Putar in rumpan i vänster varv...

V

Vertigo

Kom tillbaka efter ytterligare bråk med mitt sto (sto.. suck) och det går inte ha henne rak i vänster varv, hon ska tvunget putta in rumpan...
Det måste ju betyda att hon är svag i höger... men samtidigt så gör hon hyffsade slutor i högervarv...

Hur tusan ska jag få henne att få villbaka rumpan? har försökt lura in henne genom åttvolt - så hon går på sluta i höger och sen ska det bli öppna i vänster. Öppna i vänster blir hon as förbannad av. I dag ställde hon sig på bakbenen rätt upp och ner!

Gjorde till och med lite markarbete (alltså jag står på marken) och då flyttade hon ju undan rumpen... Men när man rider i vänster varv... det är som hon får en knäpp!

Någon som har några tips?

Sv: Putar in rumpan i vänster varv...

Så det händer när du sitter på?

Hur är du i dina rörelser?

Svar till båda:
Nej jag sitter inte helt rakt .. Men det är något jag arbetar på, fast anledningen är att hon ju "puttar" över mig på höger sida -vilket gör att jag lutar mig åt vänster - åm då flyttar hon röven.. ond cirkel!

Veterinär ska inte behövas - hon går ju i höger varv!

att hästen går bra i högervarv betyder ju inte att hästen inte har ont nånstans..

men de är säkert bara ett sätt för hästen att komma undan på..

att flytta framdelen efter bakdelen brukar ju funka på dom flesta..och vara ensvis med de.
och sen får du väl fortsätta med mycket öppnor/slutor tills hästen blir mer liksidig.

Jag tycker det låter som om din häst skulle behöva kollas av en Equiterapeut innan den går och snedbelastar för länge och det uppstår en hälta eller något annat.
Min häst puttade också mig åt höger hela våren och tillslut kollade jag upp henne och hon var mycket riktigt sned i korset.

Fast nu måste jag få förtydligat om jag förstått rätt!! - Det är vänster bak som är det "klena" benet (jag skriver så för starkt och svagt kan bli väldigt förvirrande på hästspråk!!) Jag tror att hon inte orkar bära lika mycket på vänster som på höger därför puttar hon ut baken åt vänster för då hamnar höger bak under kroppen och tar mest vikt. Samma mönster i skolorna som jag uppfattar det du beskriver hon accepterar mer vikt på höger än vänster!! Hon har mer styrka i höger bak än vänster bak även om hon då på hästspråk är svag i högersidan!! (Jag vill bara med detta utlägg försäkra mig om att jag fattat rätt!!) Hur är hon i fattningarna?? Hon borde ha lättare att fatta vänster galopp i form än höger??!!

Tror också att det primära borde vara att få hästen genomgången för att utesluta att den har ont.
Ett nästa steg kan vara att låta någon annan rida för att se om den går likadna då eller om du påverkar den med din sits och balans så att den går snett. Då sitter det ju i dig och inte i hästen så att säga!!

Liknande trådar

Dressyr Vet inte om jag lagt frågan rätt här. Skulle behöva lite input. Min kära häst är ibland lite för smart för sitt eget bästa. Hon har...
Svar
8
· Visningar
2 023
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 351
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·
Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar