Psykakuten -- hur funkar den?

vtok

Trådstartare
Ska man ringa innan man går dit?
Vad händer när man kommer dit?
Är det som en ’vanlig’ akut -- ev många timmar av väntan?

Hur funkar det om man blir inlagd o hur är det att vara det? Praktiskt sett.

Antar så klart allt beror mkt på ens skick osv -- men vad är era erfarenheter?...

Jag har jobbat litegrann på psykakuten och där jag jobbade träffade patienterna först mentalsjukvårdare eller sjuksköterska innan läkarbedömning, i triagen. De frågar om vad patineterna söker för och ger eventuellt relevanta frågeformulär (för bl.a. nedstämdhet och alkoholbruk). Där tas även puls, blodtryck, syrgasmättnad, temp och eventuellt alkoholutblås och urinprov. Ibland blir det många timmars väntan innan läkarbedömning beroende på hur man blir prioriterad.

Där jag jobbade var det oftast kortast väntetider tidig förmiddag. Flest patienter söker eftermiddagar och kvällar. Läkaren bedömer om patienten behöver läggas in på avdelning eller ej. Ang att ringa innan så tror jag det vanliga är att de som söker inte gör det, men däremot händer det ganska ofta att tex mottagningar inom den psykiatriska öppenvården kommunicerar med akuten om man bedömer att det kan vara till gagn för patienten :).

Jag har varit där två gånger, och båda gångerna har det varit lång väntetid. Jag har inte ringt innan utan bara dykt upp, så då får man hänga i väntrummet och dricka lite kaffe. Tror jag slumrade lite på en bänk vid ett av tillfällena. Det har varit flera i väntrummet men ganska lugn stämning. ”Helt vanliga människor” om man nu får uttrycka sig så, som suttit med sänkta huvuden. Några har haft stöd med sig så då har dom suttit och småpratat lite.

Båda gångerna har jag fått träffa en sjuksyrra först, och sen en läkare. Jag har inte blivit inlagd, och har inte själv uppfattat att jag behövt det heller. Men har gått där ifrån med lite ångestdämpande och nya kontaktuppgifter för vidare hjälp.

Jag har god erfarenhet av akutpsykiatrin och har uppmuntrat alla jag känner att definitivt gå dit om de känner att de börjar tappa kontrollen över huvudet.

Ska man ringa innan man går dit?
Vad händer när man kommer dit?
Är det som en ’vanlig’ akut -- ev många timmar av väntan?

Hur funkar det om man blir inlagd o hur är det att vara det? Praktiskt sett.

Antar så klart allt beror mkt på ens skick osv -- men vad är era erfarenheter?...

Det går inte att svara "sant" på dina frågor eftersom det kan skilja från ort till ort.

Det går inte att svara "sant" på dina frågor eftersom det kan skilja från ort till ort.

Förstår.
Men har ingen aning alls så tycker det är skönt o få ta del av andras erfarenheter.

Jag är -- av olika skäl -- väldigt osäker om jag skulle våga ta kontakten.
Men att höra från andra -- positivt som negativt -- kanske kan få klivet o inte kännas så enormt om jag har ngt litet hum om vad som kan förväntas..

Jag skulle tro att man alltid kan dyka upp utan att ringa innan, men man kan nog också få en del stöd via telefon om man ringer. Många ringer och pratar när de mår dåligt. Ibland kanske de åker dit sen, ibland kanske det känns lugnare när man pratat med personalen i telefon.
Det brukar nog oftast finnas något direktnummer som går till antingen psykakuten eller till avdelningen, så jag tror inte att man behöver gå via 1177.

Det är som en vanlig akut, dvs väntetiden kan vara lång och hur länge du får vänta kommer bero på hur mycket personalen har att göra, hur många andra som söker och hur akut din situation bedöms vara.

Jag skulle tro att man alltid kan dyka upp utan att ringa innan, men man kan nog också få en del stöd via telefon om man ringer. Många ringer och pratar när de mår dåligt. Ibland kanske de åker dit sen, ibland kanske det känns lugnare när man pratat med personalen i telefon.
Det brukar nog oftast finnas något direktnummer som går till antingen psykakuten eller till avdelningen, så jag tror inte att man behöver gå via 1177.

Det är som en vanlig akut, dvs väntetiden kan vara lång och hur länge du får vänta kommer bero på hur mycket personalen har att göra, hur många andra som söker och hur akut din situation bedöms vara.

Stort tack för svar!

Hoppas det är ok jag drar frågan vidare..

Om man ev skulle bli inlagd -- vad händer då? Jag har aldrig varit i den situationen. Bara varit inlagd på ’vanlig’ sjukhusavdelning då dubbelrum. Är det lika på psyk?

Förstår det varierar så med reservation för lokala skillnader förståss. Önskar inga allsmäktiga -- exakta -- svar bara höra andras erfarenheter.

Ett alternativ är att kolla om det finns mobilt team eller liknande där du bor.
De kan prata så det löser sig utan att man åker in, eller ordna så det är förberett för inläggning om man bestämmer sig för att åka, eller puffa för prioriterad åtgärd hos öppenvården.

Men jag vet inte hur mycket av det som beror på att det är ganska långt att åka till en renodlad psykakut här. Jag uppfattar dem som steget mellan planerad vård och super-akut.

Som jag uppfattat systemet här så ringer man ofta dem istället för att åka in direkt. Eller om det är för svårt/långsamt att gå vanliga vägen till öppenvårdsmottagningen. Och att de bl.a. roddar i vad som är rätta vägen för dig just nu. Eller hanterar en tillfällig svacka så det inte behöver bli så stort som att åka in av det. Flexibelt och ganska olika vad de gör beroende på den som ringer. Skulle ha svarat jättebra på dina "hur funkar det om-frågor" t.ex.

Om man ev skulle bli inlagd -- vad händer då? Jag har aldrig varit i den situationen. Bara varit inlagd på ’vanlig’ sjukhusavdelning då dubbelrum. Är det lika på psyk?

Förstår det varierar så med reservation för lokala skillnader förståss. Önskar inga allsmäktiga -- exakta -- svar bara höra andras erfarenheter.
Att ringa till psykakuten med dina frågor borde väl kunna vara en god idé? Både för att få veta mer om förutsättningar just där du bor, men också för att resonera om huruvida det kan vara lämpligt för dig att åka in. Kanske underlättar det för dig att ha pratat med dem först, om det skulle vara så att det blir aktuellt att åka?

Jag har varit på psykakuten ett antal gånger. Här vill de gärna att man ringer först, men man måste inte (fast nån gång har de försökt neka mig att komma in för att jag inte ringt innan men det är inte rätt). OM man kan vänta med att åka in t.ex. kan det vara skönt att veta om det är mycket folk just då, då kan de rekommendera att man kommer om några timmar eller så.

Här brukar man först få prata med en sjuksköterska, kolla blodtryck, puls, berätta varför man sökt osv. Det brukar vara ganska snart efter man kommt in. Sen får man vänta på läkaren. Det kan ta lång tid, jag har väntat flera timmar några gånger. Väntrummet brukar vara lugnt, någon gång har det kommit in någon mer "stökig" person med polis, då har den personen fått gå in i ett rum direkt.
I väntrummet här finns en tv och en vagn med kaffe och skorpor. Jag har inte fått lämna väntrummet när jag väl kommit dit, men det kan säkert vara lite olika. De som har någon med sig brukar kunna få t.ex. gå till kiosken om det är lång väntetid.

Sen får man träffa läkaren. Då får man berätta (igen) varför man sökt, hur man mår, om man har mycket jobbiga tankar osv osv. Läkaren bedömer om man ska bli inlagd, om man ska få medicin etc.
Ofta kan man få någon ångestdämpande medicin tillexempel, om det är vad som behövs, och sen få åka hem. Jag tror de även kan se till att man inom kort kommer i kontakt med öppenvården, om det behövs.

Om man blir inlagd så fungerar det iallafall här så att man får vänta, antingen i väntrummet eller i undersökningsrummet, på att personal från avdelningen kommer och hämtar en. De kollar igenom ev. väska och så (man får inte ha med nåt som kan användas för att skada sig själv eller nån annan) och sen får man följa med till avdelningen.
Här delar man rum, jag vet inte om det är så överallt men tror det är vanligast. Brukar vara två personer i varje rum, jag har alltid fått dela med en annan tjej/kvinna så antar att de brukar göra så.
Jag har aldrig varit inlagd på någon annan avdelning är psykiatrin så jag kan inte jämföra hur det är, men min erfarenhet av psyk är att man först och främst är i en "säker miljö" och får hjälp med medicinering osv. Det är lite olika om man får lämna avdelningen eller inte, sånt beror på varför man är inlagd skulle jag tro.

Om du är osäker så ring och prata med dem! Min erfarenhet är att det inte är så skrämmande som det kan verka. Första gångerna jag var på psykakuten var det jätteläskigt, samma första gångerna jag var inlagd, eftersom det var en ny situation. Men nu när jag provat på det några gånger kan jag säga att det är ingen fara och det brukar gå bra. Skulle absolut säga att det är värt att kontakta dem om du mår så dåligt att du tror du behöver det!

Hoppas mitt svar var till nån hjälp och att du kontaktar dem om du behöver :heart

Ett alternativ är att kolla om det finns mobilt team eller liknande där du bor.
De kan prata så det löser sig utan att man åker in, eller ordna så det är förberett för inläggning om man bestämmer sig för att åka, eller puffa för prioriterad åtgärd hos öppenvården.

Men jag vet inte hur mycket av det som beror på att det är ganska långt att åka till en renodlad psykakut här. Jag uppfattar dem som steget mellan planerad vård och super-akut.

Som jag uppfattat systemet här så ringer man ofta dem istället för att åka in direkt. Eller om det är för svårt/långsamt att gå vanliga vägen till öppenvårdsmottagningen. Och att de bl.a. roddar i vad som är rätta vägen för dig just nu. Eller hanterar en tillfällig svacka så det inte behöver bli så stort som att åka in av det. Flexibelt och ganska olika vad de gör beroende på den som ringer. Skulle ha svarat jättebra på dina "hur funkar det om-frågor" t.ex.
På många ställen är mobila team främst för de som redan har en etablerad kontakt inom psykiatrin (och i ibland endast för vissa diagnoser), inte när man söker första gången (som jag uppfattar att det är i TS fall). Men jag vet ju inte hur det ser ut överallt.

TS - sällar mig till kören som säger "ring och prata med dem", det sitter ofta bra och erfarna sjuksköterskor i telefonen som kan svara på dina frågor.

Tack för svaren :heart!
Jag förstår somsagt det kan finnas skillnader beroende på landsting o region osv. men det känns skönt o kunna skapa ngn slags bild av det iaf.

Ngt mobilt team känner jag inte till eller är hänvisad till. Det var min läkare som rek jag skulle ta kontakt med akuten för ev inläggning vid behov. Ingen annan kontakt är aktuell just nu pga sjukskrivning så känns bra o ha ngt hum om det alternativet. Kom mig inte för o fråga ngt mer när jag pratade med läk - men somsagt -- tack för svaren i tråden! Det skulle kännas så extremt stort o söka akut!..

Just nu klarar jag mig.

Jag har varit inlagd på tre olika sjukhus, det har varierat ang. dubbelrum eller enkelrum. Nu var det längesen jag var inlagd, och fler verkar gå mer mot enkelrum. Det varierar också beroende på avdelning. Inom somatiska vården ligger man ju mest i sin säng, på psyk har jag varit uppe mer. På vissa ställen har jag fått gå utomhus på promenad när jag vårdats frivilligt, på andra ställen har det varit tvärnej trots frivillig vård.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 052
Kropp & Själ Vaknade tidigt i morse av att jag inte kunde andas. Det var helt tätt i halsen, inte av något föremål utan som att luftrören hade dragit...
Svar
9
· Visningar
1 082
Senast: Kristall10
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila