PS/ Hööks

Unafraid

Trådstartare
Jag har haft lite för mycket fritid och funderar på skillnaden på PS High jump revolution och hööks kopia fenton. 2500kr jämfört med 700kr. PS är ju tyvärr inte kända för att ha så hög läderkvalitet, och då skulle jag inte lägga dom pengarna på ett träns. Självfallet är det väl uttänkt osv, men har någon provat båda och kan jämföra dom? Och någon som kan säga vad det är med PS som gör så stor skillnad i ridningen. Ser PS på nästan varenda häst och känner mig inte helt övertygad nämligen.

Har inte just den modellen av PS men flera dressyrträns och mina Hööks-träns slår PS med hästlängder när det kommer till lädret. Dock har jag varit väldigt noggrann med vilka Hööks-träns jag köpt, men lädret i dem håller riktigt hög klass.

Jag håller med om kvalitén, har ett hööksträns som lätt slår dyon och är riktigt trevligt i övrigt. Men jag tänkte mest på funktionen på dessa träns, någon som upplevt skillnad i ridkänslan? :)

Jag håller med om kvalitén, har ett hööksträns som lätt slår dyon och är riktigt trevligt i övrigt. Men jag tänkte mest på funktionen på dessa träns, någon som upplevt skillnad i ridkänslan? :)
Jag har ett high jump, köpte det för att jag ville ha ett anatomiskt att variera med och jag gillar utformningen på high jump. Kan inte säga att jag känner skillnad i ridningen men det hade jag heller inte väntat mig.

Utifrån bilderna skulle jag dock inte köpa hööks kopia. Grejen för mig med high jump är att bettet lämnas helt fritt tack vare de stela bågarna. Hööks ser ju ut att ha mjuka remmar så det blir väl inte samma funktion utan mer som en pullarnosgrimma ? Jag har inte känt på det så jag vet ju inte men på deras bilder ligger den nedre remmen på bettet.

@Gelina Menar du att nosgrimmans bågar spelar roll för hur bettet lämnas fritt i munnen? Köper inte det riktigt :p. PS High Jump är visserligen snyggare och mer väldesignat men funktionsmässigt tror inte jag det någon skillnad alls :).

Sen är kvalitén inte direkt värt sitt pris alls i mitt tycke. I förra stallet jag stod fanna det ett tiotal PS-träns i olika modeller och det var nog inte ett enda där inte sömma släppt, färg skavt av eller som direkt gått sönder. Servicen från PS var dock bra och jag vet att de bytte ut och ersatte flera delar.

jag har haft många PS träns och har sålt dom, men köpte återigen ett high jump för det är absolut deras bästa modell. Bågarna går att böja och forma efter hästen, vilket är till en fördel. Jag gillar det breda nackstycket och dom valbara vaggorna. Gör det underverk? nej inte för en häst som inte är känslig. Men på min förra häst som hade fastnat i en grimma som liten och slitit sönder sig på huvudet, funkade otroligt mycket bättre på PS tränsen än övriga träns och jag provade många träns (och bett) innan jag hittade det som funkade och det hästen gillade var just high jump. Kvaliten har varierat lite från träns till träns tycker jag dock.

@Fiorano iom att bågarna är formbara blir passformen väldigt bra och nosgrimman ligger inte alls an mot bettet på min häst. Ang läderkvaliten så är jag nöjd, inget att klaga på så här långt. Definitivt bättre än mina från hööks . Sen om det är värt det jättehöga priset vet jag inte :p

@Gelina Menar du att nosgrimmans bågar spelar roll för hur bettet lämnas fritt i munnen? Köper inte det riktigt :p. PS High Jump är visserligen snyggare och mer väldesignat men funktionsmässigt tror inte jag det någon skillnad alls :).

Sen är kvalitén inte direkt värt sitt pris alls i mitt tycke. I förra stallet jag stod fanna det ett tiotal PS-träns i olika modeller och det var nog inte ett enda där inte sömma släppt, färg skavt av eller som direkt gått sönder. Servicen från PS var dock bra och jag vet att de bytte ut och ersatte flera delar.

Fast jo. HJ kan man forma bågarna som man vill. Höökskopian kan man inte forma bågarna på. Tyvärr. Sen skiljer lite mer men det är för mig enbart estetiskt - men det som är det enda jag vill åt - att nosgrimman lämnar bettet fritt, där skiljer det såklart i funktion :/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka