provat sadel -hjälp!!

K

krax

Hej!

Jag har tidigare "trådat" om Pfiff Hafflinger och nu har jag fått hem den och provat. Red med 4-dubbelvikt lakan under så jag har fått ett avtryck.

Men det är så svårt!!! Någon som har lust att komma med råd? Som kanske själv har erfarenhet av haflinger/annan bred rygg?

Såhär låg sadeln:
Ser ut att ligga bra, gungar/vippar inte. Manken går fri med marginal. Sadeln känns som om den ligger med jämnt tryck längs ryggen, möjligtvis med något mindre tryck i mitten av ryggen men mycket liten skillnad isf. Den ligger även med jämnt tryck från framvalvets övre del och ner längs hästens sida.

Jag red 15 min i skritt och trav på den gräsplätt där vi brukar träna. Hästen var ordentligt uppvärmd eftersom vi hade skrittat 45 min i skogen innan testet. Jag kan inte påstå att han gick särskilt bra, springig trav med högre huvud (dvs sänkt rygg), först mot slutet sökte han sig ner. Detta kopplar jag dock inte direkt till sadeln utan det brukar vara så i början av ett pass (dessutom tyckte han nog att vi jobbat klart för dagen först). Tvärtom tyckte jag att han verkade förhållandevis väldigt avslappnad mot slutet.

Tilläggas skall att hästen en längre tid haft en sadel som varit för smal i bommen och det var i denna han reds de 45 min innan testet. Den gamla sadeln har förstås gjort att han han inte kunnat jobba med ryggen ordentligt, förhoppningsvis kommer han nu att kunna höja ryggen med annan sadel och hjälp (jag skall börja för tränare). Alltså fullt möjligt att ryggen "fyller ut" framöver.

Innan jag får en massa svar där folk är förfasade över detta djurplågeri som pågått så vill jag påpeka att det inte är jag som äger honom och att det är jag som har fått fram att han skall ha en ny sadel. Anledningen till att han reds i den gamla sadeln först idag var att det regnade (mfl omständigheter som inte är så viktiga, vill bara redovisa hur testet gick till).

Och innan jag får många svar med rådet att köpa en beg märkessadel för 4-5000 kr, vill jag säga: jag håller med! Men det går inte, min ekonomi tillåter det inte och ägaren vill inte lägga de pengarna. Vi försöker alltså hitta det bästa alternativet utifrån de pengar som finns, alltså denna eller annan märkeslös ny eller beg sadel (ca 1000-1500 kr).

Här är avtrycket:
http://www.pixbox.se/alb493589

Oerhört tacksam för tips!!!

Sv: provat sadel -hjälp!!

Jag tycker inte sadeln ser ut att ligga bra om man tittar på avtrycket.. Tror att den är för smal men vet inte riktigt..

Varför tycker du att den ser smal ut, vad i avtrycket reagerar du på?

Att den inte ligger emot lika mkt hela vägen, bakre delen av bossorna ligger emot mkt mer. Sadel släpper i mitten av bossorna. Kan även bero på att sadeln är för rak kanske..

Ja, isf handlar det ju om att den är för rak och inte för smal! Det är det jag kanske funderar på själv också... För smal tror jag inte att den är, den verkar ligga an lika mycket längs hela framkanten. Är dock skum på varför jag bara får avtryck i framkant... ? Som om den bara låg an någon första cm efter bogbladen och så varken ser eller känns det!

En sak till -det här med att det blir mycker starkare avtryck bak än fram... kan det bli ett jämnt avtryck?
Jag har testat en annan sadel och den hade ett annorlunda avtryck men detta att den bakre "tjocka" delen av bossan syntes mest var likadant.

Jag skulle tro på att sadeln är för smal, därav baktrycket. Om sadeln är för rak så brukar avtrycket se annorlunda ut. Passar sadeln så blir det ett jämt avtryck hela vägen, eftersom sadeln lägger lika mycket vikt över hela ryggen.

Men jag tror knappt att det går att ha en vidare, då kommer kanalen för nära... Påstår inte att du har fel, men jag vet inte vad jag ska tro... Hade korkat nog inte kameran med ut idag, ska ut igen imorgon el mån och ska ta med kameran då.

Om den var för smal (som den han har haft tidigare) -borde det inte bli punkttryck högt upp fram, där sadeln först träffar hästen efter framvalvets båge? Så beter sig sadeln han haft innan iaf...

Kan vara så att den här är lite mer lagom men fortfarande för smal, tittade på mina egna avtryck när sadeln var för rak och de såg inte ut som dina (mkt mer avtryck framtill då).

Vadå "kanalen kommer för nära"?? För nära ryggen?? Så kan det inte bli isf är sadel oftast för svängd. Kommer inte ihåg hur vid din sadel är men skulle gissa på 115?? Jag skulle prova en som var närmare 120..

Det där är som sagt ett typiskt avtryck efter en för smal bom.
Ett till exempel
När sadeln är för vid blir avtrycket långt fram, där tyngdpunkten träffar. Är den för smal, hamnar den längre bak och därmed också lämnar ett avtryck där.

Hm, detta att den skulle vara för smal känns som en helt ny idé (faktiskt). Skulle det skapa tryck bak? Hrmm, jo, det verkar riktigt.

Ang. kanalen kommer för nära: Jo, om en sadel är alldeles för vid så hamnar ju kanalen på ryggen, dvs bossor/stoppning tar inte emot på sidorna utan hela sadeln åker ner över hästens rygg. Hur tänker du?

Sadeln sägs vara 110 grader på klädd bom. Lite svårt att ta ut hans vinkel men jag gjorde ett försök på en avritning jag gjort. Nu är avritningen lite sned (tror inte det är hästen utan min gamla kulo-ledning som jag använde), men om jag tar ut vinkeln mellan penseln o linjalen (var det jag hittade just nu, så är den faktiskt 118 grader.... s*tan....:mad: Har gjort det tidigare men tydlingen inte så nogrannt för då tyckte jag att 110 grader verkade ok.

Här är bilder på avritningen (samma album)
http://www.pixbox.se/alb493589

Och trycket bak kan inte bero på att jag rider illa :angel::confused:....?

Antingen är sadeln för smal, eller så är den för böjd/vid. Lägg in bilder på sadeln på hästen så är det lättare att hjälpa dig.

Men iom att hästen har gått/går med en för trång sadel tycker jag att det bästa och billigaste alternativet hade varit en billig bomlös. Du kan hitta en bra bomlös sadel för runt 2-3 000 begagnad inkl pad(Barefoot och Torsion, Barefoot är billigare. Paden ska vara av märket Skito)

Har inte övervägt bomlös eftersom hästen inte gillar att bli riden barbacka. Red ett tag med schabrak+fårskinn och täckesgjord och senare med en hemmasydd buke-barbackapad som jag t.o.m. sydde paneler under av många lager liggunderlag för att ryggen skulle gå fri. Men jag fick stora uppsittningsproblem som jag så småningom insåg troligen berodde på att han inte trivdes med det. När jag började rida i den -för smala- sadeln igen så blev det mycket lättare att sitta upp, så han hade säkert ont av barbackandet...

Tror du inte att det blir likadant med en bomlös, visserligen mer paddad men samma princip att ryggen inte går fri?

Men jag tror knappt att det går att ha en vidare, då kommer kanalen för nära... Påstår inte att du har fel, men jag vet inte vad jag ska tro... Hade korkat nog inte kameran med ut idag, ska ut igen imorgon el mån och ska ta med kameran då.

Om den var för smal (som den han har haft tidigare) -borde det inte bli punkttryck högt upp fram, där sadeln först träffar hästen efter framvalvets båge? Så beter sig sadeln han haft innan iaf...

Om sadeln är för böjd eller för smal/vid s¨blir det högre tryck framtill, men inte bara punkttryck, utan under främre delen av sadeln helt enkelt. Det visar sig som att den delen av schabraket är helt vitt/torrt iom att hästen inte kan svettas där (musklerna får inget syre). Det smutsiga på avtrycket visar var sadeln INTE ligger an så hårt. Ditt avtryck var inte så illa, det brukar alltid vara smutsigare någonstans (oftast baktill) men iom hur hästen uppförde sig under ridning så kan man klart konstatera att avtrycket indikerar att något faktiskt är fel, iom att hästen reagerade som han gjorde.

Ska ta bilder på häst, rygg och sadel på imorgon kväll (hinner förhoppningsvis ut, annars måndag kväll). Vore toppen om du har lust att kolla på dem! Är jätte-tacksam för hjälp!

Hur tung är du? Är hästen omusklad? För jag har inga problem med att ryggraden inte går fri i dom bomlösa jag har provat...
Och min häst var rätt så omusklad när jag började med bomlöst och jag vägde 20 kg mer än vad jag gör nu.... (och jag väger mycket nu också)
Låter som att hästen kanske har fått ryggproblem av sadlarna... Jag hade kollat upp hästen hos veterinär innan jag hade köpt någon sadel alls.

Menar du hur han uppförde sig vid sadeltestet idag eller hur han gjorde när jag red barbacka?

Det är väldigt svårt att tolka hans uppförande tycker jag. Han kan vara en bra tjurig typ och har ägaren ridit på en plats någon dag innan (hon kräver inte något, åker bara) så måste jag "sätta" den platsen igen, då kan han vägra på stället mm. Är vi på den plats vi brukar rida uppför han sig bättre direkt. Vidare uppför han sig bättre med sin nuvarande, alldeles för smala sadel vilket jag tycker är konstigt. Att han vara springig och dan i början idag kan vara att han var småtrött och inte hade lust att jobba mer idag/att han upplevde att det var något nytt och inte visste hur han skulle hantera det.... Han gick ju mycket bättre mot slutet...

Jag påstår inte att mina tolkningar är rätt, men det är ingen enkel häst som protesterar när något är fel och beter sig ok när det är rätt....

Han har alltså tidigare haft en mycket för smal sadel och jag börjar förstå att den vi provat idag troligen är för smal den med, men den är mycket vidare än den han har (och då skulle han alltså gilla den smalaste mer...?)

Nej, nej, jag har aldrig provat någon bomlös! Är ganska okunnig på dem, antog att de låg an, bara! (som en barbackapad fast mer paddad)

Hästen är hyfsat musklad numera, iaf jmf med förut. Jag väger ca 70 kg, tror inte att min vikt och hans viktbärarkapacitet är ngt problem, han är en krallig en...

Bara för att den nya sadeln är vidare betyder inte att den är nödvändigtvis bättre. Det är ju en lågprissadel, och jag tycker inte det är något att ha. Och din häst kanske inte gillade bommen, stoppningen osv.

Menar hur han uppförde sig idag under sadeltestet...

Var bor du nånstans?

Jag har provat 4 bomlösa på min häst, och ingen har legat an mot ryggraden...

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Buck
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 791
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?