Pruttig bebis

keilir

Trådstartare
Vår bebis är nu ett par veckor gammal. Stackaren har så mycket gaser så jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Rapar gör han, jag äter ingen lök och sånt. Har blivit så att man ju inte vet om han är hungrig eller pruttig så det blir att jag matar på och det kanske inte heller är bra.
Till saken hör att jag fick en infektion så jag äter antibiotika med sista dagen idag. Kanske det kan påverka honom också?
Någon som testat minifom och semperdroppar? Är det värt ett försök? Mellan prutt och bajs är han världens nöjdaste.

Vår bebis är nu ett par veckor gammal. Stackaren har så mycket gaser så jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Rapar gör han, jag äter ingen lök och sånt. Har blivit så att man ju inte vet om han är hungrig eller pruttig så det blir att jag matar på och det kanske inte heller är bra.
Till saken hör att jag fick en infektion så jag äter antibiotika med sista dagen idag. Kanske det kan påverka honom också?
Någon som testat minifom och semperdroppar? Är det värt ett försök? Mellan prutt och bajs är han världens nöjdaste.
Jag skulle säga att det är ganska så normalt.

Jag har använt både semper och miniform på alla mina tre men tycker inte det gjort vare sig till eller från.

Vad som kan hjälpa är om man viker benen i knäna på bebisen och trycker dom upp mot magen (lite försiktigt men ändå med lite tryck) och ligger kvar med trycket några sekunder, lättar lite och trycker igen
Upprepa några gånger. Brukar alltid då komma lite småfisar. Ibland har det varit rätt rejäla salvor.

Brukar växa bort med tiden. Oftast försvinner det runt tre månaders ålder.

Det som räddade mig när dottern var liten heter Windi pysventil. Prutt och bajs kom nästan alltid ut, och sen hade vi en glad bebis igen :)

Jag har börjat med både miniform och semper av den anledningen och tycker att det blivit klart bättre.

Minifom är ju det som ska slå sönder gaserna så att de kommer i små fisar istället för att bli stora pruttar. Semper är ju goda mag och tarmbakterier typ, så de fungerar ju lite olika och de kan vara bra att veta så man vet vad de hjälper för.

Du har ju redan fått tips på pysventil, och massage. Vet att de på öppna förskolan i vår kommun hade en liten "kurs" i spädbarnsmassage. Kanske vore något att kolla upp, annars kan du nog få tips på BVC. Prova massera i cirklar på magen, medurs, för tarmarna går år det hållet och då kan du hjälpa till att massera ut gaserna.
Annars lär det finnas filmer på youtube också! :)

Vad står det i läkemedelsinfo - där brukar det stå om medlet går över i mjölken vid amning.....
Står att det passerar över i modersmjölken men att vid normal dosering bör inte barnet påverkas, men det vet man väl inte säkert för det..

Ja eftersom jag fick infektion i bröstet till följd av sår på bröstvårtan orsakat av amning så undgick det ju inte någon och absolut inte läkare. Det är en sort som är ok att ta när man ammar, finns ingen "bättre" sort.

Jag har börjat med både miniform och semper av den anledningen och tycker att det blivit klart bättre.
Är er bebis svårare att rapa när ni börjat med minifom? Det är väl på ett vis bra, då det kanske inte finns så mycket luft då men man vet ju inte..

Är er bebis svårare att rapa när ni börjat med minifom? Det är väl på ett vis bra, då det kanske inte finns så mycket luft då men man vet ju inte..
Nej, om något var han svårare innan. Men det beror nog på att jag lärt mig hur jag ska göra. Däremot har han mycket lättare att få ut pruttarna efter att vi började med miniform.

Idag börjar jag utesluta mjölkprodukter för att se om det blir bättre. Någon som gjort det?

OT Tycker rubriken är så söt! (Även om jag förstår att det kan vara jobbigt både för bebis och föräldrar.)

Har hört gott om den här pys-ventilen, men vi provade aldrig själva.
Däremot hjälpte Sempers droppar medan Minifom varken gjorde till eller från.

Bästa tipset fick jag från mamma, lägg bebis i knäet, tvärs över på magläge, och "gunga" lite. Eller lägg bebis på mage på din egen underarm, huvudet vilar i ditt armveck. Så gick vi runt många kvällar... :meh:

Idag börjar jag utesluta mjölkprodukter för att se om det blir bättre. Någon som gjort det?
Med första barnet, som ammades, uteslöt jag alla mjölkprodukter. Han blev som en ny bebis efter 3 dygn. Däremot kan det ta uppemot 4 veckor innan full effekt av uteslutningen syns. Det tar ca 2 veckor för all mjölkprotein att försvinna ur din kropp och sen ca 2 veckor att försvinna ur bebisens.
Fråga bara om det är något annat du vill veta om det...

J
Med första barnet, som ammades, uteslöt jag alla mjölkprodukter. Han blev som en ny bebis efter 3 dygn. Däremot kan det ta uppemot 4 veckor innan full effekt av uteslutningen syns. Det tar ca 2 veckor för all mjölkprotein att försvinna ur din kropp och sen ca 2 veckor att försvinna ur bebisens.
Fråga bara om det är något annat du vill veta om det...

Jag har exakt samma erfarenhet. Jag svarar också gärna på frågor om du har det TS.

För oss var det samma visa med lillebror också. Han ammades ett par månader, sen fick vi ta till mjölkfri ersättning.

Min yngsta fick kolik pga gaser och vi gav minifom.
För oss hjälpte det jättebra, han fick ganska hög dos men efterhand kunde vi trappa ner

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
925
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Jag tänkte länka men i skrivande stund hittar jag inget färskt material, antar att det kommer dyka upp senare under dagen? Gammal...
2
Svar
33
· Visningar
3 273
Senast: Sar
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
24 478
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar