Puls = Alltid ont?

Hästmassören

Trådstartare
Vi har en welsh-korsning som har haft några fångepisoder dom senaste åren. Nu håller vi järnkoll på honom och han går i hagar där det inte finns något grönt.
När han har haft fång tidigare så har man fått lära sig den hårda vägen hur han ser ut och går. Tro mig, det vet jag.

Nu är det så här med denna pålle, att det alltid är lätt att känna pulsen vid kotan på honom. Han har också alltid relativt varma hovar. Även på vintern alltså. Efter tidigare fångepisoder har han kontrollerats på klinik med både hältkoll och röntgen och varit ok, men som sagt, puls är alltid lätt att känna på honom.

Nu är man ju lite nojig och kollar puls och känner på hovar eftersom det är fång-säsong, men han är för närvarande inte ett dugg halt, vänder lätt på hårt underlag, inga dubbel slag vid hovnedsättning och ser allmänt ok ut.

Är det någon som vet något om detta med puls och att det alltid ska vara en indikation för att det är något knas?

Sv: Puls = Alltid ont?

Puls har de ju alltid, tursamt nog... :devil: Det man ska reagera på är när pulsen blir förstärkt, alltså känns mer än normalt. Hur väl digitalpulsen känns varierar lite mellan olika individer, så i ditt fall får du utgå från vad hur det känns när hästen är ok och kalla det normalt. Riktigt förstärkt digitalpuls dunkar under fingrarna när man känner efter.

Förstärkt puls är ett tecken på inflammation i hov eller det distala benet - det är alltså inte specifikt för just fång. Pulsen kan också kännas tydligare när det är varmt ute eller när hästen har rört mycket på sig - när blodgenomströmningen ökar. Barfotahästar har ofta tydligare digtalpuls än skodda.

Huruvida förstärkt puls alltid är förknippad med smärta är svårt att uttala sig om.

Sv: Puls = Alltid ont?

Puls har de ju alltid, tursamt nog... :devil: Det man ska reagera på är när pulsen blir förstärkt, alltså känns mer än normalt. Hur väl digitalpulsen känns varierar lite mellan olika individer, så i ditt fall får du utgå från vad hur det känns när hästen är ok och kalla det normalt. Riktigt förstärkt digitalpuls dunkar under fingrarna när man känner efter.

Förstärkt puls är ett tecken på inflammation i hov eller det distala benet - det är alltså inte specifikt för just fång. Pulsen kan också kännas tydligare när det är varmt ute eller när hästen har rört mycket på sig - när blodgenomströmningen ökar. Barfotahästar har ofta tydligare digtalpuls än skodda.

Huruvida förstärkt puls alltid är förknippad med smärta är svårt att uttala sig om.

Jo, nojjig är man ju.... Denna pålle känns som sagt pulsen extra bra på, jämt. Som mitt nick antyder så jobbar jag en del som massör och "roade" mig ett tag med att känna på pulsen på hästar, och det finns ingen som kändes så tydligt på som på vår ponny.

Hovis var här för några dagar sedan och sa att det inte fanns några tecken i sulan på fång. Inga blödningar eller breddad kronrand, och han är ju som sagt inte halt. Men, har man haft en fånghäst så är man ju lite hönsmamma, eller hönspappa får det väl bli för mig då.

Liknande trådar

Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 319
Hästvård Jag är nyfiken på hur Du upplever din hästs digitalpuls och hur den ändras med dygnet och väder/värme. Är den mer distinkt när det är...
Svar
17
· Visningar
6 614
Kropp & Själ Står/sitter still på jobbet där det är otroligt lugnt idag, tom tråkigt när jag plötsligt känner att jag hör min egen puls i öronen och...
Svar
7
· Visningar
8 009
Senast: Billy
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 891
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka