sthu

Trådstartare
Jag försöker hitta pulsen på min ponny, men det verkar inte som om han har någon?
Jag hittar utan problem på stallets andra häst. Men på min egen hittar inte varken med stetoskop eller pulsklocka och varken vid armbågen eller under ganaschen!
Jag hittar digitalpulsen efter lite letande, men "den vanliga" hittar jag inte..
Vill kunna använda det i träningssammanhang, då är inte digitalpuls det bästa att gå efter..

Tips?

Sv: Puls?

Jag brukar hitta genom att trycka handflatan/handryggen mot bröstet på hästen, bakom/innanför armbågsspetsen. Man får flytta runt lite, ha lite olika tryck etc för att hitta. Jag tycker personligen det är lättare med handen än med stetoskop. Vid ganaschen har jag aldrig lärt mig hitta.
Annars fungerar det väl lika bra att ta pulsen vid kotan, pulsen förändras ju inte ute i kroppen.

Inte så smidigt när man ska ta puls vid träning dock, mest av lathet från min sida... Det skulle väl funka antar jag, men målet är att kunna använda pulsklocka och få ett snabbare svar, kanske rent av använda pulsklockan under ridning. Men det förutsätter att jag hittar puls överhuvudtaget.

Jag har varit där och letat med såväl hand som redskap, men jag känner ingenting! På andra hästar hittar jag relativt lätt, men just den här hästen..

Kotan då? Inte så smidigt vid träning men iaf. På mammas vallack tog det nog 3-4 ggr innan jag hittade pulsen, letade överallt bakom armbågen. Så det kanske tar några gånger innan du hittar den...

Annars har du en vampyrhäst :devil:

Vad har du för pulsklocka vid ridningen? På travarna har vi pulsband runt bröstkorgen på hästen, sen en liten klocka av modell tidtagarur i handen. Med lite vatten (helst koksalt) mellan hästen och bandet blir det bra kontakt.

Det är en för människor. Jag hittar ju ingen puls ens med den, så än så länge blir det ingen pulstagning under träning.

Jag har försökt varje dag i några veckor nu :crazy:
Idag hittade jag den inte ens vid kotan...
Jag tror det är en zombiehäst, det förklarar en hel del med det djuret.

Jag har också en sån häst, död. Jag hittar inte pulsen om han är frisk. Bara om han har förstärkt puls vid kotan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?