Puls efter lopp

Sv: Puls efter lopp

Vi hade lite problem med att få vår häst att ta i när hon sprang lopp! Hon låg runt 85-90 oftast.. Hamnade aldrig över hundra:crazy: /C

5 eller 10 minuter?

Förra året gjorde mina bara 6 starter plus ett kval och låg mellan 99 och 114 i puls 5 min. efter loppen.

Senast ändrad:

min brukar ligga runt 80-85 efter lopp (12 min)

Både 5 och 10 hade varit intressant.
Jag har en som aldrig tar kommer alltid in under 85 medans min andra alltid ligger mellan 95- 115.

milian skrev:
Både 5 och 10 hade varit intressant.
Jag har en som aldrig tar kommer alltid in under 85 medans min andra alltid ligger mellan 95- 115.

Jag pulsar alltid mina på 5 och 15....

Återhämtningen har legat mellan 9-12% på en och 14-17% på den andra på 2140 m och den som gjorde start på kort hade 24% återhämtning trots att han hade kronisk hjärtmuskelinflammation som jag inte visste om. :o

Nu hade den som hade högre puls in i mål bättre återhämtning. Den med sämre återhämtning gjorde bara två starter och såg ut att vara under utveckling (gick sista 1500 m i 15-tempo den gången) innan hon blev skadad igen.

Égentligen kan man inte jämföra återhämtningen MELLAN hästar så för det är individuellt.Däremot är det en larmklocka om hästen har sämre återhämtning än vad den normalt brukar ha efter ett lopp.

Jag hade en som alltid hade runt 20% återhämtning för några år sedan, hon kom in efter ett lopp och hade 8% återhämtning. Dag att ta en vilopaus, sa pulsmätargurun och efter två veckors vila var hon helt normal igen! :idea:

ghost skrev:
Och du säger att hon inte tagit i? ;)
Dom andra hästarna i stallet kom in på pulsar runt hundringen (hon stod i proffstall då):smirk:
Men det var nog så att det var direkt efter, kom på att vi pulsade direkt å sen tolv min....(det var ju trots allt tre-fyra år sen, minnet:smirk: ) Tränarn var alltid så konfundersam över hennes låga puls. En gång så hade hon 79 i puls../C

Slarvar med pulsning efter lopp... men det beror lite på hur loppet gått, mellan 90-118 har det varit iaf

våran valack ligger väl på mellan 95-110 ungefär. Han blåser nästan aldrig och har ännu inte tagit ut sig (bara gjort 10 lopp).

Gammelvalacken brukar ligga lågt och fint på ca 85 men den yngre förmågan ligger bra mycket högre. 124 efter 12 minuter sist:eek: Men han har alltid legat högt i puls även efter träning och efter ett och ett halvt års ganska rejäl träning och pulsen är fortfarande klart högre än alla andra hästar så får jag väl helt enkelt acceptera att han är så.:crazy:
Efdter loppet så blåste han dock inte särskilt mycket, såg inte alls tagen ut och var om inte pigg så i alla fall inte helt slut över mål...

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
315
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag har en Samsung galaxy 6 watch och letar efter en app för intervallträning utifrån pulsen. Vad använder ni för appar och hur funkar...
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Piek
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dags att sammanfatta lite vad som skett under året och vad som är på gång kommande år. Antalet startande per lopp har legat efter...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Franske treåringen Lovino Bello är avstängd för dopning. Trots det fick kulltoppen starta i söndags – och vann lopp på Paris-banan...
Svar
0
· Visningar
63
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp