Puls vid hovledsinflammation

dressyrtjejen

Trådstartare
Min häst är behandlad för hovledsinflammation. Magnetröntgen är gjord för att utesluta andra skador.

Hästen ska sättas igång försiktigt men har fortfarande, 12 veckor efter att den blev halt puls i det skadade benet. Inte dygnet runt men 10-20 minuter efter att den kommer in från hagen tex eller efter att jag har skrittat den.

I det andra frambenet går det absolut inte att känna någon puls.

Någon som varit med om detta, dvs under så lång tid?

Min häst är behandlad för hovledsinflammation. Magnetröntgen är gjord för att utesluta andra skador.

Hästen ska sättas igång försiktigt men har fortfarande, 12 veckor efter att den blev halt puls i det skadade benet. Inte dygnet runt men 10-20 minuter efter att den kommer in från hagen tex eller efter att jag har skrittat den.

I det andra frambenet går det absolut inte att känna någon puls.

Någon som varit med om detta, dvs under så lång tid?

Lite puls ska man alltid känna men är det mera än normalt? Förstärkt puls säger väl att det är något i hoven som skapar ökad cirkulation och vidgade kärl, något kroppen reagerar på. Det pågår någon process som kan vara läkning också. Fråga veterinär helst vad som kan vara orsaken.

Jag undrar om inte problem i frambenen generellt kan skapa ökad puls? Min har när han haft inflammation i kotlederna eller högre upp kunnat få puls efter rörelse (ridning, hade, promenad) som lagt sig när hästen blir i stillhet. Det har i de fallen uteslutits problem från hovarna, men funnits ledproblem högre upp. När dessa behandlats och blivit bra har pulsen vid rörelse försvunnit.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 240
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka