Sv: pulsa i snö
Det finns väl en del saker att vara försiktig med, som-
-mjölksyra, det kan gå väldigt snabbt om det är DJUP snö, särskilt i början, (nu har jag en äldre häst som bygger sig långsammare så jag brukar bara ta ett par meter åt gången och bara en till tre repetitioner i början, sen öka en bit i taget förutsatt att man gör det regelbundet!) då menar jag snö som går upp till mage/armbågar på hästen så dom mer eller mindre får simma/hoppa fram, och lite lägre snö om det är tung snö.
Kanske är större risk att överanstränga om det är lite halvdjup snö. Att man rider på som man är van vid och inte tänker på att det kanske är 5 gånger så jobbigt för hästen på samma tid/sträcka vid ca 3dm snö än på barmark.
-Om man rider fort kan man (liksom i vatten) tänka på risken att hugga sig. Större risk ju sämre koll hästen har på benen, men är det hård/tung snö (skare t ex) finns alltid risken att hästen inte hinner undan med frambenen innan bakbenen sätts ner.
Hästar är såklart olika och tål olika mycket. Men jag skulle tro att det är en bra tumregel att tänka att man alltid slutar
innan hästen verkar trött om man rider i snö. Vill man fortsätta rida kan man försöka övergå till där det är plogat istället.
Alternativt så pulsar man själv i snö bredvid hästen (särskilt i början) istället för att sitta på ryggen, för då lär det bli den effekten!
(tycker f ö det är ett kanonsätt att värma upp om man ska rida när det är kallt! 5-10 minuters avsutten snöpulsning innan man går in på banan/i ridhuset!