hus från 1800-talet...

Endera skadar man intrycket genom att ändra fönsterstorleken, eller genom att t.ex. ändra från den väldigt vanliga fönstertypen t.o.m. 1960-talet "tvåluftsfönster som öppnas utåt, ofta med spröjs", till moderna en-luftsfönster som öppnas från underkant...

Men om träfönstren på 10-20-30 år gammalt hus är så "dåliga", så att man redan nu måste byta ut dem, så är det ett resultat av felaktigt underhåll, felaktig "fixa själv"- målning som nya, eller att man fått extremt dålig kvalitet från början.

Att måla fönster med rätt sorts färg, efter rätt underarbete, innebär att de bör klara sig utan underhåll uppåt 20 år. Extrema miljöer, t.ex. havsnära läge på västkusten så att luften är mättad med saltvatten, kan innebära något tätare underhållsintervall.
Man får tvätta av karmen då och då bara.

@landsbygdsbo har visserligen teoretiskt rätt, när hen påstår att man kan måla PVC-fönster, men samtidigt är det inte alls lika enkelt att måla PVC som t.ex. trä, och i praktiken så målas pvc-fönster väldigt sällan.

Räkna med en livslängd på 20 år på pvc-fönstren.

Och om man skaffar fönster från en extra billig utländsk tillverkare, så ska man vara medveten om att skadas ett av fönstren i huset innan livslängdens slut, så är det mycket osäkert om det går att få tag på ett identiskt utbytesfönster, utan man kan hamna i ett läge där man tvingas sätta in ett udda, lite annorlunda fönster, eller byta fönster på en hel sida av huset.

För man kan inte reparera pvc-fönster!

Jag har 70-tals prefabfönster på större delen av brädhögen och dom består till största delen av plugg och lim, alltså skit från början så dom får sakta förfalla tills jag drar omkull den här lådan. Jag hittade aluminiumfönster på Blocket för 100:- styck, dock utan karm, som ska in i nybygget men dom ska inte öppnas annat än ett så där plastar jag ihop en karm i skummad glasfiber. Jag hade inte tvekat en minut att sätta in plastfönster.

Jo faktiskt, det finns lösningar på det, det vet jag bestämt eftersom jag ju har ett förflutet i "plastbranschen" (också).
Jag hittar mest referenser på att det inte går, eller är svårt att reparera PVC-fönster.

Att det mesta går, är inte samma sak som att det är billigt och enkelt och genomförbart, eller att det blir snyggt.

Ett understycke på ett träfönster byter jag ut på någon timme. Hemma i min gårdsverkstad med i stort sett enbart enkla handverktyg. Inga giftiga ämnen är inblandade. Efter åtgärd så syns inget.

Fullt så enkelt är det nog inte att laga PVC-fönster med gasfyllda isolerrutor...

Liknande trådar

IT & mobiler Ett klassiskt, irriterande och svårlöst problem. Någån bukefalist som sitter på visdom innan jag sliter av mig hela håret?
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Murphy
·
Fritid Funderar på att åka till Oslo men när jag googlar hittar jag inget som verkar kul att göra eller se där. Sitter bukefalisterna på några...
Svar
9
· Visningar
358
Senast: bollen__
·
Kultur Är det någon mer bukefalist som ska på festivalen i helgen? Vilka band ser ni mest fram emot? Är det första året eller har ni varit här...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Mirre
·
Fordon Är det någon som har erfarenhet av KIA EV9 tänkte köpa en när som helst. Men skulle verkligen uppskatta att höra om någon har några...
2
Svar
23
· Visningar
965
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar