Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gjorde en tråd tidigare om min hästs lösa mage, men kände att jag behövde en till. Jag gav honom bakjäst i en vecka (en halv per dag), men märkte ingen skillnad. Jag slutade med lucernpellets som han nyligen var invand på, för att utesluta att det var det han reagerade på. Det var för en vecka sen, och sen dess har han stått på enbart hösilage. Men ingen förbättring alls, snarare värre. Tidigare var det bara vatten som kom innan och efter bajset, men nu är även bajset löst.
Vi har köpt silage från samma leverantör som i fjol. Förra årets foder har han ätit hela sommaren, sen vande vi över till årets. Det är lite mer protein (kvot på 7) men han brukar å andra sidan behöva en högre kvot för att hålla sig i fint hull.
Frågan är ju om man ska byta en del av givan till torrhö? I alla fall middag och kvällsgivorna som han får inne.
Sen så har jag även hört att Proviva inte innehåller rätt sorts bakterier, men det vet jag ingenting om.
Jag började ge henne jäst i november direkt när hon kom hem och framåt mars var magen i någorlunda balans.
Ehh...hur vet du då att det var jästen som hade effekt? De flesta blir ju bra på fyra månader, annars är det ju något ordentligt fel.
*nyfiken*
Kan linfrön vara bra också? Vet en i stallet som gav det till sin häst som hade haft allvarlig kolik tidigare. Men jag vet inte riktigt just vad man ger det för.
Ni får ursäkta mina frågor men allt det här med linfrön, loppfrän etc. är helt nytt för mig
Om jag ska ge linfrön, typ såna man köper i affären, så har jag förstått att dessa ska skållas med hett (uppkokat) vatten. Men vad talarvi för mängder? Ger man en deciliter, en liter linfrön? Det gäller en D-ponny. Jag har inga referensramar liksom, hur mycket man bör ge.
Inte loppfröna väl? Är inte det linfröna som man måste koka?
Kan linfrön vara bra också? Vet en i stallet som gav det till sin häst som hade haft allvarlig kolik tidigare. Men jag vet inte riktigt just vad man ger det för.