Provsvar ängshö

Fredag

Trådstartare
Jag fick idag provsvar från 3 olika partier med ängshö från i fjol. Alla ängarna är gamla och alla är ogödslade.
Döm min förvåning om ena hade en kvot på över 8 och de andra två runt 6 för smb råprotein/energi...
Det är nästan så att jag knappt kan tro det! Hade det nog inte om jag inte tog ut proverna själv.
Det bästa höet trodde vi skulle vara garanterat sämst, jag fattar ingenting. Sent skördat är det också!

Någon annan som sett liknande på gamla ängsvallar?

Vi trodde vi skulle köra ut höet på skogen, men pyttsan... :o

Sv: Provsvar ängshö

Läste artikeln "Planera för vinterfoderstaten" i senaste numret av Hästmagasinet. Och fick där lära mig att det spelar ingen roll om ett hö är första- eller andra- eller till och med tredjeskörd, för tydligen så "startar vallväxterna om" efter skörd.

Häftigt va??!! :D

Det finns nog mer än "kvoten" som talat för gamla ängar med örtrikt gräs. ;)

LIA

Men det känns så ologiskt att värdena är så bra. Varför alls odla på åkermark om det är så här? Men det kan väl ändå inte vara normalt med så bra värden på ängshö (obs! här "finns" bara en skörd, så bra växer det inte på ängsvallen)? Jag köper att ängshö många ggr kan vara smakligare pga artblandningen, men innehållet?

Kan skriva ut hela värdena, skippar mineralerna dock.
Hö 1: Smb råprot: 64 g/kg foder , energi 7,8 MJ/kg foder
Hö 2: 52 / 7,4
Hö 3: 49 / 8,1

Säg att fler varit med om liknande, annars blir jag smyg på resultaten!

Varför alls odla på åkermark om det är så här?
Kvantiteten! Volymen (och vikten) är många gånger större under en säsong. "Högräsen" blir kraftigare, längre och växer fortare mm. Utan att ha några siffror skulle jag tro, att vi talar om 10-faktor eller mer.

Kvalitén???

LIA

Ja, det är ju helt sant förstås (skäms...)! Kvantiteten är ju helt ojämförbar.
Kvalitén ja, antar att risken för ett dammigt hö är större med ängshö, men samtidigt bör risken för mögel bli mindre eftersom det är mkt lättare att torka? För att inte tala om örtrikedomen, men det handlar väl mest om smakligheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka