Psykolog via videosamtal?

Cattis_E

Trådstartare
Jag hörde just en reklam för videosamtal med psykolog
Vad tror om det?
Någon som provat?

För mig känns det totalt främmande och jag är tveksam till hur mycket det skulle ge i jämförelse med ett fysiskt möte.
Samtidigt vet jag inte varför jag tror att det skulle vara "kasst" heller.
Har bara så svårt att se att det skulle fungera bra.

Jag tänker att det kan vara ett bra alternativ för de som av olika anledningar har svårt att ta sig till ett fysiskt möte? Det är ju antagligen bättre att faktiskt träffa personen, tänker att det är lättare för psykologen att läsa av kroppsspråk och annat, och även för vissa patienter att det kan vara positivt att ta sig hemifrån. Men om det står mellan ett videosamtal och inget möte alls så är det ju klar fördel med videosamtal.

Även fast det kanske känns konstigt så har man forskat jättemycket på andra varianter än just fysiska möten och för många människor funkar det lika bra! Mest beforskat är ju internetbehandling eller chattbehandling men jag tror även video tycks fungera bra.

För personer som ej kan lämna hemmet är detta fantastiskt. Och man vill ju PRATA, om de sedan är öga mot öga eller över telefon/video är upp till patienten. Önskar att vi hade det på vår mottagning, Skype hade varit bra i vissa kontakter.

Internetbehandling har jag faktiskt provat en gång. Men det var ju mer ett egenstudieprogram med KBT övningar utan någon anknytning timl psykolog. Det tyckte jag inte hjälpte så värst.
Tror det i många fall kan ge bäst resultat att ha individanpassat på något vis. Men vad vet jag..

För personer som ej kan lämna hemmet är detta fantastiskt. Och man vill ju PRATA, om de sedan är öga mot öga eller över telefon/video är upp till patienten. Önskar att vi hade det på vår mottagning, Skype hade varit bra i vissa kontakter.
Ja, det förstår jag också. Bättre än inget liksom.
Men effekten hos alla de som inte kan lämna hemmet. I jämförelse med fysiska möten. Undrar hur den är/upplevs.

Jag tänker att det kan vara ett bra alternativ för de som av olika anledningar har svårt att ta sig till ett fysiskt möte? Det är ju antagligen bättre att faktiskt träffa personen, tänker att det är lättare för psykologen att läsa av kroppsspråk och annat, och även för vissa patienter att det kan vara positivt att ta sig hemifrån. Men om det står mellan ett videosamtal och inget möte alls så är det ju klar fördel med videosamtal.
Jo, bättre än inget lär det ju absolut vara.

Jag hörde just en reklam för videosamtal med psykolog
Vad tror om det?
Någon som provat?

För mig känns det totalt främmande och jag är tveksam till hur mycket det skulle ge i jämförelse med ett fysiskt möte.
Samtidigt vet jag inte varför jag tror att det skulle vara "kasst" heller.
Har bara så svårt att se att det skulle fungera bra.

Jag tror att det är individuellt hur bra just videosamtal funkar jämte IRL psykolog men å andra sidan är det ju individuellt hur bra olika typer av terapi funkar generellt och även om det inte funkar för vissa så tror jag det säger lite om hur bra/dåligt det är. Jag har inte provat själv men tror jag kommer göra det längre fram, jag ser flera fördelar för mig. Eftersom ett vanligt IRL samtal tar extremt mycket energi av mig så hade det varit skönt att slippa åka nånstans, men de största fördelarna med de ställen jag tittar på är framförallt att det sällan tar speciellt lång tid att få ett samtal (och det tror jag absolut är positivt för de flesta, många upplever ju att det tar väldigt lång tid att få tid hos psykolog) och att man kan välja själv vem man ska prata med. I min by finns det ingen utbildad psykolog och bara två stycken man kan komma i samtal hoss. Trivs man inte med nån av dom så är det ju kört liksom

Jag har prövat både psykolog i vanlig form och via videosamtal- Skype.
Om jag ska vara ärlig tyckte jag nästan det bästa var via Skype. Jag tänker att det beror på hur man är- men jag tycker det kan bli lite för mkt att sitta med en psykolog i ett rum i 45 minuter. Jag blir helt slut bara av att ha en person som sitter och tittar på mig i 45 minuter. Jag blir väldigt påverkad av människors energier och Skype var "lagom nivå" på det.

Jag gick hos psykolog för några år sen och ibland blev det på telefon (Alltså inte videosamtal utan vanligt), då han ofta var utomlands. Det funkade jättebra tycker jag, reflekterade inte ens över att det var nån skillnad.

Jag tror att det är individuellt hur bra just videosamtal funkar jämte IRL psykolog men å andra sidan är det ju individuellt hur bra olika typer av terapi funkar generellt och även om det inte funkar för vissa så tror jag det säger lite om hur bra/dåligt det är. Jag har inte provat själv men tror jag kommer göra det längre fram, jag ser flera fördelar för mig. Eftersom ett vanligt IRL samtal tar extremt mycket energi av mig så hade det varit skönt att slippa åka nånstans, men de största fördelarna med de ställen jag tittar på är framförallt att det sällan tar speciellt lång tid att få ett samtal (och det tror jag absolut är positivt för de flesta, många upplever ju att det tar väldigt lång tid att få tid hos psykolog) och att man kan välja själv vem man ska prata med. I min by finns det ingen utbildad psykolog och bara två stycken man kan komma i samtal hoss. Trivs man inte med nån av dom så är det ju kört liksom
Det är just det med väntetider som ens fick mig att överväga det.
Sen är jag inte i något akut behov av psykolog förvisso.
Men det kanske inte skulle skada att prata lite om vissa saker och kanske få hjälp med förhållningssätt...

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 063
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 948
Senast: hastflicka
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.