Pudel till arbete

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag har fallit pladdask för de storpudlar jag träffat på lydnadsträningar och tävlingar.
Nu är det nog inte på tal alls om en till hund på länge som det ser ut just nu, har fullt upp med Ilo. Men jag sitter för nöjes skull och för eventuell framtid och kollar på pudlar. Jag är inte intresserad alls i utställning. Utan föll för utstrålningen hos det pudlar jag träffat, dom är som kalvar på grönbete! :) Vad har ni för erfarenhet av pudlar? Tips på vart man ska söka om man är intresserad av mer "fart och arbete" än utställning?

Min enda erfarenhet jag har är egentligen av en kompis storpudel. Jättehärlig och trevlig hund, men kompisen har valt att skaffa en hund av bruksras också för hon vill träna och tävla mer än vad pudeln vill.

Du kan gå in på SKK hunddata och SBK tävling och söka för att se varifrån t ex lydnadstävlande pudlar kommer.

Jag har ingen egen erfarenhet av storpudlar, men en av mina bästa vänner har en god vän som har hjälpt till massor på storpudelkennel osv. Hon har själv två storpudlar (tror jag, eller tre, eller något annat, hon tar hand om pudlar till kenneln lite ibland också :p ). Hur som helst så minns jag en diskussion med min vän där hon nämnde att pudelmänniskan skaffat sig en pudel från "arbetande kennel" där de struntade i utställningar och bara ville ha hundar som tränade lydnad och grejer. Den pudeln var tydligen så att man nästan fick banka in saker i skallen på den, helt hopplös och inget fastnade. Betydligt mer svårlärd än de flesta pudlar de lärt känna på kenneln som är en helt och hållet utställningsinriktad kennel.

Såå, kolla noga på hundarna innan du köper. Om jag själv skulle köpa pudel (vilket inte är aktuellt alls i dagläget) så hade det varit just för att ha en tränings/tävlingshund och då hade jag troligtvis köpt från den "utställningskenneln", hur knasigt det än kan låta.

Ooo en till som jag... :)
Är också hel frälst i storpudel som "arbetande" hund.
Träffade Svenska Pudelklubben på Stora Stockholm, och fick massa råd och hjälp med kennel val där, dom var hur goa som helst.
Tjejen/kvinnan jag pratade med hade själv en vit storpudel som hon villigt erkäde var snäll men rätt pantad.. :laugh: Hur som helst, prata med pudelklubben dom kan tipsa om bra bruks pudlel uppfödare.

Tala om om du hittar nått braigt och hur det går.

Jag har haft storpudel, samt mellan. Och alla har varit riktigt roliga att träna med, men de kräver ofta rätt motivation. Min storpudel var ganska hård mentalt, han var en omplacering och mycket hade nog kunnat avhjälpas om jag haft honom sen valp. Trots det var han en riktigt rolig hund att träna med, som det var full rulle med på träning och på promenader. Inne låg han och vilade. Min var nerklippt, passar mitt liv bäst.

Idag har jag en beardis, en annan utmaning än vad det var att leva med pudel. Jag, passar dock bättre med beardis, jag gillar den naturliga förigheten som finns i rasen.

Min Chili

Jag har fallit pladdask för de storpudlar jag träffat på lydnadsträningar och tävlingar.
Nu är det nog inte på tal alls om en till hund på länge som det ser ut just nu, har fullt upp med Ilo. Men jag sitter för nöjes skull och för eventuell framtid och kollar på pudlar. Jag är inte intresserad alls i utställning. Utan föll för utstrålningen hos det pudlar jag träffat, dom är som kalvar på grönbete! :) Vad har ni för erfarenhet av pudlar? Tips på vart man ska söka om man är intresserad av mer "fart och arbete" än utställning?

Pigga och glada lätt lärda och lite pudelfnatt är vår erfarenhet. Inte nöta i sker utan det skall vara motiverade och roligt då funkade det bra här. Pudlan gick på eftersök på trafik skadat vilt och var helt klockren på efter sök, Blev två inlägg var inte meningen.
Med vänlig hälsning Pudan

Min erfarenhet av pudlar är att de är lite av "kan själv" hundar. Min vinthundsmix är förigare än min pudelmix visserligen en läng cocker i men upplever alla pudla som sådana. Vaktar mycket tex just för att de tycker att de "kan själv". Just därför kan det vara lite svårt att hitta rätt pudel och rätt motivation/träningssätt eller kanse egentligen träningsgren! Sådant de ska göra själva som spår och fartfyllda saker som agility är roliga val om man är pudel men lydnad orkar iallafall inte jag nöta in med min individ men vet många som lyckas! Det är just om man får en individ som är en blandnind av lite trög i huvudet och kan själv det blir jobbigt...

Åh jag är så störtkär när jag träffar dem och tränar med folk som har dem. Men det låter inte helt som min hund när jag frågar folk. Älskar deras fnatt och glädje. Men samtidigt trivs jag med en seriös arbetsnarkoman. Jag tror att pudeln för mig skulle brista när det kommer till drag, jag tror aldrig jag träffat eller hört en pudel som verkligen drar fullt ös i spåret. Finns dom? Och det här med att jag vill nöta och träna gärna varje dag känns som att jag skulle få problem med en pudel?

Åh jag är så störtkär när jag träffar dem och tränar med folk som har dem. Men det låter inte helt som min hund när jag frågar folk. Älskar deras fnatt och glädje. Men samtidigt trivs jag med en seriös arbetsnarkoman. Jag tror att pudeln för mig skulle brista när det kommer till drag, jag tror aldrig jag träffat eller hört en pudel som verkligen drar fullt ös i spåret. Finns dom? Och det här med att jag vill nöta och träna gärna varje dag känns som att jag skulle få problem med en pudel?

Nej, vill man ha en seriös arbetsnarkoman ska man inte välja pudel! Träna varja dag går bra, men inte nöta som man kan mede renodlad brukshund. Pudlar är clowner och divor, de jobbar gärna men det ska vara med sådant de tycker är kul. Enligt pudlarna är förighet något människan ska visa mot dem...

Vad en pudel kan tycka om att jobba med berorpå pudelindividen...

Jag drog mycket med min storpudel, och han älskade det! Men som sagt, arbetsnarkoman för träning varenda dag, det är dom sällan. Men pudlar är fantastiskt roliga hundar som sprider mycket glädje, men det brukar bli att man snarare blir pudelägd, än pudelägare ;)

Och jag kan bara instämma med övrigt kunnigt pudelfolk. Pudeln är en hund som älskar att arbeta, så länge de har någon vinning av det. Drag är inga problem, jag har dragit med min mellanpudel och han älskade det. Nu kan jag inte pga HD men det är OT.

Fördelen med pudlar är att de kan bli otroligt lojala och göra vad som helst för sin förare. Nackdelen är att det krävs en hel del träning och relationsbyggande för att nå dit. Pudlar är, som sagt, clowner och divor, med allt vad det innebär. Pudlar har en fantastisk förmåga att fokusera. De kan vara fullkomligt inne i sitt arbete och lär sig extremt fort, dock är den fokusstunden väldigt kort. Du får jobba 1 minut, paus i 1 minut, jobba 1 minut och så vidare. Pga att de har så starkt fokus den stunden så orkar de heller inte så lång tid mentalt. Efter kanske 10 minuters pass så måste de få vara pudlar och springa runt och fjanta sig + vila ett bra tag innan man kan jobba igen.

Om man motiverar på rätt sätt samt är noga på vart man köper hunden ifrån för linjer så kan det ändå bli en makalös tävlingshund pga deras välvilja, intelligens och fokus.

Jag tror nog att man får kika på individer och uppfödarnas tankar snarare än huruvida de avlar för utställning eller "arbete". Jag har inte hört att det ska finnas skillnader på det viset i rasen. Det finns garanterat uppfödare som ställer ut men som värderar en förig, arbetsglad hund. Det är dem du ska prata med. Bara för att man köper från en kennel som "arbetar" med sina hundar betyder det inte att de för vidare det i sin avel. Eftersom många sådana meriter beror på föraren så är det svårt att avla utefter sådana egenskaper. Speciellt om rasen inte MH/BPH beskrivs i någon större omfattning. Då är det bättre att försöka kontakta uppfödare som du ser har hundar du gillar, prata med folk på tävlingar och hör vad de tipsar dig om. Så har du garanterat större chans att få en hund du vill ha.

Jag har en storpudel som kan jobba med mycket god koncentration i 30 minuter (passen behöver väll knappt vara längre om man bara kör lydnad) :)
Hon är super lättlärd och inte alls divig. Hon vill liksom jobba om ni förstår. Hon behöver inte något att jobba för, att matte blir glad räcker. Hennes energi är oändlig och räcker i timmar. Vi har t.o.m tagit snäppet längre och börjat träna skydds för att hon är som hon är. Kamplusten är det absolut inget fel på man kan nypa i rumpan hur hårt som helst på henne och hon släpper inte. Hon bjuder in till lek och är allmänt fantastisk i vardagen.
Dock är hon listig som en räv och blir lätt understimulerad. :3

Vad roligt att höra. Jag är nog 99% säker på att det blir en storpudel för mig då jag är klar med veterinärstudierna. Pojkvännen är även hund allergisk, så även den faktorn kommer att spela in vid nästa hundköp ifall vi är tillsammans då. Så det blir väl att söka efter rätt linjer då, så chansen att jag får en liten arbetsnarkoman är större :) Det jag kommer sakna är väl att ha en ordentlig draghund, då jag tror det blir svårt att hitta en pudel som vill arbeta på det slitsamma sättet? Jag upplever dem lite mer clowniga och lekfulla i sin träning :) Fårse om det kanske blir en till hund för jakt och drag :) Annars får jag slita mig igenom skidspåret för egen motor!

Syrran fick en pudel av vår far när vi var yngre och det var inte så lyckat köp i sig, men vi älskade lille Morrbert som han ofta kallades. Han skulle varit dvärg, blev mellan med "för långa" ben och var svart med inslag av både brunt och grått samt att de hade kapat svansen lite för mycket på honom så den var för kort.

Han älskade mamma, gillade pappa och brorsan, löd mig och var väldigt lättdresserad. Jag kunde enkelt dirigera honom på håll hur jag ville han skulle gå. Syrran var han dödligt svartsjuk på så det fälldes många tårar över honom. När mamma och syrra flyttade till Gbg fick han flytta ut på landet till morfar och mormor. Han var morfars skugga och när han inte fick följa med ut så gick han i hälarna på mormor istället. Av alla hundar som de haft genom åren har mormor aldrig sörjt en hund mer än vad hon sörjde honom. Tyvärr så en dag när morfar gått till lagårn släppte mormor ut honom och då vårfåglarna hade kommit satte han iväg och jagade dem för glatta livet, ner till vägen och ut framför en bil. Döden var ögonblicklig och han dog lycklig. :cry:

Många år senare när ex och jag började träna på SBK med vår omplacering fanns en storpudel i gruppen. Ex hade alltid haft en nedlåtande syn på pudel men blev omvänd. Den och våran knasboll blev alltid överlyckliga när de gjort något bra, spelade ingen roll vem, så de två hoppade alltid upp och drog segervarv och körde high five medan de andra låg där de skulle. :D

Med tiden fick vår instruktör ordning på även oss, men det var så härligt att se hur glada de var och hur roligt de båda tyckte det var att träna. Clown och diva passar bra, jag har alltid jämfört dem med aport, lika mycket ovan mark som på och alltid pigga på upptåg. :love:

Jo alltså de är väldigt lekfulla till sättet och det är jätte kul att träna en sån "clownig" hund. Men det är ocksä viktigt att hitta från "rätt" linjer om man vill ha en arbetande. ;)
Och pudeln kanske inte är den optimala draghunden men en följer i alla fall jätte gärna med.

Min mamma har fött upp toy och storpudel.
Om man jämför mina hundar som jag har i dagsläget (Amstaff och pitbull) så tycker jag att pudeln är svårare vad gäller uppfostran och "inläran". Nu har mina hundar ett helt annat psyke än vad pudlar har men de pudlar vi har haft har vi fått JOBBA och NÖTA in saker på. Överlag är det superfina hundar. Riktiga clowner. En hane vi hade fick dock epilepsi men överlag (vad jag själv vet) har alla varit friska. Själv skulle jag tipsa dig om toypudel. Dom är så balla. :love:

Pudlar har en fantastisk förmåga att fokusera. De kan vara fullkomligt inne i sitt arbete och lär sig extremt fort, dock är den fokusstunden väldigt kort. Du får jobba 1 minut, paus i 1 minut, jobba 1 minut och så vidare. Pga att de har så starkt fokus den stunden så orkar de heller inte så lång tid mentalt. Efter kanske 10 minuters pass så måste de få vara pudlar och springa runt och fjanta sig + vila ett bra tag innan man kan jobba igen.
Har de ADHD? :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka