Status
Stängd för vidare inlägg.
T

The Great White Shark

Var kan man hitta fakta om varför det är så farligt att bebisar sover på mage eller sida när man tänker på PSB, vad är det som händer med kroppen?

Jag har bara hört att man inte skall låta bebisen att sova på annat vis än på rygg, men inte hört varför förrutom att risken för PSB ökar, men inte fakta alls.

Just nu ligger Max och sover på magen, jag hade lagt honom på sidan pga av att han är snuvig för han fick inte ro alls på rygg. Jag var och tittade till honom för en liten stund sedan och då hade han hamnat på magen och jag har inte sett honom sova så gott sedan han kom till världen. Ja, förrutom när han sover på mitt bröst, men då har jag ju stenkoll på honom och hör varenda andetag.

Förr sov säkert barnen på magen, hur många var det egentligen som dog i PSB då i jämförelse med nu?

Nu säger de att man skall ha napp för att det minskar risken för PSB, och nu gäller inte varningar om snedställda tänder längre.
 
Sv: Psb

I senaste numret av Vi föräldrar står det lite om PSD.
1991 dog 120 barn av PSD. Nu är siffran på runt 20-30 fall om året.
Så det var många fler som dog då de flesta bebisar låg på mage.

Det finns bara teorier om varför bebisar dör i PSD, en teori är väl att det blir för varmt och för likt livmodern så bebisen glömmer bort att andas.
Vissa bebisar är känsligare än andra, vilket de som vet tror beror på serotoninhalten.
En annan teori är att barnet inte kan väcka sig själv genom att slå ut med armarna när de ligger på mage och får andningsuppehåll.

Jag skulle INTE låta mitt barn ligga på mage, även om han sov bättre.
Jag vill gärna göra allt som står i min makt för att förhindra PSD.

Angående nappen, de flesta spädbarn har inga tänder som kan bli sneda.
Det finns nog ingen som råder föräldrar att ha napp till barn över 6 månader.
 
Sv: Psb

Tack för ditt svar :)

Nej jag vågar inte heller låta Max sova på magen, bara denna gång som jag bara var i från honom när jag startade tråden i samband med kissepaus.

När det gäller det med nappen så finns ju redan anlagen för tänder vid födseln och kanske är det dessa anlag de har tänkt på. Jag vet inte alls faktiskt vad de menar.

Och jag tror att det kan vara likadant med nappen och reflexsugningarna som att slå ut med armarna.
 
Sv: Psb

Barn sover bättre på mage, så är det bara. Man får väga för- mot nackdelar och sen välja. Vår son vägrade sova på rygg! Han låg på sidan till att börja med, eftersom de lägger dem på sidan här på BB. Sen när han var ca 3 veckor och rörde mer på sig så hamnade han på rygg och blev skogstokig! Det enda som dög var magläge, så vi köpte ett andningslarm.

Det forskas ju väldigt mycket om PSBD och det man VET nu är att nikotin är den allra största enskilda faktorn vid PSBD. Av de ca 30 fallen (i Sverige) var typ 25-26 (eller om det var 28?) rökare (föräldrarna/mamman). Och att man tror att *vissa* bebisar glömmer bort att de är födda och glömmer bort att börja andas igen när de har sina små, korta andningsuppehåll.

Pojkbebisar är något överrepresenterade i PSBD och den största risken är mellan 2-10 månader. Ca hälften av de som dog av PSBD i Sverige låg på mage, resten på rygg. Så det är inte själva magläget som är det viktiga. Samtidigt med rygglägesrekommendationerna kom även andra rek: att inte röka i sovrummet, att ha svalt i sovrummet, att använda napp mm. Egentligen vet ingen med säkerhet att det är just ryggläget som minskat förekomsten av PSBD, men det läggs mest (media)tonvikt på rygg vs magläge.

Däremot är det väldigt många bebisar som har insomningsproblem och sömnsvårigheter sen rygglägesrekommendationerna infördes. Plus att väldigt många har fått väldigt platta nackar och sneda skallar. Det går att operera till viss del tydligen. PSBD verkar dessutom ha en viss ärftlig faktor.
 
Sv: Psb

Apropå napp så har har jag hört (av någon tandläkare ang det här ämnet) att det spelar ingen roll om det är napp eller tumme första året, sen föredras napp, men att det egentligen inte har någon större påverkan de första tre åren i vilket fall som helst.
 
Sv: Psb

Åhhh, tack för ditt utförliga och informativa svar :)

När man tänker på att hälften låg i ryggläge och den andra hälften på magen så känns det som om det är mycket överdrivet när det gäller hysterin över att låta bebisen sova på ryggen. För när det gäller ryggläge så finns det ju endel (precis som du skrev) nackdelar med det.

Pratade med mamma om vad som gällde när jag och mina syskon var små (jag är 37år, och min yngsta bror 20år), och det var magläge och inget annat och främsta orsaken var att barnen inte skulle ligga på ryggen för att de kunde kvävas när de kräktes.
Ja, tiderna förändras.

Något som gör mig lite skraj faktiskt är att jag läste om just det som
Mustasukka skrev, just det med seratoninhalten.

Läste precis en artikel där de skrev så här:
Seratonin är ett av hjärnans många signalämnen, kemiska budbärare. Andra viktiga signalämnen är acetylkolin, glutamat, noradrenalin, histamin m.fl.
Detta hade forskare kommit fram till har påverkat och varit orsaker till PSBD.

Inte så rolig läsning då både jag och min sambo har adhd och det innebär ju att Max troligen har adhd och därmed så är ju noradrenalinets annorlunda påverkan en stor del av hans liv, precis som seratononhalten också är.

Usch, jag börjar bli lite nojjig nu när det gäller PSBD :(
 
Sv: Psb

Då tycker jag att du *absolut* ska skaffa ett andningslarm, oavsett om er bebis sover på rygg eller mage! Det är en billig "livförsäkring" (ca 1800 kr inkl frakt) och vid ev problem så får man åtminstone en chans att rädda bebisens liv. Det har man ju inte annars. Ett larm är ingen garanti för något, men förhoppningsvis en större chans för en risk-bebis till ett helt liv.

Vi köpte Babysense II och är jättenöjda. Det är det larmet man använder på BB tex.
 
Sv: Psb

Pratade med mamma om vad som gällde när jag och mina syskon var små (jag är 37år, och min yngsta bror 20år), och det var magläge och inget annat och främsta orsaken var att barnen inte skulle ligga på ryggen för att de kunde kvävas när de kräktes.
Ja, tiderna förändras.

Ja, nu har ju forskning visat att spädbarn inte kvävs om dom kräks när dom ligger på rygg.

Men visst är det så att det inte bara är magläge vs ryggläge som spelar in. Det är även rökning, temperatur i rummet, hur bebisen ligger under täcke osv osv. Jag tycker att man ska ta hänsyn till allt, och därefter utforma ett sätt som passar just ens egen bebis.
Kan man, tycker jag, så ska man låta bebisen sova på rygg. Men det är bara min åsikt.

Jag sov på mage som bebis, med rökande föräldrar. Visserligen är jag inte frisk helt och hållet, men min sjukdom kan inte härledas till just det i alla fall.

Min son sover på rygg, med rökande föräldrar. Vi röker visserligen bara utomhus, aldrig med honom i närheten osv osv. Han har aldrig haft en antydan till deformerad nacke/bakhuvud, trots avsaknaden av kudde. Han sov på kudde första månaden, sen började han att röra sig så mycket i sömnen så att han bara gled av den ändå.
Han sover med napp en del av natten. Har den vid insomnandet, sen glider den ut. Vaknar han till får han den igen, och vissa perioder av sömnen så håller han den hårt i munnen i många timmar.
 
Sv: Psb

Då tycker jag att du *absolut* ska skaffa ett andningslarm, oavsett om er bebis sover på rygg eller mage! Det är en billig "livförsäkring" (ca 1800 kr inkl frakt) och vid ev problem så får man åtminstone en chans att rädda bebisens liv. Det har man ju inte annars. Ett larm är ingen garanti för något, men förhoppningsvis en större chans för en risk-bebis till ett helt liv.

Vi köpte Babysense II och är jättenöjda. Det är det larmet man använder på BB tex.

Ja vi har bestämt att vi skall skaffa ett andningslarm, för jag märker att jag har svårt att sova när Max sover på natten. Lite för mycket tankar som flyger omkring och när jag väl sover så stör alla drömmar/mardrömmar.

Och det var inte så dyrt att köpa andningslarm som jag trodde, men det hade fått kosta 10 000kr eller mer, för om det bara behövs en gång så är det värt mer pengar än så.
 
Sv: Psb

Ja, nu har ju forskning visat att spädbarn inte kvävs om dom kräks när dom ligger på rygg.

Men visst är det så att det inte bara är magläge vs ryggläge som spelar in. Det är även rökning, temperatur i rummet, hur bebisen ligger under täcke osv osv. Jag tycker att man ska ta hänsyn till allt, och därefter utforma ett sätt som passar just ens egen bebis.
Kan man, tycker jag, så ska man låta bebisen sova på rygg. Men det är bara min åsikt.

Jag sov på mage som bebis, med rökande föräldrar. Visserligen är jag inte frisk helt och hållet, men min sjukdom kan inte härledas till just det i alla fall.

Min son sover på rygg, med rökande föräldrar. Vi röker visserligen bara utomhus, aldrig med honom i närheten osv osv. Han har aldrig haft en antydan till deformerad nacke/bakhuvud, trots avsaknaden av kudde. Han sov på kudde första månaden, sen började han att röra sig så mycket i sömnen så att han bara gled av den ändå.
Han sover med napp en del av natten. Har den vid insomnandet, sen glider den ut. Vaknar han till får han den igen, och vissa perioder av sömnen så håller han den hårt i munnen i många timmar.

Precis som du skriver så är det mycket som spelar in, och vi gör allt för att göra så rätt som möjligt.

Max sover också på en kudde, på dagen i soffan och på natten bredvid min kudde då ligger han nära men håller sig ändå sval.

Innan vi skall sova på natten så öppnas det fönster och vädras ut i sovrummet, dels för Max skull och för att jag svettas så otroligt på natten.

Jag försöker få Max att sova med napp, och han accepterar den en stund i varje fall. Han är väl inte så jättekompis med nappen än, men han vill ha den mer och mer. Dottern hade aldrig napp, hon avskydde den som pesten, men då visste man ju inte att den kunde ev skydda mot PSBD så jag var inte envis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur har ni gjort? I "alla" böcker så står det att det bästa är att barnet sover i samma rum,men i egen säng för att minska risken för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 498
Senast: Calazirya
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 263
Senast: krambanan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 705
Senast: Luleå
·
Övr. Barn Sådär, nu har vi landat här hemma med våran lilla Groda och jag har äntligen kommit mig för att slita blicken från skruttan och plita...
2
Svar
33
· Visningar
3 024
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp