Pungkulan som kommer och går...

P

Pantalon

Hej allihopa!
Jag ska fatta mig kort, hoppas att jag hamnat på rätt plats med min udda tråd...

Min vallack, 12 år har en pungkula. Idag.
Och han hade den förra året under sensommaren... Fler gånger har jag inte tänkt på den.

Han är inte överdrivet hingstig, där finns lite "pga sen kastrering"...
Står i passet att han är kastrerad och det hade ju inte vet skrivit under på om det inte var så. (?)

Pungkulan i fråga går inte att blanda ihop med någon annan sorts svullnad, tro mig jag har försökt...
Den är helt oöm, sitter på rätt plats, lite avlång eller "äggformad", sådär lagom fast.
Det går att gripa om den men inte där "uppe", in mot kroppen.

Vad tror ni kära bukefalister, VAD ÄR DETTA?

Veterinären kommer i början av nästa vecka så jag hoppas att den inte dragit sig tillbaka så att hon kan hinna känna på den hon med

Sv: Pungkulan som kommer och går...

Troligen är han inte helt kastrerad Kanske man bara hittade en vid kasteringen och att de som är kvar då låg uppe i buken. Men andra ord att han var klapphingst.
En gång tidigare har jag varit med om liknade en häst som köptes som valack. Men vid en senare besiktning hitta veterinären en tetstiken på honom. Vid riktigt noggrann undersökning saknades också ärr efter en kastration på den sidan testikeln satt. Så det var bara för ägaren att göra om ingreppet.

Men det kan ju också vara något annat t ex en körtel eller ett bråck som trillar ner.

Sv: Pungkulan som kommer och går...

Hejsan
Hur gick det med pung kulan som kommer och går? Fick du någon förklaring? Min vallack har också fått en... Är lite nyfiken på hur det gick för din häst?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka