Enya

Trådstartare
Jaha, då har jag fått provsvaren från Vidilab på träckprovet. Mina hästar har 0 av allt, båda två. Hur kan det komma sig? Visserligen är betena parsitfria här, men kan den avmanskningen jag gjorde för en månad sen eller så ha tagit masken? Funderar p åatt ringa och kolla så¨att det stämmer.
Då behöver jag alltså inte avmaska dem? Men när ska jag göra det? Ska jag ta ett nytt prov om ett år eller redan i höst?
Jag tog inte prov på lungmask, trodde ju inte att shettisen har det, men Mynta 2 skrev i min andra tråd att symtom på det kan vara andningsvårigheter och kronik hosta. Han har inga problem med andnigen, men han hostar 1-2 ånger på morgonen när vi går de 500 m till hagen. ALDRIG annars och jag troddee att det var pga deras förkylning. Han hostar verken inne eller ute annars så jag tror fortfarande inte på lungmask.

I vilket fall som helst så börjar shettisen se bättre ut, och igår tyckte jag inte revben kändes så jättetydligt. Jag kanbske har fel, men jag hoppas inte det. Han har en fin päls trots att den är lång och fäller den, men inte så fort som min stora häst. Han verkar glad och leker, skuttar och rullar sig betydligt mer än i tidgare. Vi får hoppas att han mår bra.

Men, som sagt så behöver jag nog tips på hur jag ska sköta avmaskningen och träckprov hädanefter.

Sv: Provsvar!

Vad avmaskade du med för en månad sen?

Vi fick tillbaka proven i vårt stall idag. 0 EPG på nästan alla hästar. De två som vi trodde skulle ha en del hade det också (en ung häst som gått på lösdrift oavmaskad och en sjuk häst). Vi avmaskar bara dessa hästar i år, inga andra.

men hur gör ni när ni bara avmaskar ett par av flera hästar? får dom två stå inne då ett par dygn eller hur löser man det?
och om man gör träckprov, hur långt innan betessläppet ska/kan man göra det? och ska man isf vänta, efter att man fått svaret och om man behöver maska, tills ett par dagar innan betesläpp eller hur löser man det bäst?

Lungmask är det inte bara åsnor som har det och är väldigt sällsynt bland hästar????

De två som ska avmaskas släpper ju ut nya ägg varje dag de inte är avmaskade, så det spelar ju ingen roll om de går kvar efter de avmaskats. Dock kommer vi mocka hagen efter bästa förmåga i samband med avmaskningen.

Även om man väntar med provet tills man ska avmaska så sprider ju de hästar som har mask nu sina ägg. Vi gjorde provet nu och hade plan att avmaska innan betessläpp i mitten av maj nångång om det var många som behövde. Nu är det bara ett par, så då kör vi dem nu, det är mycket gräs även i våra vinterhagar.

Jag avmaskade med noromectin för ungefär en månad sedan, kommeri nte ihåg datumet, men det står i den andra tråden. Så om du har en häst som visar 0 på allt så avmaskar deu inte alls det året? Tar du träckprov vid ungefär samma tid nästa år i stället?

Har alltså en hage som det inte har gått hästar i på många år ( om det har gått hästar i den alls?) så den är ju inte smittad och då borde jag inte behöva ta träckprovi höst?

Senast ändrad:

Jo, sällsynt är det, men inte omöjligt tydligne och eftersom han har gått med åsnor så är det ju inte helt omöjligt på honom, men jag avvaktar lite med att kolla det.

Men vännen, Noromectin har ett ERP (den tid som det tar innan maskarna börjar urskilja ägg igen) på 8 veckor. SJÄLVKLART fick du 0 i svar nu när du nyss avmaskade. Du fick alltså ingen annan info från ditt träckprov än att medlet tog som det skulle. Om 4 veckor igen kan du ha allt från 0 till "hur mycket som helst".

Jaha, det var det! Men det kunde inte jag veta ju. Jag fick höra att jag skulle ta prov i april och med tanke på att vi är inne i mitten av april så trodde jag att jag var sen till och med. Jag kanske skulle ha lagt ihopp ett plus ett och räknat ut det själv. Suck. Jag hatar matte och är urkass på det. Då är det bara ett nytt prov om en månad alltså? Så bra att medlet verkar som det ska........

Sånt händer. Men för enkelhetens skull: gör en lista över ALLA maskmedel som finns, dela in dom i de grupper dom tillhör samt gör en lista över intervallerna. I min dator finns en mapp som heter *avmaskning*...i den sparar jag dokument över aktuella saker...Det är mycket bra.

Tex har jag dokument över:

* Avmaskning hur och när från SVA...som bara tar lite ytligt på maskningen

* Maskarnas utseende- som säger HUR den eller den masken ser ut, hur man ser dom, villka skador dom gör

* Maskmedelsguide: som säger VILLKA medel som tar vad.

* Forskning från SVA

* Magdalenas dokumentation i avmaskningsdjunglen ;)

Samla information överallt så ser du ett mönster till slut...det är det bästa. Finns inget mer irriterande än *folk* som säger 10 olika saker

Senast ändrad:

Men det positiva är att du vet att du inte har några resistenta maskar, och att du tog tillräckligt med medel. Känn dig inte dum. En bekannt till mig har avmaskat noga och tagit träckprov varje gång. Bara det att hon tagit träckprovet efter avmaskningen och då har hon ändå använt ett medel som inte har någon resistensbildning alls (än så länge kanske man ska säga). Snacka om bortkastade pengar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka