Prydliga människor

Jag tycker mig konstatera att det finns människor som alltid lyckas se prydliga ut. Deras kläder skrynklar och påsar sig aldrig. De smutsar inte ned sig. Skorna är helt fria från lera. De ser alltid välborstade ut helt enkelt. Observera att jag inte talar om människor som ser prydliga ut när de har piffat upp sig på morgonen. Nej, jag pratar om människor som tycks ha någon slags inbyggd eller medfödd prydlighet som gör att de däven efter en hel dag på jobbet eller efter en tre timmar lång flygning lyckas se oklanderliga ut. Jag finner det oerhört fascinerande.

Jag kan försöka att göra mitt bästa att se prydlig ut, men utan att lyckas. Efter bara någon timme utanför hemmet så har jag oftast lyckas skvätta upp lera på baksidan av byxbenen, fått håret rufsigt och kläderna skrynklade. Är jag sminkad så har sminket på något lustigt sätt lyckats försvinna.

Jag skulle också vilja se lite prydlig ut ibland. Är du prydlig? Hur gör du i så fall för att bibehålla den där okonstlade prydligheten?

Menade sådana lappar som @Plommonlila taggade, ett trosskydd för armhålorna :D (Sätter bak i ryggen vid stekande dagar om jag bär ex grått dessutom :o:p)

Räcker det inte med att jag vill kunna se lite prydligare ut?
Jag funderade mest över ambitionsnivån. Att se oklanderlig ut efter en lång flygning eller efter en hel dag på jobbet osv. Att aldrig ha en skrynkla eller minsta lera på skorna. Det är klart att det går; frågan är väl om det är värt det. "Okonstlat" blir det nog aldrig.

Haha vilken rolig tråd! Jag är tydligen en sådan människa, folk undrar alltid hur jag lyckas ha vitt en hel dag utan fläckar och hur jag lyckas hålla mig sval i värme, planering, bra material samt prepping = BRA produkter som fungerar "i alla väder" är det som gäller! :)

I stallet däremot bryr jag mig inte om lite lera men byter ofta mellan ridning och "fix" för att även där se prydlig ut :)

Ha! Jag var sugen på att tagga fig för jag har fått för mig att du vaknar nysminkad och alltid är välstruken, luktfri och klädda i vitt.

@Elegant machinery är också alltid fläckfri (och Frank också), helt övertygad.

Jag kan försöka att göra mitt bästa att se prydlig ut, men utan att lyckas. Efter bara någon timme utanför hemmet så har jag oftast lyckas skvätta upp lera på baksidan av byxbenen,
Just det här tycker jag är det svåraste med prydlighet - för det ÄR magi!

Jag kan mycket väl begripa att delar av prydligheten sitter i uppfräschning, bra kläder, bra smink och bra grunder liksom - och där tror jag att många skulle kunna vara prydliga om en lägger ner den tiden som krävs utifrån ens eget behov (jag skulle behöva ägna timmar/dag och det är det inte värt, men jag vet att jag kan se prydlig ut när det kniper). Men det där med att aldrig ha lera på byxorna, fläckar på tröjan osv fattar jag verkligen inte hur en kan få till? Oavsett hur mycket jag fräschar upp mig, tänker på hur jag går/äter/sitter så är det alltid något som går snett ovh jag har alltid fläckar på kläderna vad jag än gör liksom :o:D

Jag funderade mest över ambitionsnivån. Att se oklanderlig ut efter en lång flygning eller efter en hel dag på jobbet osv. Att aldrig ha en skrynkla eller minsta lera på skorna. Det är klart att det går; frågan är väl om det är värt det. "Okonstlat" blir det nog aldrig.

Jag vet inte vad som skulle vara värt eller ovärt eftersom jag inte vet vad som krävs för att uppnå det. Jag vet bara att när jag flög till Ljubljana för ett par veckor sedan så klev jag på flygplanet i hyfsat vettig status. När vi klev av så såg jag allmänt sunkig ut (det var närmare 30 grader på planet) och kvinnan bredvid mig reste sig upp och bara såg helt oklanderlig ut. Detta trots att vi delade prydlighetsstatus när vi klev på planet ett par timmar tidigare.

Personligen tycker jag nog att det är värt ganska mycket att slippa komma fram till ett möte och känna mig skrynklig och rufsig.

Ha! Jag var sugen på att tagga fig för jag har fått för mig att du vaknar nysminkad och alltid är välstruken, luktfri och klädda i vitt.

@Elegant machinery är också alltid fläckfri (och Frank också), helt övertygad.

HAHAHAHA! :love::D Verkligen inte, har mina extremt lata dagar jag också vill jag lova, men skall jag synas bland folk preppar jag till tusen och tar allmänt väl hand om mig med "små medel" till vardags överlag :)

Agree! Och de har många hemskt fina klänningar som är outslitliga.
Jag har någon enda grej därifrån som inte hållit, allt annat har gjort det faktiskt.

Men jag kanske får understryka att det där med att kläderna är prydliga inte gör att JAG ser särskilt prydlig ut. Lägger inte den energin på hår och smink som det förmodligen skulle kräva. Orka ...

Är också på riktigt intresserad, speciellt hur man lyckas hålla sig sval. Sen kan jag få svettfläckar under armarna trots att jag fryser...:confused: Misstänker att jag har dåliga kläder då. Men vad för lappar använder du?

Har du provat absolut torr? Jag är notoriskt frusen, och svettas ironiskt nog under armarna när jag fryser. Absolut torr löser det problemet.

Fast du förutsätter att det är ett stort jobb? När t ex skrynklor inte kräver något direkt jobb mer än att göra ett visst val när man köper kläder. Är det "inte värt" det för att det på något vis är jobbigt menar du?

Jag vet inte vad som skulle vara värt eller ovärt eftersom jag inte vet vad som krävs för att uppnå det. Jag vet bara att när jag flög till Ljubljana för ett par veckor sedan så klev jag på flygplanet i hyfsat vettig status. När vi klev av så såg jag allmänt sunkig ut (det var närmare 30 grader på planet) och kvinnan bredvid mig reste sig upp och bara såg helt oklanderlig ut. Detta trots att vi delade prydlighetsstatus när vi klev på planet ett par timmar tidigare.
Men är det verkligen så att hon kom ut ur flygningen och kände sig sådär prydlig och piffig? Jag kan tänka mig att även om ni har samma utgångsläge så känner hon precis likadant som du gör efter flygningen. Det handlar inte så mycket om hur det verkligen är, utan mer om hur det känns.

En sak jag kan vara grymt avundsjuk på är de där människorna som tycks ha perfekt hud. Oavsett om den är det eller om de har bra smink. Men när de efter fyra h flängande - och de har INTE varit utom synhåll en enda minut så de kan inte ha bättrat på sminket - ser lika perfekta ut i hyn. Fräscha och felfria.

DET skulle jag kunna betala enormt med pengar för. Jag har förvisso bra smink och bra grund, men det "håller" inte för riktigt vad som helst. Men jag har kollegor som efter 13 h arbetspass på natten ser ut som när de kom rent hud/sminkmässigt (jag har inte vågat riskera att förolämpa någon genom att fråga om de har sådär perfekt hud eller om de har smink).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka