Puberteten..

A

Axelle

Bebisen (hermelinkanin) har nu blivit tonåring. Hon är nu knappt 4 månader, och jag överdriver inte när jag säger att förändringen gick över en natt och hon en dag vaknade som ett tonårsmonster. Rumsrenheten är ett minne blott, och hon skvätter lite här och där. Hon hoppade även upp på Oskars bur, och kissade ner på honom. :crazy: Det sprätter även kulor varhelst hon skuttar. Hon gnider hakan mot allt hon hittar, gräver & bökar. Igår slängde hon sig även med fulla krafter mot burdörren för att ta sig ut till hanen (hon lyckades, dessutom, och blev grinig när jag fångade in henne på studs). Han, som tidigare uppvaktat intensivt, blev dock en aning chockad, och sprang och gömde sig bakom sin älskade ost. Haha! :D Vågade inte kika fram igen förrän hon satt säkert bakom lås och bom (vilket i detta fall motsvarar en burdörr säkrad med hårsnoddar).

Utgår ifrån att allt detta är fulkomligen normalt, men frågan är hur länge hormonerna kan förväntas rasa så här? Vad är en "normal" tonårsperiod?

Sv: Puberteten..

Eftersom det dessutom är vår får du nog räkna med detta beteende ett tag ;)

Hm.. Påverkar årstiden lika starkt trots att de bor inne?

Får hoppas på att våren skyndar lite till, så att de kan flytta ut. Inte kul att ha henne skvättandes i sitt sovrum. :smirk:

Nämen, det finns fler som har det som mig!!

Mitt lilla charmtroll blev fruktansvärd förra våren (som tur var har hon inte börjat brunsta än i år). Hon fick tonårstrots och brunst samtidigt. Och precis som du beskriver glömde hon bort allting vad rumsrenhet hette, kissade ner mina mattor, kissade i min säng, roade sig med att hitta på hyss hela tiden, blev hyperaktiv, grävde och gnagade. Måste ärligt säga att det var en oerhört jobbig period, men jag bestämde mig för att uthärda. Hon är innekanin precis som din så det spelar ingen roll för brunsten som kommer på våren.

Min taktik var att så länge hon kunde sköta sig fick hon vara ute och busa med mig men när hon inte klarade av det satte jag henne i buren (det är ju hennes hem så hon mår ju inte dåligt att att sitta där) så fick hon sitta där ett tag och sedan provade jag att ha henne lös i lägenheten igen, så länge det fungerade.

Att hon gnider hakan mot saker gör hon för att revirmärka och hur mycket kaninen revirmärker är individuellt. Min kanin revirmärker allting, inklusive mig, hela tiden. Medan andra kaniner inte bryr sig om det alls.

Hur länge brunsten varar är också individuellt, för min lilla tjej tog det sex - sju veckor innan det gick över. Under den tiden var hon mer eller mindre jobbig. Det hela slutade med att hon blev skendräktig när hon fick flytta ut till uteburen och sedan gick brunsten över (och det var underbart!). Om jag har förstått det hela rätt så är oftast första brunsten den jobbigaste.

Så du har en jobbig period framför dig, men det är värt det. När brunsten gick över hos min tjej blev hon alldeles underbar, nu blir hon bara keligare och gosigare för varje dag känns det som.

Att ha mänskliga tonårsbarn måste ju vara en barnlek jämfört med detta.. :smirk:

Just nu sitter hon dock lugnt och stilla i mitt knä och ser ut som en ängel personifierad. Tänk så skenet kan bedra. :D

Oskars pubertetsperiod var ju ingenting jämfört med detta. Han bökade omkring lite mer än vanligt i en vecka eller så, och det var allt.

Att hon är en liten evighetsmaskin gör inte så mycket. Bortsett från att hon är lika pigg kl 04 på morgonen som kl 16 på eftermiddagen. Kan vara värt att påpeka att matte inte är fullt lika entusiastisk strax före gryningen. :crazy:

Det som är jobbigast är skvättandet. Kulorna är det ju bara att dammsuga upp, och sedan är det ur världen. Urinet, däremot, är lite otrevligare.. Hon höll dock tätt sist jag "rastade" henne i rummet, och kissade sedan det första hon gjorde när hon blev instängd igen.

Vi ska allt härda ut, men jag ser verkligen fram emot att hormonrusningarna dämpas en aning. ;)

Haha, min lilla bäbisflicka har också nyligen gått in i puberteten! :rofl: Hon blev helt hysterisk, började skydda sin matskål och fick hon inte som hon ville så fick man sig ett nyp. :rofl: Och nu brunstar hon också, men tack gode gud så är hon en utekanin! :bow: Men jag ska bara säga att det hjälpte inte så mkt, för hon skvätte ut ur buren och så fick jag ligga på altanen och skrubba bort dessa kissfläckar... :rofl: :bump: Men det är bara att uthärda!

Min bebis har iaf inte visat några allvarligare revirbeteenden än att hon revirmärker genom att gnida hakan mot de mesta hon kan komma åt.. Ganska skönt. :smirk:

Hur länge dom håller på är nog ganska individuellt.
När jag köpte min ena hona höll jag allvarligt talat på att ge upp, hon var galen.
Hon kissade precis överallt, allting som kom i hennes väg var nerskvätt av kiss, rumsren har hon aldrig varit men hon skulle bajsa vart hon än kom som var nytt när hon skuttade runt, det gör hon inte nu. Det värsta var nog att hon verkligen vaktade sitt revir (buren), det var länge jag fick ha pappas tjocka skinnhandskar när jag skulle ner och göra något i buren, för hon anföll allt som kom in där. Hon kunde också bitas när hon satt i knäet eller när man klippte klorna när det inte passade. Jag har fina ärr kvar i händerna efter hennes pubertet:angel:
Men för att inte vara så negativ :D Allt gick över lika fort som det kommit (men jag var nära och tro att jag tagit mig vatten över huvudet-med en kanin:eek: ) och nu är hon en underbar kanin, sällskaplig och vänlig!

Lycka till!

Herrgud! Majken är ju underbar i jämförelse. Hon vissar inga aggressioner, utan är fortfarande vänligt sinnad så att säga. Ska nog ge henne en extra puss och uppmuntra till fortsatt relativt gott uppförande trots hormonrusningar. :smirk:

Stackare! :p Jag är väldigt glad att min lille inte har haft någon "tonårsperiod" nu är han ändå 10 månader :D Iof kissade han lite här å där och sket överallt men det slutade han me när han kastrerades;) Och min andra kanin fick jag av en kompis när hon var kanske 3-4 år gissar ja på så jag har sluppit det :D :bow: Fast det kanske kommer senare:angel:

Hade inga problem alls med hanen när han var tonåring. Har bökade runt lite extra i typ en vecka, men det var allt. Antar att det är värre hos honor än hanar? ;)

Aha, jo det verkar ju så, har för mig att hanar är värre men så är dwet nog inte :angel:

Det kanske är individuellt, men jag har inte hört om några fuktansvärt hormonrusiga hanar på samma vis som honor iaf..

Haha, ja gör det! Nej men nu är hon ju en ängel så allt är glömt och förlåtet:love:

Idag är hon dock inte vidare populär.. Har nu varit vaken i 2 timmar pga av det bourgognefärgade lilla monstret. Hon har kommit på att det är sååå kul att gräva över matskålen, gräva fram den igen, gräva över den etc, etc i all evighet. Det ska göras så ljudligt som möjligt, dessutom. :smirk: Så nu har jag och Oskar lämnat rummet och ska försöka fortsätta vår sovmorgon i mammas och pappas rum.

Aooou! Min snälla kaninhona rusade fram och bet hål i handryggen på mig när jag stack ner lite gräs i rastburen åt henne. Några timmar tidigare hade jag kunnat bära henne dit. Hon har grymtat åt mig i flera dagar och inte velat komma fram. Fattar ingenting. Hon är ett år. Har kissat och bajsat överallt i buren en period också. Det verkar för sent för att vara puberteten tycker jag..? Kan det vara brunstperiod?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka