Proviva/A-fil

krambanan

Trådstartare
Ni som ger Proviva eller A-fil till era hästar; hur mkt ger ni och hur ofta? Har en C-ponny som är fånghäst som jag tänkte testa det på i förebyggande syfte nu när hon ska få beta lite mer.

Mvh Maria

Sv: Proviva/A-fil

Undrade nyligen det själv då har en häst som står på penicillin och fick rådet att ge ca ½ liter/dag.

En dum fråga men vad blandar ni med ? Eller ger ni ren fil? Har själv en fånghäst så jag bara undrar, Kanske skulle prova själv till hästen.

Jag har ett halvblod som fick ett lindrigt fånganfall för 1,5 år sen. Jag ger honom Proviva i förebyggande syfte nu under en period medan jag sakta vänjer över honom på gräs. Jag har gett både Proviva dryck (blåbär) och Proviva shot (blåbär/citron) och han älskar det. Jag ger det oftast i kraftfodret på morgonen, jag förvarar Provivan hemma i kylskåpet och åker upp till stallet och ger honom det på väg till jobbet. Det har hänt att jag kommit när han redan ätit upp sitt kraftfoder men när jag häller Provivan i krubban smaskar han i sig det ändå (utan kraftfoder). Jag ger ungefär 1/2 liter Proviva dryck eller 1 Proviva shot om dagen. Jag har inga belägg för vilka mängder man ska/bör/kan ge eller vilken effekt det ger, men jag har svårt att tro att det kan vara skadligt. Det man kanske bör vara lite uppmärksam på är ifall hästen blir lös i magen av det (den kan då eventuellt vara laktosintolerant).

Nej jag ger Probimin som egentligen är för människor, men används till hästar, det är naturligt där bara dessa bakteriekulturer finns, mycket enklare, man behöver bara ge1-2 tsk, ska ta med burken från stallet och skriva av.

Mitt gamla 28 åriga halvblodssto fick fång förra året vid denna tid, sen dess har jag gett probimin och sen febr linfrökaka, hon är hittils helt sympromfri, men hon får bara gå i gräsfattig hage på dagarna och på kvällarna ett par timmar i liten hage inne i den stora där de andra går, där kan hon beta lite utan att det blir för kraftigt.

När mitt halvblod för några år sedan hade problem med magen fick hon A-fil. Började att blanda i någon halv deciliter ihop med krafftfodret och ökade därefter tiden gick. Gav nog 3-4 dl/dag ett tag.

/Malin

Vad är A-fil och proviva bra för? Varför ger man de till fång hästar? Har aldrig hört de innan .
;)

Jag använder också Probimin vid behov. Kanonbra resultat hittills i af.
mimus, vart köper du ditt och vad kostar det?

Jag köper av "min" distriktsvet, på Finsta, dem säljer där, nu har jag inte fått fakturan på sista burken, (köper i samband med att hon är här, om jag inte åker dit och hämtar) men tror ca 300 kr, kommer inteihg vikt, ska kolla och återkomma när jag vart nere i stallet.

Men man kan beställa av återförsäljaren.

Nu undrar jag om jag brutit mot forumreglerna, detta är inte menat som reklam, kanske borde ha pm:at dig

jag gav min korsnings val 2 liter fil per dag när han nade problem m magen det var veterinären som ordinerade det :banana:

Har av vet blivit ordinerad 2 liter/dag (fördelat på två tillfällen under dagen) till min halvblodshäst som fått ett lindrigt fånganfall. Så till en c-ponny borde väl sisådär halva den dosen vara rimlig?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama