puls och ömfotad efter skoning

krullidutt

Trådstartare
Min häst får puls och blir väldigt öm i fossarna efter varje skoning.
Hon har haft fång i år och går med sulor fram och verkas om ca var 5 vecka. Det håller i sig ca 5 dagar sedan går hon som vanligt och pulsen är borta... Diskuterat mycket med hovisen om problemet, han har även själv diskuterat det med flertalet kolleger men ingen har någon lösning. Hovbenet har en ytterst liten rotation höger fram och nya hovväggen är snart utväxt helt. Hon har fina hovar och sviktar inte i sulan enligt hovis. Någon annan som har samma problem ?
Hon gick första tiden efter fånganfallet barfota och det funkade inte alls bör tilläggas.
Tips tack :bow:

Sv: puls och ömfotad efter skoning

Hej, jag har oxå en ponny som har haft fång i somras. Han blev oxå varm efter skoning i början men det blir han aldrig längre.Kan oxå säga att jag bytte hovslagare och nu är det aldrig några problem med hans hovar längre.

Min häst får puls och blir väldigt öm i fossarna efter varje skoning.
Hon har haft fång i år och går med sulor fram och verkas om ca var 5 vecka. Det håller i sig ca 5 dagar sedan går hon som vanligt och pulsen är borta... Diskuterat mycket med hovisen om problemet, han har även själv diskuterat det med flertalet kolleger men ingen har någon lösning. Hovbenet har en ytterst liten rotation höger fram och nya hovväggen är snart utväxt helt. Hon har fina hovar och sviktar inte i sulan enligt hovis. Någon annan som har samma problem ?
Hon gick första tiden efter fånganfallet barfota och det funkade inte alls bör tilläggas.
Tips tack :bow:

Hej!

Mitt tips är att ta av skorna helt och hållet. Du skriver att du haft henne barfota men att det inte funkade. Hade du en vanlig hovslagare då eller? För att en fånghäst ska kunna läka så måste dom få igång blodcirkulationen i hovarna, vilket dom INTE får med dessa skor och beslag. Man förstör så otroligt mycket! Du ska anlita en människa som sysslar med naturlig hovvård, dvs samma princip som vildhästarnas hovar. Jag har själv haft en fånghäst som var utdömd och inte ens kunde gå men detta var hennes räddning. Hon hade hovbensrotation som idag är helt återställt pga sänkning av trakter m.m. Så av med skorna och låt din häst läka på ett naturligt och mycket effektivt sätt!

Lycka till!

Min hade oxå puls länge, men inte mer i samband med skoning.

Man blir ju sjukligt fixerad efter fångerfarenhet.

Var den OK vid återbesök?

Malols.
Om hästen inte har varit bekväm barfota innan fånget, så ska den ha skor när den börjar att sättas igång.

Medans de vilar är de barfota.

hovslagaren jag hade kunde ta lite för mkt ibland (han tyckte väl inte det) men då kunde min häst bli väldigt ömm och varm och det kunde ta någon vecka ir 2 innan hon va bra igen ...
(hon hade aldrig fång)

en vetrinär sa till mig att hästar som verkas för kort kan få fång SYMTOM! alltså bli ömma och varma och få mer puls

Senast ändrad av en moderator:

hovslagaren jag hade kunde ta lite för mkt ibland (han tyckte väl inte det) men då kunde min häst bli väldigt ömm och varm och det kunde ta någon vecka ir 2 innan hon va bra igen ...
(hon hade aldrig fång)

en vetrinär sa till mig att hästar som verkas för kort kan få fång SYMTOM! alltså bli ömma och varma och få mer puls

Hej, att en häst skulle få fång symtom om den verkas för kort har jag svårt att tro på. Däremot så om den verkas för hårt i bärranden under en längre tid samt får sulan och strålen konstant nerverkad till friskt horn så föreligger risken för att den med tiden kan uppvisa sk belastnings fång. Belastnings fång kan även uppkomma genom felaktig verkning där man verkar hästen i för hästen en onaturlig benaxel vinkel. Ofta då förekommande med en manipilerad verkad bakåtbruten benaxel.

Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig utifrån min hovis bilder och dokumentation utifrån dom fall som inkommit till klinikerna.

Malols.
Om hästen inte har varit bekväm barfota innan fånget, så ska den ha skor när den börjar att sättas igång.

Medans de vilar är de barfota.

Det räddade livet på min pålle som idag är helt problemfri.

Den kanske är trångskodd? Om hästen har tunna hovväggar och/eller hovslagaren använder "grov" söm kan det bli sömtryck inne i hoven. Speciellt när man har sulor är det ju svårt att se att sömmen kommer exakt rätt i vita linjen. Fanns en ponny här i närheten för några år sedan som behandlades för fång under mer än ett år innan en veterinär ifrågasatte den söm som användes vid skoningen. Det visade sig att när de bytte hovslagare försvann besvären.

Hej, att en häst skulle få fång symtom om den verkas för kort har jag svårt att tro på. Däremot så om den verkas för hårt i bärranden under en längre tid samt får sulan och strålen konstant nerverkad till friskt horn så föreligger risken för att den med tiden kan uppvisa sk belastnings fång. Belastnings fång kan även uppkomma genom felaktig verkning där man verkar hästen i för hästen en onaturlig benaxel vinkel. Ofta då förekommande med en manipilerad verkad bakåtbruten benaxel.

Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig utifrån min hovis bilder och dokumentation utifrån dom fall som inkommit till klinikerna.

men så sa den peronen iallafall och min häst va enbart verkad lite för kort... menmen....

Min valack som hade ett förhållandevis allvarligt fångavfall för tre-fyra år sedan (belastningsfång och tål alltså bete hur bra som helst efteråt) och som idag är helt återställd sedan lång tid tillbaka kan jag inte på villkors vis sko med sulor.

Vid två tillfällen när jag provat med vanliga sulor respektive snösulor har han reagerat genom att bli ordentligt öm omedelbart.
Han är otroligt känslig för det kraftiga trycket och den friktion som uppstår med sulor.
Utan sulor är allt hur bra som helst och han visar ingen som helst ömhet.

Du ska anlita en människa som sysslar med naturlig hovvård, dvs samma princip som vildhästarnas hovar.

Hej, om jag nu inte missförstår dig helt så tolkar jag ditt inlägg som att hästen sköter detta själv utan männsklig inverkan.

Jag tror att jag har förstått principen med naturlig hovvård.

Är hovarna långa- rid mer på grusvägar
Är de slitna- låt den vila
Är de sneda - rid på skrå

Hej, om jag nu inte missförstår dig helt så tolkar jag ditt inlägg som att hästen sköter detta själv utan männsklig inverkan.

Dom sköter det mesta själv men måste naturligtvis ha ett handtag av en människa som kan sin sak.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 841
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka