puls i benen pga hälta eller?

Sv: puls i benen pga hälta eller?

ja, jag har jätte bra förtroende för min hovis!

i dag har jag pratat med MIN hovslagare som jag vet ät duktig på sånt här.

Han tycker min att beskrivning liknar en hovöm häst eftersom den inte går konstigt när det är mjukt.

en fånghäst brukar går ömt på både mjukt och hårt underlag.

En häst som kommer i full galopp i hagen utan att visa smärta borde inte ha fång. Det är på hårt underlag som hon går konstigt..

Och nu har det gått 5 dagar sen besiktningen, och om det var fång så skulle hästen med sannolikhet blivit värre eftersom hon fortfarande äter gräs.

Ägaren har bytt hage till en hage där det är kortare gräs. Den gick på bete där gräset hade vuxit längre förut.

Visst är väl kortare gräs kraftigare än långt gräs??

så, jag ska vänta lite till för att se

Vad är det för ras?

Jag tror helt klart att det är verkningen som är boven i dramat och då är det ju inga problem. Är det en lättare släng av fång så tycker jag inte heller att det är något problem.

Jag tror också att de är verkningen som är boven i dramat om den har puls i alla fyra. Har varit med om likanade den hästen har inga men:) Hoppas de blir bra för dig!:)

hästen är en korsning arab/fullblod och är 5år

pratade med ägaren i förrgår.
och hon springer fortfarande bra i hagen, men ömmar på gårdsplanen.

så jag börjar tro mer o mer på att det är hov ömhet

Det låter ju onekligen som att hästen är öm! Avvakta, gör en ny besiktning och gärna röntgen också för att vara på den säkra sidan. Får hästen grönst ljus då hade jag inte tvekat att köpa.

Precis som du skriver är kort gräs i regel kraftigare än långt.

Nu har ju jag redan betalat veterinärbesiktningen sist. Och jag tror inte säljaren är villig att betala röntgen.då priset redan är lågt på hästen

Och jag känner lite tveksam till att jag betalar röntgen heller. för visar det sig nått fel, så har jag då lagt ut flera tusen på en häst som jag ej ska ha :confused:

hur fasen ska man göra :crazy:

tillägga att säljaren kommer låta göra en ny bedömning av hästen om ett tag för att ev utesluta fång.

och hon går fortfarande på gräs som är kort

På det där är jag ganska hård. Vill ägaren sälja hästen så får den betala. Du ska absolut inte köpa en häst som "kanske" kan ha fång. Alternativet är ju att skriva en klausul i konraktet att om hästen blir sjuk inom en viss tid så går köpet tillbaka, men det kan bli jädrigt snärjigt.

Definitivt en ny besiktning och den ska ägaren betala. Du har varit shysst att betala en besiktning - hästen var inte frisk. Vill köparen sälja får den betala nästa besiktning (som helst ska göras av en annan veterinär).

hade en häst i vårt stall som var VÄLDIGT hårt verkad i trakterna, ägaren på stådde dock att det var normalt efter som hon hon höll på med det där (barfotametoden) tydligen var det "normalt" att en häst haltade då.

fång tror jag inte att du ska oroa dig för men det är lurigt.

hade hon kraftig puls i benen vid kotan är troligtvis pga en process hon det är pga av verkning eller annat det vet man ju inte förens man kollat upp ordentligt. min häst drog dock nyligen av sig 2 skor en bak och en fram diagolant (om det har ngn betydelse) men iaf hon hade ingen puls i fram benen eller ngn häro dagen men dag kraftig puls och väldig ovilja att röra sig på hårt underlag. hittade en söm som gått av och fick ut den. men att man känner puls i benen ska man göra och den är olika från häst till häst.

att tänka på är att fullblod ofta har lite sämre hovkvalite.:(

hoppas allt går bra!

tråden är från 2009 så hästen har förhoppningsvis inga problem längre

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 576
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka