Puss å vacker hov

E

Ewe89

Hej. På ridskolan där jag red förut så kunde nästan alla hästar puss och vacker hov(dvs. när man pekar/petar på frambenet lyfter de upp det och böjer den så att den nuddar magen i princip.) :bump:

Är det någon som har några tips på hur man tränar in dessa(framförallt puss) och har ni några tips på fler trick man kan lära hästen? :bump:

Puss är enkelt. Alla hästar jag har haft har kunnat puss. Så fort hästen kommer fram med mulen säger du "pussen då" (eller liknande) och ger den en puss på mulen. En häst vi hade flemade när den gjorde pussen och en gav en riktig blöt puss med läpparna i halva ansiktet, den slags pussen får man lära med hjälp av godis. Var försiktig bara. Hästen bör ej vara nafsig för då kan de gå illa. Vacker hov lär jag aldrig mina hästar då de faktiskt kan bli farligt om dom tigger godis genom att slå ut benet eller nått. En ridskola jag var på gjorde en stor häst så mot mig och jag fick en rejäl smäll på benet. En kompis häst kan de och gör de för att tigga godis. Däremot lär jag dom buga.

Har försökt lära min häst puss och ibland när jag säger puss o pussar han på mulen rör han lite på den. Men idag blev jag chockad, han flema o gav mej en riktig blöting! :love: Men det kanske bara var en tillfällighet? Eller tror du han lärt sig att pussas :confused: :D

Lärde min häst puss på typ 3 dagar. Ta en morot eller nåt annat som hästen gillar och håll den bredvid din mun.
Säg sedan puss när hästen sträcker sig efter moroten. Efter hand kan du ta morotsbiten bredvid eller bakom ditt huvud och säg puss. Min häst lärde sig snabbt :D
Men akta dig för att stå utanför boxen med en morot när hästen typ äter vetekli för då får du garanterat en geggig puss :d

Jag lärde sköthästen "vacker hov" fast jag säger "hälsa" istället. Egentligen ska dom ju göra det på höger hov men jag råkade lära vänster men det spelar ju inte så stor roll. I alla fall. Du börjar med att lyfta upp frambenet på hästen som när du kratsar fast du tar fram det samtidigt som du säger t.ex "hälsa". Sen ger du hästen en godisbit. Sen upprepar du det om och om igen tills hästen förstår innebörden av ordet "hälsa". Tänk på att alltid säga det på ett visst sätt. Det kan hjälpa att peka lite på det benet dom ska lyfta när du säger det.

Min sköthäst höll alltid på att skrapa med hoven i marken när hon blev otålig och tiggde godis. Därför lärde jag henne "hälsa" för att hon endast skulle göra det på kommando. Hon får aldrig beröm om hon gör det utan att jag ber henne om det. Och det har hjälpt, nu skrapar hon nästan aldrig när hon står i stallgången. :idea:

lär dom inte "puss"..

vad jag har erfarenhet av är att hästar villl ju ha godis som bekant. om den då får det när den pussar dig..
kan det ju hända att den gör detta hela tiden vilket kan sluta i att den börgar bita.. har varit med själv om ridskolehästar som har bitit människor i ansiktet så snälla gör det inte

Jag har lärt min häst buga genom att ge morötter mellan frambenen. Funkar jättebra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Träning Hej Jag håller på och trick tränar två stycken hästar i dagsläget och har mött några problem. Ett av dessa är att jag inte får dem att...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama