Pulka med skaklar?

Mli

Trådstartare
Jag har planer på att sätta mina barn i pulka/släde bakom lämplig ponny i vinter och gå ut på promenad i fint vinterväder... (kan ju iallafall drömma om det här i Skåne...)

Nån som har tips på hur man tillverkar det själv? Tänkte bygga en ram i trä och ha två pulkor i bredd. Men skaklarna? Kan man ha det i trä, typ 45*45 reglar? Vad finns det för nackdelar? Jag kan ju tänka mig att det blir tungt med trä om man jämför med andra material.. Risken för att dom ska kunna ha sönder dom och skada sig är ju mindre med en liten häst än om man jämför med en stor med mer tyngd, eller jag kanske har fel?

Sv: Pulka med skaklar?

Bättre att använda linhållare och bara draglinor. Var mycket noga med draglinjen om du har loksele.

Då kan du ta ett plank, sätta dit en svängel framför och fästa pulkorna bakom planket. Träna hästen först innan du har barnen i.

Skåne är väl inte särskilt kuperat? I så fall går det nog alldeles utmärkt med bara draglinor.
Precis som snigelfarmor säger...

Sätt pulkorna efter varann istället för bredvid varann, det är nog lättare.
Jag tror däremot inte det är så vansinnigt viktigt med superselar och perfekt avvägd dragvinkel 2 små barn i pulkor väger ju inte många kilon...
Men se till att hästen vänjs med pulkorna ordentligt innan du sätter barn i dem, annars kan det hända en olycka..

Lycka till..

Riktiga träskaklar funkar ju bra, men om man kan använda såna reglar vete sjutton?

Om du inte kan komma över några "riktiga" skaklar i segt trä med lämplig form är det nog enklast att använda draglinor. Kanske ni kan göra någon konstruktion liknande detta? Där vi har gallret sätter du din ram med pulkorna. Se bara till så att det är tillräckligt med friktion så att inte pulkorna halkar fram på hästen i nerförsbackarna... Eller om barnen är tillräckligt stora kanske de kan hjälpa till att bromsa?

47.jpg

Vi har draglinor och snow-racer. (bilder finns om du vill se)
Är ponnyn inkörd?
Man bör ha en helt trygg ponny innan man sätter barnen bakom, och sätt hjälm på barnen.
På en snowracer finns ju "handbroms" som barnen kan använda om de är tillräckligt gamla, annars måste du själv ansvara för bromsandet.

Underbar ide! :D DET ska jag göra om vi får nån snö härnere!
Vi har ju skaklar iaf..x)

Skulle nog vilja ha riktiga skaklar så att barnen inte kan fara upp i bakbena på hästen jag känner en som fick pannan insparkad helnatts operation ,nästan dödförklarad när operationen var klar.
Skaklar som är tillräkligt långa och kort bindning inget långt sladder ,50x50 gran sågad är för svag, slanor björk ,rönn eller järnskaklar eller annat som håller, en knäkt skakel eller en pulka i ashelet och en häst som skenar iväg medbarnen kan bli katastrof.

Japp. Hästar är livsfarliga!!!
Det är bara "knäppgökar" som törs låta barnen rida, köra, tolka och vistas i närheten av dessa bestar... ;)

Det hela handlar om hurdan ponny man har och vilken relation man har till den! Jag skulle inte låta mina ungar åka bakom vilken häst som hellst... vissa individer fungerar, andra fungerar ibland (= inte för barn!) och andra fungerar inte alls.

Det är bra att vara föriktig. Men man måste våga lita på sin vän ibland... och man bör kunna "läsa" sin häst innan man utsätter barnen, hästen och sig själv för jobbiga situationer.

jag har åkt på en sån där madrass i galon efter två olika hästar, men då har vi 5 meters draglinor så man kan bromsa med fötterna. Vi har gjort detta i alla gångarter, med VÄL körda hästar! De skulle inte bry sig om vi for upp i rumpan på dem, kan jag säga med 99% säkerhet. Hästar är hästar..

Jag hoppas innerligt att denna ponny som ts vill dra barn med är inkörd på ett säkert sätt. Då kan ni nästan dra hur som helst.

Nackdelen med skaklar och pulkor är att de åker dit vägen lutar, ska man ha skaklar kräver det en slädvan häst som tål att skakeln trycker upp mot hästen rejält.

16300822.jpg

Hittade bara en dålig bild på ekipaget... men bättre än inget.
Ponnyn är mycket väl inkörd och inte rädd för linor, skackler eller konstiga ljud.

Jo, vi tycker snowracer fungerar bättre eftersom det blir mer styrsel på en sån än på en pulka, dessutom sitter barnen stadigare.

Hej vill nog vidhålla skaklar om hästen snurrar ett varv eller backar kan han få linorna snodda kring benen .I ett par skaklar har du en helt annan styrsel ,tål den inte det är inkörning av nöden först.

Jag tycker det är så synd att så fort nån frågor om nå skoj här och vill ha lite tips så tror alla att hästen inte är inkörd och det kommer sluta i katastrof!
Varför e alla så misstänksamma mot varann?
Ja tror inte Mli sätter sina barn bakom en ostabil ponny och hon skriver själv att hon ska använda sig utav en "lämplig ponny"

Jag själv har åkt både pulka bob skidor och spark bakom min lilla shettis i hela mitt liv och kört in i honom ett ANTAL ggr (inte hårt) men så vet jag ju oxå att han ALDRIG skulle sparka.
Om ni undrar hur jag kan veta det så kan jag bara säga att jag haft honom i 13 år och han är nu 18 så jag känner honom rätt väl, jag har lixom växt upp tillsammans med honom, från att jag var 9 till 22.

En fråga jag undrar över är om du tänkt att gå med bakom och tömköra eller ha något barn på ryggen som styr?

Skaklar förhindrar inkörningen i bakbenen men kan leda till som någon sa att hästen dras med ner i nå dike.
Men om du kör så kan man ju lätt undvika det genom att hålla sig en bit därifrån. Precis som att köra släde, det kan glida sidled.

Själv har jag aldrig haft någon på ryggen på hästen utan kört allt själv bakifrån, det klurigaste var skidorna när man både höll i repet som drog mej och i tömmarna men i nerförsbackarna gränslade jag honom med skidorna och tog emot mig på hans rumpa men lite busig är han så börjar han trava så är det inte så lätt att stanna när man står på ett par skidor men det är bara att sätta sig på rumpan!
Hästen älskar ju snö, och alla de roliga saker man hittar på när det är snö!
Tänk vad man gör med vissa djur?
Ja menar skulle aldrig göra samma sak med våran nordsvensk, man behandlar ju hästar efter vad de är kapabla till helt enkelt.

Men lycka till alla så hoppas vi att snön kommer snart och att sandbilen får punktering;)

Hej vill nog vidhålla skaklar om hästen snurrar ett varv eller backar kan han få linorna snodda kring benen .I ett par skaklar har du en helt annan styrsel ,tål den inte det är inkörning av nöden först.

Visst kan linorna sno sig runt benen, eller hamna mellan hästens ben, eller massa andra tokiga saker! Det är sånt man "tränar" på innan snön kommer! :idea:
Vi tycker olika i det här fallet, helt klart! ;)

Svarar till alla:

Tack för era svar!

Givetvis skulle jag aldrig sätta mina barn bakom en ponny som inte var ordentligt inkörd och säker..

Att jag vill ha skaklar är just för att jag inte vill riskera att barnen åker in i bakbenen på hästen i backar. Och här där vi bor i skåne är det väldigt backigt, högst upp på romeleåsen. Har aldrig funderat på det där med att skaklar kan göra så att ekipaget glider i diken e dyl, men jag tror inte att det är så stor risk för det ändå.
Tanken är att jag ska gå brevid och leda ponnyn (största ponnyn jag har är 93cm över manken..) medans barnen åker i pulkan bakom. Barnen är i dagsläget 7månader och 17 månader så det är ingen tyngd det handlar om och det blir inte några längre turer.

Skulle det funka med enkla reglar som skaklar?

Ser framför mig en härlig vinterdag med massa snö och barnen nerbäddade i åkpåse och fårskinnsfällar, en ponny som är jätteglad för att få komma ut på lite bus.

Bir väl en åktur på en snöslaskig väg med två snorungar som inte vill sitta still och en ponny som bara vill till hagen och äta :crazy: :smirk:

Och mamma river i;
Sluta grina ungar, det här är ROLIGT!:angel:

Jag tycker att alla synpunkter ovan haft sina fördelar. Själv skulle jag hellre ha skacklar just pga påkörningsrisken, dom kan ju bli trampade av misstag om dom hamnar under hästen hur säker den än är.
När man kör med snowracer ska man tänka på att prova bromsa så hästen vänjer sig vid det ljudet innan den sitter fast. Det låter helt annorlunda än bara hasandet mot snön.

Mitt nordsvenska sto, som är mycket väl inkörd och hur lugn och säker som helst, fick lite spring i kroppen trots det när dotterns kompis välte med snowracern, och den blev hoppande tom över snön. Men hon sprang inte så många steg innan hon lyssnade på sin ryttare och stannade, och det beror ju helt på hennes läggning. En annan häst hade kanske stressat mer och mer när den såg nåt som hoppade bakom och lät konstigt.
Bra att påpeka vad som kan hända tycker jag, utan att måla fan på väggen för det. Kanske kan jag undvika att upprepa någon annans misstag om jag får vetskap om dom ;)

Vi kör lilla russet (116 cm hög) med fullstora vinterskacklar och timmerkälke på vintern. Det går jättebra, och hon håller emot riktigt bra även om vägen lutar, och då har hon 40 kg kälke och 70 kg matte att hålla på vägen :smirk:

Lycka till med snöpromenaderna, det är så härligt att vara ute med sina kära, fyr- och tvåbenta!
Lotta

Kälke!

Ville jag bara rekommendera... Ist för pulka. Mycket stabilare och så kommer man av lättare oxå ifall man skulle behöva göra det fort.

För att inte tala om att den skonar svanskotan.:smirk:

Till er som tar illa vid er av alla varningar om tänkbara katastrofer vill jag bara säga att verkligheten överträffar många gånger dikten. Jag har varit med om flera otäcka olyckor med väl utbildade hästar (och kuskar). Gör aldrig avkall på säkerheten för att det inte finns tid eller liknande. Använd hjälm på barn som tolkar eller åker pulka efter hästen också. Att hästen sparkar bakut eller blir rädd är bara en bråkdel av allt som kan hända. Jag inte avskräcka er ifrån att ha roligt med era hästar, men tänk efter före.

Kommer från en underbar litet tur med dottern och hennes B-ponny. Skaklar på och en snowracer fast i den, går hur fint som helst. Han är kanon och har inga problem att hålla emot om det trycker. Funderade ett tag på linor men jag var lite fundersam på liten snowracer i små ponnyben och det fick mig att välja skaklar. Nu är dottern bara 4 år så jag litar inte på bromsarna där.
Dessutom föll det rätt bra med snö idag så vi blev nån slags plog-sladd enhet där vi drog fram. Hon tycker det är kul han tycker det är kul och jag med:banana:

Liknande trådar

T
Körning Jag har byggt om en rockard för att även kunna köra par med den, två minishettisar 80 och 85cm höga med en parbröstsele. Jag har helt...
2
Svar
25
· Visningar
2 941
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka