_Runaway_

Trådstartare
Ni som ger proviva när hästen är lös/dålig i magen, hur mycket ger ni per dag, och hur länge innan resultat märks?

Sv: Proviva

En skvätt, kanske en dl två ggr/dag. Ungefär;-)
Har sällan behövt mer än en liter proviva, så inom fem dagar. Håller det i sig längre skulle jag nog kontakta vetrinär!

Jag fick tips av en i stallet att ge 1-2 liter om dagen.

Sen så fick jag bekräftat av andra det jag trodde från början, att Proviva kanske inte är det bästa för min feta häst, iom allt socker. Sen så har jag även hört att Proviva inte innehåller rätt sorts bakterier, men det vet jag ingenting om.

Nu ger jag jäst istället, tycker det har funkat bra. Ger en fjärdedels tärning om dagen. Man kan ge mer också, beror på hur stor häst man har.

Om du ska ge proviva som ger resultat så får du ge enorma mängder.
Ge istället en hel bakjäst om dagen om hästen är dålig i magen, när hästen är bra i magen igen så kan du minska ner till en fjärdedel/dag.
Sedan får du försöka klura ut vad som ger den dåliga magen, jag har nyligen kommit fram till att min häst inte tål klöver eller balväxter överhuvudtaget, jag hade inte en tanke på att klöver är en baljväxt precis som lucern.

Skillnaden mellan bakjäst och proviva är att proviva tillför nya bakterier medans jästen hjälper hästens egen tarmflora att komma i balans.
Bakjäst är bra att ge vid alla foderövergångar och är det enda som är bevisat effektivt mot fång, alltså att det motverkar fånganfall.
Att det sedan är väldigt billigt gör ju inget heller;)

Senast ändrad:

Jag gjorde en tråd tidigare om min hästs lösa mage, men kände att jag behövde en till. Jag gav honom bakjäst i en vecka (en halv per dag), men märkte ingen skillnad. Jag slutade med lucernpellets som han nyligen var invand på, för att utesluta att det var det han reagerade på. Det var för en vecka sen, och sen dess har han stått på enbart hösilage. Men ingen förbättring alls, snarare värre. Tidigare var det bara vatten som kom innan och efter bajset, men nu är även bajset löst.
Vi har köpt silage från samma leverantör som i fjol. Förra årets foder har han ätit hela sommaren, sen vande vi över till årets. Det är lite mer protein (kvot på 7) men han brukar å andra sidan behöva en högre kvot för att hålla sig i fint hull.
Frågan är ju om man ska byta en del av givan till torrhö? I alla fall middag och kvällsgivorna som han får inne.

Jag gjorde en tråd tidigare om min hästs lösa mage, men kände att jag behövde en till. Jag gav honom bakjäst i en vecka (en halv per dag), men märkte ingen skillnad. Jag slutade med lucernpellets som han nyligen var invand på, för att utesluta att det var det han reagerade på. Det var för en vecka sen, och sen dess har han stått på enbart hösilage. Men ingen förbättring alls, snarare värre. Tidigare var det bara vatten som kom innan och efter bajset, men nu är även bajset löst.
Vi har köpt silage från samma leverantör som i fjol. Förra årets foder har han ätit hela sommaren, sen vande vi över till årets. Det är lite mer protein (kvot på 7) men han brukar å andra sidan behöva en högre kvot för att hålla sig i fint hull.
Frågan är ju om man ska byta en del av givan till torrhö? I alla fall middag och kvällsgivorna som han får inne.

Jag hade gett en hel bakjäst/dag och gett det minst en månad innan du utvärderar resultatet, det tar tid för magen att bli i balans igen.
För min häst tog det nästan hela vintern innan hennes mage var okej igen efter att hennes mage hade pajjat totalt, förmodligen pga allt maskmedel förra ägaren gav eftersom hon nyligen var importerad, om det behövdes vet jag inte.
Jag började ge henne jäst i november direkt när hon kom hem och framåt mars var magen i någorlunda balans.
Fråga gärna leverantören om det är klöver i hösilaget, det kan vara det som är problemet.
Jag hade köpt hem hela årets behov av hö och fick köpa en omgång till:crazy: inte kul alls för plånboken men det viktiga är ju att hästen mår bra och jag hoppas att någon annan vill köpa mitt parti.

Sen så har jag även hört att Proviva inte innehåller rätt sorts bakterier, men det vet jag ingenting om.

Det har jag också hört, av en veterinär. Denne rekommenderade istället ProEquo, som skulle vara Proviva för hästar. Jag har aldrig provat att ge Proviva, men ProEqoun fick min hästs mage i balans efter en antibiotikakur.

TS: Jag tänkte på loppfrön, om det kan vara så att hästen får i sig jord i hagen?

Jag började ge henne jäst i november direkt när hon kom hem och framåt mars var magen i någorlunda balans.

Ehh...hur vet du då att det var jästen som hade effekt? :o De flesta blir ju bra på fyra månader, annars är det ju något ordentligt fel.
*nyfiken*

Ehh...hur vet du då att det var jästen som hade effekt? :o De flesta blir ju bra på fyra månader, annars är det ju något ordentligt fel.
*nyfiken*

Nja, utan jäst på araben hade han regnskållor året runt så det var uteslutningsmetoden, det där att det går över av sig självt på fyra månader har nog mer med att göra att är det en liten störning så har hästen läkt ut det själv på den tiden.
Min häst var i eländigt skick när jag köpte henne, hundratals regnskållor och mager så hennes mag/tarmflora var det nog inte en liten störning i utan en stor.

Enligt den veterinär jag pratade med så var byte av tarmfloran ett alternativ, men jag ville vänta för att inte utsätta henne för mer än nödvändigt för jag var säker på att det var lugn och ro hon behövde, hon hade bytt stall flera gånger sedan hon kom till Sverige ca 5 månader innan jag köpte henne.

Hm, det skulle ju kunna vara jord/sand som han får i sig, hagen är ju trots allt lite lerig nu. Kan detta avhjälpas med foderhäckar? Hur ger man loppfrön och hur verkar det?

Hm, det var ett tag sen jag gav loppfrön så jag kommer inte ihåg mängden. Strödde det i alla fall över maten (som var blötad) i krubban. När loppfröna blir blöta så blir de lite geléaktiga och de binder sanden i hästens mage så den kan passera ut den naturliga vägen utan att göra nån skada. Eller nåt ditåt. :p Om du söker här i forumet på loppfrön så finns det säkert nån som har en bättre förklaring.

Vet inte om jag blandar ihop det med något annat nu, men fick för mig att det var loppfrön som man ska koka för att få bort någon syra eller liknande.

Loppfrön är även bra för magen, både om man är hård eller lös. Plus att det är bra mot sand som Ingela_S sa.:)

Kan linfrön vara bra också? Vet en i stallet som gav det till sin häst som hade haft allvarlig kolik tidigare. Men jag vet inte riktigt just vad man ger det för.

Kan linfrön vara bra också? Vet en i stallet som gav det till sin häst som hade haft allvarlig kolik tidigare. Men jag vet inte riktigt just vad man ger det för.

Linfrökaka är super till hästar med känslig mage.
Endel säger dock att man inte kan räkna in proteinet som finns i, varför vet jag inte men linfrökaka ger bra mage och därmed fin hårrem.

Ni får ursäkta mina frågor men allt det här med linfrön, loppfrän etc. är helt nytt för mig :o
Om jag ska ge linfrön, typ såna man köper i affären, så har jag förstått att dessa ska skållas med hett (uppkokat) vatten. Men vad talarvi för mängder? Ger man en deciliter, en liter linfrön? Det gäller en D-ponny. Jag har inga referensramar liksom, hur mycket man bör ge.

Ni får ursäkta mina frågor men allt det här med linfrön, loppfrän etc. är helt nytt för mig :o
Om jag ska ge linfrön, typ såna man köper i affären, så har jag förstått att dessa ska skållas med hett (uppkokat) vatten. Men vad talarvi för mängder? Ger man en deciliter, en liter linfrön? Det gäller en D-ponny. Jag har inga referensramar liksom, hur mycket man bör ge.

Loppfrön ger man om hästen äter/pillar mycket i grus och jord.
Jag häller över den mängd som står på förpackningen precis innan hästen ska äta på blött foder.
Man ska helst inte låta det stå eftersom gelen som bildas helst ska bildas i magen så att den tar med sig ev. grus och jord ut.
Jag ger det på våren som en kur på några veckor när det första gräset kommer upp eftersom risken då är större att de får i sig jord.
Om man misstänker/vet att hästen pillar i sig mycket skit så kan man ge det som en kur igen då och då.

Linfrö har i stort sett samma effekt som linfrökaka, linfrö måste kokas så att blåsyran försvinner eftersom den är giftig.
För att slippa krångla med kokning så är linfrökaka ett bra alternativ.
Linfrö och linfrökakan smörjer tarmarna och förhindrar på så vis kolik och underlättar för hästen att ta upp näringen i fodret, ett bra upptag kräver ju en bra mag/tarm balans (det är där jästen kommer in, jästen hjälper tarmen att hålla en bra flora).

Jag ger 2 dl linfrökaka/dag och jäst året runt till mina hästar (som väger 400-500 kg).
Vid pälssättning/fällning och vid foderbyte ger jag en hel jäst och även om magarna krånglar, en halv jäst vid hagbyte på sommaren och en fjärdedels jäst resten av året.

Inte loppfröna väl? Är inte det linfröna som man måste koka?

Just de ja, så var det ju. :idea:

Loppfrö används ofta vid sandkolik, och linfrön har jag hört en del som ger vid vanlig kolik.
Men annars så har jag uppfattat det så som TinyWiny skriver. Att båda fröna är bra för magen, men har de någon störning i bakteriefloran så hade jag nog gett något annat. Jäst ska ju vara bra för bakteriefloran, precis som en massa andra mag-tarmpreparat.

KL
Kan ju passa på att fråga er som ger loppfrön, hur mycket hade ni gett en liten islänning på ca 300 kg? (det är uppskattad målvikt, tyvärr väger han ganska mycket mer än så.) Han kommer att börja gå i en väldigt sandig hage efter jul och vill ge loppfrön.
Kan tillägga att jag ger 1/4 jäst/dag också ifall det skulle spela in.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 930
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
736
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?