Puls och mjölksyra

Ä

Älvan11

Hej alla distansmänniskor!
Jag har en häst som vilat ganska länge men som tidigare varit regelbundet tränad, jag skulle vilja veta hur mycket han tappat men det är så svårt när man inte har så mycket att jämföra med. Så det jag undrar är över hur bra era hästar återhämtar sig? Vad är normal puls under/efter t.ex 1km trav på plant underlag?
Vad tycker ni pulsen ska ligga på under/efter lagom arbetsbelastning för en otränad häst?
När får era hästar mjöksyra? Vid vilken hastighet t.ex?
Finns det något standardiserat konditionstest för hästar?

Sv: Puls och mjölksyra

Finns det ingen härinne som rider med pulsmätare och kan skriva ut vad sin häst brukar ligga på?

Hur långt är ett snöre? ;)

Det går inte att jämföra bara så där.
Det beror ju på hastighet, underlag, värme mm.

Det har du förstås rätt i:)
Men jag skulle ändå vilja veta t.ex när mjölksyratröskeln normalt infaller. Har aldrig testat det på mina hästar så jag har ingen större aning alls.
Vore ju toppen om någon hade lust att skriva lite om det, och gärna vilka betingelser som kan tänkas ha inverkat på resultatet.
Kanske är det inte så lätt att få fram några vettiga siffror när det är 70cm snö överallt där man kan tänka sig att galoppera. Längtar till våren!

Om det är 70 cm snö skulle jag inte våga galoppera speciellt mkt överhuvudtaget.

"hej knäledsinflamationer!" :crazy:

Det gör jag naturligtvis inte heller. I synnerhet inte eftersomhästen är otränad;)

Det närmaste en standardiserad test som kan uppfylla dina önskemå är ett Ridgeway test eller "cri" Cardiac Recovery Index.
Efter träning tar du hästens puls och travar sedan 30-40 m bort och sedan tillbaka (detta bör ta ca 30 sek) vänta sedan 30 sekunder och ta en ny puls.

Om det andra pulsvärdet är lägre än det första har hästen gott om syre i sina muskler dvs lite eller ingen mjölksyra.
Om det andra pulsvärdet är upp till 4 slag högre än det första har hästen gått med mjölksyra men inte uppseende mycket (hästar klarar att arbeta med betydligt mer lactat i musklerna än människor).

Om du vill se din hästs träningsframsteg kan du göra Ridgeway tester efter att hästen gjort ett standardiserat arbeta

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 378
Kropp & Själ Hej, jag var inlagd på hjärtintensiven för ca 7 månader sen och då fanns det tillfällen när min puls låg på 32 som lägst när jag sov...
Svar
9
· Visningar
3 190
Senast: CillaW
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Piek
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka