Pruta på bilköp?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare cherie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 5 667
Fast dom som ringer mig ang bilannons och säger redan från början att priset är högt, dom frågar jag rakt ut varför dom ens ringde.
Det hållet jag med om. Diskuterar pris gör man när man tittar på ngt och verkligen ör intresserad men faktiskt tycker att priset är lite högt - oavsett vara. Att pruta enbart f sakens skull gör inte jag i alla fall.
Jag ser det som att diskutera pris snarare än att pruta.

Men eller hur!!! Gäller inte bara bilar utan hästar osv. Sluta tråna efter saker du inte har råd med liksom. Alt spara lite mer, snåla jävel. Nä, ser ner på folk som beter sig så.
Om man säljer ngt är det ju frågan om utbud och efterfrågan. Har du satt rätt pris och efterfrågan är stor så får du ju din vara såld snabbt. Har du satt för högt pris och efterfrågan är låg så får du ju den inte såld med annat än att du går ner i pris. Man är väl inte per automstik snål för att man som köpare uttrycker sitt intresse f ngt och lögger ett bud där man menar att köparen i viss mån har felbedömt marknadsläget? Blir man inte överens så blir det ingen affär - värre är det inte.
Jag jobbar m förhandling - skulle aldrig fungera om jag blev sur och började se ner på min motpart varje gång min motpart inte accepterade mitt bud eller tvärt om!

Jag prutar alltid om det är i en sådan situation att man kan pruta. Ger dock inte skambud eller "gnällprutar" dvs snackar skit om det som säljs. Jag hänvisar till relevanta fel (tex något som måste åtgärdas på en gång) på ett trevligt sätt och vill säljaren inte pruta tackar jag oftast artigt för mig. Det är sällan jag köper ändå fast det inte gick att pruta, felet/problemet är oftast så pass stort att varan blir ointressant om jag inte får ner priset.

Sedan är det så att jag lärt mig pruta av min far... som var expert :angel: dvs det brukar gå rätt bra för mig ;)

Jag utgår ifrån att det blir prutning om jag säljer något :D

Om man säljer ngt är det ju frågan om utbud och efterfrågan. Har du satt rätt pris och efterfrågan är stor så får du ju din vara såld snabbt. Har du satt för högt pris och efterfrågan är låg så får du ju den inte såld med annat än att du går ner i pris. Man är väl inte per automstik snål för att man som köpare uttrycker sitt intresse f ngt och lögger ett bud där man menar att köparen i viss mån har felbedömt marknadsläget? Blir man inte överens så blir det ingen affär - värre är det inte.
Jag jobbar m förhandling - skulle aldrig fungera om jag blev sur och började se ner på min motpart varje gång min motpart inte accepterade mitt bud eller tvärt om!

Fast det finns ju de som prutar direkt, säg att jag säljer en bil och den har legat ute i 5 (FEM!) minuter, direkt ringer någon och ska pruta. Och då är det ju bara för att pruta. Och såna människor ser jag ner på. Jag har bra koll så jag vet vad jag kan ta betalt och får alltid det jag vill ha, snabbt dessutom. Då är det så jävla störigt med "pruta pruta pruta" folket.
Varför utgår du från att jag är efterbliven och försöker sälja till oskäligt pris?

Jo jag tycker man är snål när man prutar på något som redan ligger bra i pris. Prutar man så får man inte köpa av mig, så enkelt är det.

Sålde tex en sadel (köpt av mig för 27000 dvs en dyrare sadel). En person ville köpa men prutade massor. Inte för att priset var dåligt utan för att hon "skulle utnyttja situationen till max" (hade sålt hästen redan). Bara det att jag var inte i behov av pengar och den tog inte direkt upp någon plats så hon fick inte köpa, inte ens till utsatt pris sen :laugh:

Haha annat exempel, vi sålde vår gamla säng när vi beställt en ny. La ut för 4500, nypris runt 13, en prutar till 3500. Okej säger min sambo (han som köpt den, inte jag). Då säger personen "nä skrev fel menar 2500" hahahahaha :laugh::laugh: Det blev inget där heller, en annan köpte för 4500 veckan efter.

Så min erfarenhet är att folk är så jävla snåla.

Fast det finns ju de som prutar direkt, säg att jag säljer en bil och den har legat ute i 5 (FEM!) minuter, direkt ringer någon och ska pruta. Och då är det ju bara för att pruta. Och såna människor ser jag ner på. Jag har bra koll så jag vet vad jag kan ta betalt och får alltid det jag vill ha, snabbt dessutom. Då är det så jävla störigt med "pruta pruta pruta" folket.
Varför utgår du från att jag är efterbliven och försöker sälja till oskäligt pris?

Jo jag tycker man är snål när man prutar på något som redan ligger bra i pris. Prutar man så får man inte köpa av mig, så enkelt är det.

Sålde tex en sadel (köpt av mig för 27000 dvs en dyrare sadel). En person ville köpa men prutade massor. Inte för att priset var dåligt utan för att hon "skulle utnyttja situationen till max" (hade sålt hästen redan). Bara det att jag var inte i behov av pengar och den tog inte direkt upp någon plats så hon fick inte köpa, inte ens till utsatt pris sen :laugh:

Haha annat exempel, vi sålde vår gamla säng när vi beställt en ny. La ut för 4500, nypris runt 13, en prutar till 3500. Okej säger min sambo (han som köpt den, inte jag). Då säger personen "nä skrev fel menar 2500" hahahahaha :laugh::laugh: Det blev inget där heller, en annan köpte för 4500 veckan efter.

Så min erfarenhet är att folk är så jävla snåla.
Jag tycker inte det har ett dugg med snålhet att göra utan att man försöker få ett så bra deal som möjligt. Jag skulle inte kalla ngn som prutar för snål - däremot i vissa fall fräck eller till och med skamlös om det är just ett skambud. Men då är det ju bara att säga nej tack!

Jag tycker inte det har ett dugg med snålhet att göra utan att man försöker få ett så bra deal som möjligt. Jag skulle inte kalla ngn som prutar för snål - däremot i vissa fall fräck eller till och med skamlös om det är just ett skambud. Men då är det ju bara att säga nej tack!

Prutar man på ett redan bra pris så är man supersnål. Samma med folk som ska ha "kompispris" eller rabatt på allt möjligt. Usch kräks på såna människor.

Har nu hittat att bilen låg ute för 1,5 månad sedan och då omkring 30-snåret. Nya ägaren har inte gjort något med bilen och nu ska dessutom skatten betalas denna månad. Så det lär inte på aktuellt med ett köp såvida inte ägaren kan tänka sig att sänka priset.
Ska skatten betalas denna månad så ska den som äger bilen nu betala. Annars är det bara att säga att man drar av den summan. Och det är inte att pruta, är han så korkad så han säljer den i skattmånaden, så får han också betala.

Prutar man på ett redan bra pris så är man supersnål. Samma med folk som ska ha "kompispris" eller rabatt på allt möjligt. Usch kräks på såna människor.
Vem definierar vad som är ’ett bra pris’?
Att sätta pris på bilar, sadlar, hästar mm är i regel inte helt lätt och det är ofta helt rimligt att ’rätt pris’ ligger inom ett intervall på ett antal tusenlappar.
Vad du menar med ’kompisrabatt’ i sammanhanget vet jag inte. Jag sålde en bil till en kompis för ett år sedan och då satte vi oss ner oct tittde i olika listor mm tillsammans för att hitta just rätt pris.

Jag gor "research" och kollar runt sa jag vet vad lite dyrare saker jag vill kopa vanligtvis kostar. Jag "diskuterar pris" och prutar garna och ofta. :D Nar jag saljer allt fran sadlar till bilar ser jag fram mot att pruta. :p

/hastflicka som bott manga ar i mellanostern och Asien och lart sig pruta av de basta/

Nar jag saljer allt fran sadlar till bilar ser jag fram mot att pruta. :p

/hastflicka som bott manga ar i mellanostern och Asien och lart sig pruta av de basta/
Intressant.

Om jag rannsakar mig själv så tycker jag nog oftast att de där djärva prutningsförsöken är en sorts oförskämdhet.

T.ex. Min häst kostar X kr och det baserade jag på liknande individer och kvalité och utvecklingsbarhet. Sedan kommer en köpare och klappar sig på bröstfickan och säger här har jag halva summan - den får du om jag kan ta hästen med mig nu, den är ju inte så märkvärdig.
GRRRR.

De som lugnt resonerar är en annan sak men de som aktivt går in och vill sänka priset utan att ens ha sett saluobjekettet, inte har något skäl till sitt lägre bud utan bara vill komma undan så billigt som möjligt - de ger jag inte mycket för.

Jag helt enkelt avskyr folk som prutar! Lägre stående varelser.
:D

Jag vet när jag la ut min hästtransport la jag den på något högre pris än det jag hade tänkt, det som en del kallar prutmån.
Folk prutar och det känns bra för dom och jag får det jag hade tänkt.

När jag köpte min bil, köpte jag den hos firma, bytte in min gamla bil (då jag ville bli av med den snabbt och smidigt), istället för att pruta såg jag till att få med däck.

Har ett vagt minne att mitt ex gjorde samma sak när vi var iväg och köpte hans nya bil. Han såg till att få med andra saker i priset istället för att pruta. Har för mig det rörde däck då med. :)

Det är en tuff vecka som väntar. Jobb, födelsedag för dottern, tingsrätt, mer jobb. Typ så.

Hoppas tingsratten gar bra:up:

Intressant.

Om jag rannsakar mig själv så tycker jag nog oftast att de där djärva prutningsförsöken är en sorts oförskämdhet.

T.ex. Min häst kostar X kr och det baserade jag på liknande individer och kvalité och utvecklingsbarhet. Sedan kommer en köpare och klappar sig på bröstfickan och säger här har jag halva summan - den får du om jag kan ta hästen med mig nu, den är ju inte så märkvärdig.
GRRRR.

De som lugnt resonerar är en annan sak men de som aktivt går in och vill sänka priset utan att ens ha sett saluobjekettet, inte har något skäl till sitt lägre bud utan bara vill komma undan så billigt som möjligt - de ger jag inte mycket för.

Jag helt enkelt avskyr folk som prutar! Lägre stående varelser.
:D

Naja, lagre staende varelse eller inte sa koper jag fran saljare Jag gillar och som Jag kan "negotiate" med.

Jag vet när jag la ut min hästtransport la jag den på något högre pris än det jag hade tänkt, det som en del kallar prutmån.
Folk prutar och det känns bra för dom och jag får det jag hade tänkt.

När jag köpte min bil, köpte jag den hos firma, bytte in min gamla bil (då jag ville bli av med den snabbt och smidigt), istället för att pruta såg jag till att få med däck.

Har ett vagt minne att mitt ex gjorde samma sak när vi var iväg och köpte hans nya bil. Han såg till att få med andra saker i priset istället för att pruta. Har för mig det rörde däck då med. :)

Yep. Exact sa gor de flesta.

Jag gor "research" och kollar runt sa jag vet vad lite dyrare saker jag vill kopa vanligtvis kostar. Jag "diskuterar pris" och prutar garna och ofta. :D Nar jag saljer allt fran sadlar till bilar ser jag fram mot att pruta. :p

Att se min pappa pruta var fantastiskt. Alltid vänlig men snabbtänkt som attan :D :love: Jag är absolut inte i hans nivå.

I min värld är det skillnad på pruta och pruta, ffa när det handlar om bilar.
Att åka och titta och provköra en bil som annonserats för t ex 50', och därefter på plats ha några sakliga argument varför man istället bjuder 40'.
Eller att mailsvara på samma annons med texten "tugotusen jag Hämta nu ikväl" (direkt kopierat från senaste bilen jag sålde).

Jag köper och säljer mycket på nätet, utan överdrift är mer än hälften av alla kapitalvaror jag äger köpta begagnat på annons. Nästan uteslutande smidiga och okontroversiella affärer. Men fordonsaffärer har banne mig en särställning... :meh:

Så, imo är det helt okej att ge ett motbud med sakligt argument. Tokpruta direkt är ohyfsat.

Bilar räknar jag med att det ska prutas på (dock efter att köparen tittat och provkört). Har prutat ner alla bilarna som vi köpt, samtliga köpta begagnade av privatpersoner.

När jag sålde min förra bil fick jag mängder med prutsms (hade skrivit i annonsen att jag inte accepterade prutande via sms/telefon). De svarade jag inte ens på. Ett medelålders par kom och tittade och la sedan ett bud på 4000 kr under annonspriset på 12000 kr. Sa att jag kunde tänka mig att gå ner till 10 men de avvaktade. Sålde sen bilen till en annan som inte ens prutade :D Jag var nästan chockad när de betalade bilen och tog med den direkt :up:

Ja men det är ju inte säkert att du och en potentiell köpare har samma uppfattning om vad som är ett "bra pris".

Det där med "kompispris" har jag å andra sidan funderat på.
Om en person jag känner vill köpa en "begagnad vara" av mig och ska ha ett "kompispris" då är ju det ett riktigt "ovänpris" åt andra hållet?

Generellt sett eventuellt bättre att sälja saker och ting till personer man inte känner, just för att inte skapa konflikter kring en affär.

Jodå, jag kan gärna pruta om jag tror att det är läge.
Eftersom prisläget för "begagnade varor" (alltså även hästar) är osäkert och oklart.
Det är ju inte en fast prissättning där "halvblod född 2010 inriden" alltid ska kosta lika.

Vi lade ut en bil för 90.000 förra året. Blev erbjudna 50.000 kontant. Eh. Pass?

En annan undrade om det gick bra med en ribbåt som dellikvid...

Vår andra bil lade vi ut för 27.000 och det var sjukt många som försökte pruta. Typ "jag är student så jag kan inte ge mer än 20.000".
Nähä, men titta inte på en bil som kostar nästan 50% mer då.
Såldes tillslut till en familj som prutade till 25.000. Vi var jättenöjda och det tror jag att de också blev.

Det är ju inte en fast prissättning där "halvblod född 2010 inriden" alltid ska kosta lika.
Nej... absolut inte för hästar. :)
Men för många andra produktkategorier är prisspannet snävare. För en viss bilmodell, av en viss ålder och ett visst antal mil, är underlaget ofta så stort att det går att ana ett rätt tydligt intervall (eller medianpris). En rimligt initierad köpare och säljare har nog åtminstone en grov aning om vad som är ett rimligt pris, eller om ett bud är i övre eller undre änden av spannet.

Liknande trådar

Fordon Jag söker jobb allt vad jag kan och de flesta jobben ligger i stan en timme bort. Pendlingskostnaden blir ju kännbar om jag får ett jobb... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 141
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 525
Senast: Whirlie
·
Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
893
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka