Jag har varit på psykakuten ett antal gånger. Här vill de gärna att man ringer först, men man måste inte (fast nån gång har de försökt neka mig att komma in för att jag inte ringt innan men det är inte rätt). OM man kan vänta med att åka in t.ex. kan det vara skönt att veta om det är mycket folk just då, då kan de rekommendera att man kommer om några timmar eller så.
Här brukar man först få prata med en sjuksköterska, kolla blodtryck, puls, berätta varför man sökt osv. Det brukar vara ganska snart efter man kommt in. Sen får man vänta på läkaren. Det kan ta lång tid, jag har väntat flera timmar några gånger. Väntrummet brukar vara lugnt, någon gång har det kommit in någon mer "stökig" person med polis, då har den personen fått gå in i ett rum direkt.
I väntrummet här finns en tv och en vagn med kaffe och skorpor. Jag har inte fått lämna väntrummet när jag väl kommit dit, men det kan säkert vara lite olika. De som har någon med sig brukar kunna få t.ex. gå till kiosken om det är lång väntetid.
Sen får man träffa läkaren. Då får man berätta (igen) varför man sökt, hur man mår, om man har mycket jobbiga tankar osv osv. Läkaren bedömer om man ska bli inlagd, om man ska få medicin etc.
Ofta kan man få någon ångestdämpande medicin tillexempel, om det är vad som behövs, och sen få åka hem. Jag tror de även kan se till att man inom kort kommer i kontakt med öppenvården, om det behövs.
Om man blir inlagd så fungerar det iallafall här så att man får vänta, antingen i väntrummet eller i undersökningsrummet, på att personal från avdelningen kommer och hämtar en. De kollar igenom ev. väska och så (man får inte ha med nåt som kan användas för att skada sig själv eller nån annan) och sen får man följa med till avdelningen.
Här delar man rum, jag vet inte om det är så överallt men tror det är vanligast. Brukar vara två personer i varje rum, jag har alltid fått dela med en annan tjej/kvinna så antar att de brukar göra så.
Jag har aldrig varit inlagd på någon annan avdelning är psykiatrin så jag kan inte jämföra hur det är, men min erfarenhet av psyk är att man först och främst är i en "säker miljö" och får hjälp med medicinering osv. Det är lite olika om man får lämna avdelningen eller inte, sånt beror på varför man är inlagd skulle jag tro.
Om du är osäker så ring och prata med dem! Min erfarenhet är att det inte är så skrämmande som det kan verka. Första gångerna jag var på psykakuten var det jätteläskigt, samma första gångerna jag var inlagd, eftersom det var en ny situation. Men nu när jag provat på det några gånger kan jag säga att det är ingen fara och det brukar gå bra. Skulle absolut säga att det är värt att kontakta dem om du mår så dåligt att du tror du behöver det!
Hoppas mitt svar var till nån hjälp och att du kontaktar dem om du behöver