Prydliga människor

Jag är fö en sådan där folk brukar kommentera ang prydlig. Jag brukar kolla på dem och undra vad de druckit. För det JAG ser i spegeln efter t ex 12 h arbetspass är KAOS. Men DE ser något annat.

Så det är värt ta med också, att dels kan man känna sig annorlunda än man ser ut, men dels kan man SJÄLV tycka att man ser ut på ett visst sätt (t ex "oprydlig) medan andra tycker man ser prydlig ut.

(jag har inte vågat riskera att förolämpa någon genom att fråga om de har sådär perfekt hud eller om de har smink).
Jag har bra hy, men flera av mina kompisar har sån där perfekt hud. De ha aldrig haft en finne i hela sitt liv, bara slät och jämn hy oavsett årstid och väder.

Jag har bra hy, men flera av mina kompisar har sån där perfekt hud. De ha aldrig haft en finne i hela sitt liv, bara slät och jämn hy oavsett årstid och väder.

Just sådana jag är så grymt avundsjuk på. Och åtminstone jag tycker just bra hy (eller till synes bra) är en sån sak som direkt höjer "prydlighetsfaktorn" på en person.

Just sådana jag är så grymt avundsjuk på. Och åtminstone jag tycker just bra hy (eller till synes bra) är en sån sak som direkt höjer "prydlighetsfaktorn" på en person.
Jag tycker att frisyr gör enormt stor skillnad på prydlighet. En person som sätter upp långt hår lite slarvigt i en knut kan absolut vara snyggt, men det blir aldrig lika prydligt som någon som delar benan på ett bra ställe och sätter upp det på ett mer ordnat sätt.

Jag tycker att frisyr gör enormt stor skillnad på prydlighet. En person som sätter upp långt hår lite slarvigt i en knut kan absolut vara snyggt, men det blir aldrig lika prydligt som någon som delar benan på ett bra ställe och sätter upp det på ett mer ordnat sätt.

Det beror på tycker jag. Men jag skiljer lite på strikt och prydligt. Nån med slarvig knut kan vara prydlig enligt mig, fastän det inte är så strikt. Men mycket beror för mig på dels det övriga, och dels om slarvknuten "håller sig" eller om fler och fler testar letar sig lös för var timme som går.

Jag tycker mig konstatera att det finns människor som alltid lyckas se prydliga ut. Deras kläder skrynklar och påsar sig aldrig. De smutsar inte ned sig. Skorna är helt fria från lera. De ser alltid välborstade ut helt enkelt. Observera att jag inte talar om människor som ser prydliga ut när de har piffat upp sig på morgonen. Nej, jag pratar om människor som tycks ha någon slags inbyggd eller medfödd prydlighet som gör att de däven efter en hel dag på jobbet eller efter en tre timmar lång flygning lyckas se oklanderliga ut. Jag finner det oerhört fascinerande.

Jag kan försöka att göra mitt bästa att se prydlig ut, men utan att lyckas. Efter bara någon timme utanför hemmet så har jag oftast lyckas skvätta upp lera på baksidan av byxbenen, fått håret rufsigt och kläderna skrynklade. Är jag sminkad så har sminket på något lustigt sätt lyckats försvinna.

Jag skulle också vilja se lite prydlig ut ibland. Är du prydlig? Hur gör du i så fall för att bibehålla den där okonstlade prydligheten?

Min mamma är sån prydlig av naturen.

Jag är inte det. Jag får anstränga mig för att se prydlig ut.
Dessutom jobbar jag med hästar. Så man både svettas, får lera, gräsdreggel och damm på sig. Då är man inte så prydlig.
Annars utanför jobb/stall anstränger jag mig och ser prydlig ut för att jag har sminkat mig väl, har kläder som sitter bra i material som faller snyggt och gör ngt hjälpligt av håret(är dålig på det) och försöker hålla mig ren.

Jag är mest fascinerad av de som är konstant rena i stallet. Även efter mockning och sanering av lerig häst :confused:
Det finns trick! Själv har jag en stor tunn bomullsjacka i stallet som jag ALLTID har ovanpå kläderna när jag mockar, ryktar, etc. Det är helt otroligt vilken skillnad det gör. Så fort hästen är ren så åker jackan av men så fort något smutsigt skall göras så tar jag på mig den. Samma gäller handskar: jag har olika handskar till rykt och ridning. Håret brukar jag fläta och gömma under en stor mössa (upp med flätan på huvudet) så är det fortfarande prydligt när det är dags att ta på sig hjälmen.

Jag vill tacka @Philosophia som startade tråden. Här har jag gått hela livet och trott det varit nåt fel på mig, när det egentligen mest handlar om hur mkt tid och pengar en vill lägga på sig själv. Tack!!! :bow:

Hälsningar hon som aldrig varit prydlig... :laugh:

Nä, det har inte med pengar eller tid att göra, det är jag fasiken säker på. Kanske var ironiskt från din sida, funderar jag på nu.

Däremot tror jag att, när det gäller smink så är hudens konstellation som gäller. Jag har kombinationshud med mycket oljiga delar och det går ta mig sjutton inte att hålla något på plats och jag har haft tonårsakne och har fortfarande finnar regelbundet trots att jag är 46 år gammal.
Men, fördelen med det är att man oftast ser ung ut längre.

Jag känner de som får sminket att sitta hela dagen, aldrig haft en finne men börjar få "problem" med mer åldersrelaterad hud.

Kan nog vara så med svettningar och sådant också, att det bestämmer hur det motverkar prydligheten?

Är det inte så att vissa bara har fantastisk hy, fina läppar och fina färger öht på ögonbryn och ögonfransar och de ser väl alltid fantastiska ut hur de än gör.

Jag har jobbat ihop med en sådan tjej och ofta ser ju kläderna alltid så fina och fräscha ut för att människan har en väldigt fin hudton.

Jag tror knappt alls sådana människor måse bry sig så mycket mer än andra. Ett par riktigt fina läppar ändrar sig ju inte oavsett...

Är det inte så att vissa bara har fantastisk hy, fina läppar och fina färger öht på ögonbryn och ögonfransar och de ser väl alltid fantastiska ut hur de än gör.

Jag har jobbat ihop med en sådan tjej och ofta ser ju kläderna alltid så fina och fräscha ut för att människan har en väldigt fin hudton.

Jag tror knappt alls sådana människor måse bry sig så mycket mer än andra. Ett par riktigt fina läppar ändrar sig ju inte oavsett...

Exakt så jag känner/upplever det. Nu kan man givetvis se prydlig ut ändå. Men de som är som du beskrivet har ett enormt försprång och en enorm fördel och kan fan se prydliga ut i overall och skyddsglasögon. Medan jag ser ut som... Ja inte prydlig iaf ;)

Jag har haft en sån där kollega. Hon kan komma till jobbet i urtvättade mjukisbyxor och se superclassy ut. Själv skulle jag se ut som jag sovit under en bro. Jag frågade faktiskt och hon menade att mycket handlar om rätt klädkombination. Är du är du strikt upptill går det är bära upp sunkbyxor och tvärtom. Och framför allt - bra hållning!

Nä, det har inte med pengar eller tid att göra, det är jag fasiken säker på. Kanske var ironiskt från din sida, funderar jag på nu.

Däremot tror jag att, när det gäller smink så är hudens konstellation som gäller. Jag har kombinationshud med mycket oljiga delar och det går ta mig sjutton inte att hålla något på plats och jag har haft tonårsakne och har fortfarande finnar regelbundet trots att jag är 46 år gammal.

Jag känner de som får sminket att sitta hela dagen, aldrig haft en finne men börjar få "problem" med mer åldersrelaterad hud.

Kan nog vara så med svettningar och sådant också, att det bestämmer hur det motverkar prydligheten?

Nä, det var inte ironiskt. Jag syftade på de inlägg med tips om kläder, hur man byter skor etc, där det faktiskt handlar om tid/pengar.

Sedan är det klart att naturliga förutsättningar ger försprång. Jag har tex alltid perfekt hår som faller sådär naturligt, bara jag håller det rent och drar fingrarna igenom ett par gånger. Klart det är enklare för mig med snyggt hår då, än en kompis med sprött, flygigt hår som kräver massa jobb varje morgon.

Har du testat mineralsmink? Bara att svepa över ansiktet med runda rörelser och du får en underbar täckning som dessutom "suger upp" ansiktet en aning :)
Rekommenderar MAC eller Idun :)

Kan vara käckt att ha en fuktspray som både fixerar och återfuktar på rätt sätt :)

Min partner är en prydlig jäkel, jag är det inte.:cautious: Han bryr sig inte så mycket om klädmaterial, han tvättar inte ansiktet och lånar min de. Men han har lite finlir. Typ tar på sig tröjan rakt, slätar till kragen, blir aldrig smutsig fast att jag blir det på promenaden. Hans bil är dammfri, min är full av tomma godispapper och dammig och lortig. Jag vet inte hur han gör, han verkar sväva över lerpölarna helt omedvetet medans jag helt omedvetet rullar genom dem typ :confused:. Fattar faktiskt inte hur det går till!?

Har du testat mineralsmink? Bara att svepa över ansiktet med runda rörelser och du får en underbar täckning som dessutom "suger upp" ansiktet en aning :)
Rekommenderar MAC eller Idun :)

Kan vara käckt att ha en fuktspray som både fixerar och återfuktar på rätt sätt :)

Jaha då, klart jag har. Som sagt, ordentligt insatt i den världen.
Efter ett tag blir det som kräm i pannan och på hakan. Det är "bara" sätta dit det men det håller inte. Inte ens med primer. Och fuktspray ska vi inte tala om. Möjligen en fixspray typ av märket Grimas ellr så men då kan man lika gärna använda hårspray som faktiskt är riktigt bra menige tillräckligt.

Senast ändrad:
Min partner är en prydlig jäkel, jag är det inte.:cautious: Han bryr sig inte så mycket om klädmaterial, han tvättar inte ansiktet och lånar min de. Men han har lite finlir. Typ tar på sig tröjan rakt, slätar till kragen, blir aldrig smutsig fast att jag blir det på promenaden. Hans bil är dammfri, min är full av tomma godispapper och dammig och lortig. Jag vet inte hur han gör, han verkar sväva över lerpölarna helt omedvetet medans jag helt omedvetet rullar genom dem typ :confused:. Fattar faktiskt inte hur det går till!?

Ha ha, så träffande tycker jag. Precis så upplever jag mig själv.
Som i T2 när ha smälter av värmen och pölarna börjar dra sig tillsammans. Så ser jag skiten dras not mig.

Å andra sidan är jag inte ett dugg rädd för att bli skitig när jag jobbar.

Min med! Jag insåg det senast nu när jag inte kan knyta skorna själv och hen gjorde det åt mig.
Raka, jämna rosetter centrerade på skon.
Jag bara knyter.

Hen har mycket bättre sinne för små detaljer, jag struntar i dem och är mycket flaxigare över huvud taget. Bara mitt kroppsspråk sabbar vilken frisyr som helst, och jag är totalt ointresserad av hudkrämer. Jag har aldrig gjort en ansiktsbehandling i hela mitt liv...
jag försöker vara hel och ren och ha sminket på plats, men jag är inte prydlig av naturen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka