Pusselmatta eller matta på rulle till stallgång.

HannaZ

Trådstartare
Ska ha ca 2 x 4,5 m matta i stallgången. Funderar på vad som är bäst.

Har 4 pusselmattor jag köpt begagnade och la i dem på golvet i stallbygget f att hästen skulle stå där och bli skodd. Lät dem ligga och det regnade på dem. Runt om torkade det ju på nolltid men under mattorna var helt surt ett dygn senare.

Det blir ju inte lika slabbigt sen men vill ju ex kunna svampa av hästen lite vid behov, plus att dom ju ibland råkar kissar på gången.

Så, vad är era erfarenheter av olika stallmattor?

Den stora har små isbrodd vintertid så det får inte vara allt f klen matta.
 
Vi hade matta förut. Jag gillade inte, en typ av räfflad sak som var svår att sopa ren, torkade aldrig undertill när det blev blött under.

Varför vill du ha matta?
 
Vi hade matta förut. Jag gillade inte, en typ av räfflad sak som var svår att sopa ren, torkade aldrig undertill när det blev blött under.

Varför vill du ha matta?

Har nygjuten platta och den är väldigt slät så risk för att dom halkar plus att jag inte vill ha märken av broddar i golvet.
 
Vissa stall har en "spån gång", kanske göra en sådan?
Sen finns det säkert bättre mattor än den vi hade i stallet
 
Jag har precis köpt matta till min stallgång och jag älskar den! Köpte på rulle med lite bubblor på för jag hörde att helt släta kunde bli hala. Denna har inte varit hal någonsin ännu. Lätt att sopa rent är det oxå
 
Jag har precis köpt matta till min stallgång och jag älskar den! Köpte på rulle med lite bubblor på för jag hörde att helt släta kunde bli hala. Denna har inte varit hal någonsin ännu. Lätt att sopa rent är det oxå

Kan du inte pm:a vilket märke det är? Kul att du är nöjd!
 
Vet faktiskt inte vilket märke det var :o. Googlade och hittade massa företag som sålde, kontaktade ett som skickade en liten provbit sedan beställde vi det mått vi ville ha, mattan kom 3 dagar senare. Plättlätt
 
Vet du vad det är för tjocklek på den? Du kanske har en beställningsbekräftelse i mailen?

Hur fick ni ut den? Det blir ju många kg på några meter, därför jag helst hade velat ha pusselvarianten.
 
Jag har pusselmattor 3*20m. Att svampa häst i gången är inget att rekommendera med mina mattor i alla fall, det blir blött under. Fördelen är att det är bara att vika upp mattorna om man spiller något. Jag valde mellan hel och pussel och är glad för att jag valde rätt. Om någon tappar en hink så är det bara o vika upp på kvällen och på morgonen är det torrt. I den storlek jag har så hade det inte varit möjligt att få något att torka under en hel matta om det runnit in något under... I ditt fall kan jag tänka mig att det spelar mndre roll.
 
Tack för svar! Det blir pusselmattor. Har beställt 10 st Kraiburg/Belmondo Basic. Fick mkt bra pris fr en firma (det skiljer verkligen mkt) desdutom kan han trol. ta m dem t Skåne, annars fick jag rabatt på Fraktkostnaden, 500 istf. 800.

Jag valde Basic då den har en skrovlig yta och är bättre ur halkhänseende. Eg är den inte f broddad häst men med tanke på hur lite slitage d handlar om i mitt lilla stall så får halksäkerheten vara prio 1. Får väl försöka slabba med vatten utanför helt enkelt :)
 
Är det ett problem att det blir blött under?
Vi har mattor i duschspiltan, på stallgången samt i alla boxarna under hela vintern. I boxarna ligger de även hela sommaren, tas ut och blåses med högtryck en gång om året.
 
Jag viker alltid upp om det blir blött, så det inte blir mögeltillväxt.
I boxar är det säkert inget problem, urinen möglar inte.
Har inte sett något med gör det för säkerhetsskull.
 
Är det ett problem att det blir blött under?
Vi har mattor i duschspiltan, på stallgången samt i alla boxarna under hela vintern. I boxarna ligger de även hela sommaren, tas ut och blåses med högtryck en gång om året.

Kanske är det inte det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp