puls i benen pga hälta eller?

L

lundborg

Jag skulle köpa en häst som var halt på vet.besiktningen.

ett 5årigt sto som gått oskodd, ej riden.

vid verkningen 2 dagar innan besiktningen blev hon verkad ganska mycket eftersom hon hade gått 12 veckor sen sista verkningen.
plus att trakterna är vääldigt låga. Hon går nästan på ballarna :confused:

vet. kände hög puls i alla 4 kotor och säger att det KAN vara fång eller pga att hon blev ömfotad.

hon har aldrig haft fång förut.

ny bedömning om ca 3 veckor.

har ni varit med om något liknande?

Sv: puls i benen pga hälta eller?

Jag har varit med om nåt liknande
Köpte självklart inte hästen !
Verkade dom hästen bara för att du skulle komma?
Hej från hambo

Senast ändrad:

Jag har varit med om nåt liknande
Köpte självklart inte hästen !
Verkade dom hästen bara för att du skulle komma?
Hej från hambo

den var inte verkad de 3 gångerna jag var där först.
Men den verkades 2 dagar innan besiktningen.

Håller med Hambo. Köp inte hästen. En halt häst som dessutom KAN ha fång? Fast hon inte haft det tidigare så är det inget som säger att hon kan få det nu.
Så välj en annan häst.

Ptja. Är det fång lär det ju antingen förvärras eller åtminstonde vara kvar (Om man nu inte ställt hästen på diet)
Är det pga att hästen fick ont i fötterna så lär det ju gå över.

Min nya pålle - dock skodd tidigare - fick puls bak när hon tappade båda bakskorna.
Försvann så fort hon fått skor på sig.

Blir hästen hårt nedverkad kan den bli öm och få puls. Det försvinner om man slår på skor.

Är det så fallet är skulle jag inte tveka att köpa hästen.

Min store fick puls och blev halt när han blev nedverkad trots att han hade skor. Att hovslagaren slutade verka honom så hårt gav resultat. Detta upprepades två gånger innan fodervärden förstod vad hältan berodde på.

ja, jag gillar verkligen hästen. Och det vore trist om jag inte köper henne och det visar sig senare att det var verkningen som var orsaken...

en häst som verkats för hårt blir öm och får puls. därmed inte sagt att det inte kan vara fång, en hård verkning kan tom trigga igång en fånganfall.

själv skulle jag nog inte köpa en häst som hade misskötta hovar med felaktiga vinklar, det lovar inte gott för framtida hållbarhet. dessutom, om dom inte ids verka hästen, hur slarviga har dom då varit med annat?

den hade fin hovar, fast långa innan.
Hovslagaren tog för mycket, och verkade hårt i trakterna.

och jag vet att hästen skötts väl eftersom vi har gemensamma bekanta

det tråkiga är ju att vänta :(

Köp inte förrän du vet vad orsaken till hältaoch puls är. Avvakta och se hur hästen är när de tre veckorna gått. Det skulle jag gjort.
(Det är tyvärr "inne" bland många hovslagare att verka med väldigt låga trakter och långa tår. Hur det nu kan vara inne med någonting öht som har med djurvård att göra)

Bara att vänta de här 3 veckorna och se hur det ser ut då. Har den fortfarande puls är det ju inget att köpa men annars kan det ju som sagts tidigare mkt väl bero på verkningen.

ja. minst 3 veckor ska jag vänta! det har ni rätt i.

om jag inte hittar nån annan förståss, men jag tror att jag kommer att ångra mig om det nu är verkningen som är det som är felet..

men är det fång så ska jag naturligtvis ej köpa.

hon är verkligen en toppenhäst :laugh:
precis en sån typ jag vill ha

hej

oavsett om pulsen "bara" beror på hård verkning så skall du självklart få säljaren att göra en ny besiktning när pulsen är borta samt rtg för att se ev hovbenssänkning! Kan mycket väl vara pga hård verkning men du har all rätt att få henne undersökt igen. Be att få telnr till hovslagaren oxå så kan du ringa och höra med honom/henne vad som sas mm

Väldigt mycket fång just nu även på hästar som aldrig haft det. vad är det för ras o ålder?

lycka till

Om pulsen är densamma i alla fyra är det alltid swårbedömt. En oskodd häst har alltid en tydligare puls och det är absolut inget fel för det. Fång i alla fyra - jo, det förekommer ju, men finns det någon annan anledning att misstänka det? Om inte werkar det wäl lite wäl domedag!?

Arbetar weterinären mycket med hästar?

Jag tror säkert att beror det på att hästen blew hårt werkad, men det är wäl en bra idé att kolla igen om 3 weckor.

veterinären är den som är bäst på hästar på den vet,stationen.

hästen är ett arab/irl fullblod.

jag fick en ide... kanske man skulle ta med sig MIN hovslagare och kolla??
han är jätteduktig :banana:

fick höra att en kompis häst hade blivit halt efter att samma hovslagare verkad den:devil:

den här hästen blev ju så nerverkad i trakterna.
Det brukar man väl aldrig göra på en barfotahäst:confused:

Om du har bra förtroende för din howslagare så tycker jag att det är en utmärkt idé!

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 576
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka