Puls i benen!

Fibban

Trådstartare
Någon som har idéer omkring detta?
Hästen i fråga gick skodd runt om med sulor och brodd i vintras. Tidigare i våras tog vi av skorna bak.
Efter ca 1 vecka blev han öm i bak, puls i benen.
Veterinären trodde pulsen berodde på omställningen.
Skritt och Metacam.
Återbesök efter ca 14 dagar.
Fortfarande puls. Skritt rekommenderas på mjukt underlag.
Återbesök, puls, Metacam. Återbesök, skritt Metacam.

Såhär håller vi på!!!
Han visar inga som helst andra tecken på "ohälsa" förutom pulsen.
Ingen hälta. Pigg och glad. Något svaga sulor runt om men annars ingenting!!
Han är böjd och kollad med visitertång. Skodd i fram, barfota bak.
Idéer kring detta? Hur pass orolig bör man vara?

Har precis haft en period med två sjuka hästar, varav en avlivad för ca 1 vecka sedan. Så det känns tufft att dra igång en stor utredning, rent ekonomiskt men även känslomässigt.

Hästen i fråga gick skodd runt om med sulor och brodd i vintras. Tidigare i våras tog vi av skorna bak.
Skritt och Metacam.

Såhär håller vi på!!!

Har precis haft en period med två sjuka hästar, varav en avlivad för ca 1 vecka sedan. Så det känns tufft att dra igång en stor utredning, rent ekonomiskt men även känslomässigt.

Har ni testat att lägga på skor bak igen? Om inte kanske det är nåt värt att testa såvida inte veterinären föreslår eller gissar på någon diagnostik att utgå från. Men iom att problemet uppstod när bakskorna togs av så är det ju ganska troligt kan man tänka att det är orsaken på nåt sätt.

Vet att en del hästar tål inte att vara ojämnt skodda, tex som i dett fallet utan måste antingen vara helt barfota eller skodd på alla fyra

Skritt och Metacam.

Såhär håller vi på!!!

Försvinner pulsen medan han står på Metacam så är det ju något fel, då skulle jag sko igen. Belastningen och mekanismen i hoven blir ju ganska förändrad när den är barfot, den kanske inte pallar det helt enkelt. Den behöver inte vara hovöm just eller reagera på visitertång.

Håller med de som skriver att du ska sko igen bak - det framgår inte av ditt inlägg varför du inte vill ha honom skodd bak. Alternativet är väl boots (även i hagen t.ex. varannan dag) och hoppas att hovarna blir lite större och starkare. Om man tar av skorna brukar ju sulömheten ge med sig på några veckor om fötterna är ok.

Fast en häst som reagerar så på att skorna plockas av är kanske ingen lämplig kandidat till barfota, inte ens med boots.
Det ska inte ta veckor innan den slutar ömma, det ska inte ömma alls eller ge större komplikationer. Hästen som berörs här om skorna är orsaken måste ju i så fall ömma av att bara gå i hagen, det är aldrig okej.

Jag hade inte rekommenderat boots utan i första hand slå på riktiga, lämpliga skor.
Barfotaboots är inte så lämpliga att ha som i hagen flera timmar då de inte riktigt är gjorda för det ändamålet och att risken finns för skav, att de inte ger korrekt stöd på rätt sätt etc. De är lite för "statiska" eller vad man ska säga och kan inte anpassas till hov eller verkning på samma sätt känns det som, en järnsko kan ju riktas mm så att den passar precis och även fungera som sjukbeslag beroende på vilket stöd man behöver ge/vad man behöver korrigera..Boots har ju väldigt dålig förmåga att kunna anpassas mer än själva hovstorleken typ.

Skritt och Metacam.

Såhär håller vi på!!!

Men varför måste den vara oskodd? På med skor, säger jag.

Men varför måste den vara oskodd? På med skor, säger jag.
Han måste inte vara oskodd! Av ren vana tog vi av skorna bak efter vintern. Så har vi alltid gjort helt enkelt!
I morgon har vi äntligen fått tid med vår hovslagare och det blir helskoning och hårt hållna tummar för att det blir bra nu!

Han måste inte vara oskodd! Av ren vana tog vi av skorna bak efter vintern. Så har vi alltid gjort helt enkelt!
I morgon har vi äntligen fått tid med vår hovslagare och det blir helskoning och hårt hållna tummar för att det blir bra nu!

Vad bra! Håller tummarna för att det funkar! :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 140
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka