provade att rida utan bett!

S

Sellan

satt tyglarna i nosgrimman, han va faktiskt snällare än förväntat!
han böjde sig på volt bara jag klämde lite med benen, osv..
fast han slänger fortfarande med huvudet :confused: kanske är det en "gammal vana" som han fortsätter med?
hur ska man hålla i tyglarna egentligen? ska man fortfaranda hålla i yttertygeln som stöd?

vilken liknar mest en sidepull/bettlöst, engelsk nosgrimma eller remont?

vi har en liten bit kvar tills vi kan rida utan träns men:banana:

Sv: provade att rida utan bett!

hur ska man hålla i tyglarna egentligen? ska man fortfaranda hålla i yttertygeln som stöd?
Det beror på vilken målsättning du har; vill du rida hästen på tygeln med direktverkande tygeltag, eller är det neck reining som är målet?

Jag har ett halvblod som tidigare är riden dressyr, målet är ju neckreining, han har lärt sig det lite, han förstår i skritt men i trav/galopp är det inte lika intressant enligt han ;)
har tidigare haft problem med att han hängt sig i bettet/bitit fast när man "krävt" form av honom, och så fort man tog i tyglarna så började han kasta med huvudet.. vissa dagar inte alls och andra så kastar han med huvudet som en galning (redan när jag börjar borsta honom i stallgången). vet att många är hårda i handen, fast jag har fått beröm för mina mjuka(nästan för mjuka/lösa tyglar) så jag tror inte att det är därför han håller på.. jag har haft ont i axlarna/handlederna/armbågarna/fingrarna bara jag har försökt ha lite "dressyrstöd" tidigare.. han har gått på ridskola och vet mkt väl att kombinationen hänga+bita fast går när man inte vill... (och hans tänder är kollade, han är inte halt och jag rider aldrig "skiten" ur han.. han har vinterpäls nu och rider han max så att han blir lite svettig under sadeln)

det blir ungeför som om jag bara tar i ena tygeln så vänder han huvudet innåt bara som en "falsk" öppna..

när jag tränade riktig öppna/sluta så gick det faktiskt mkt bättre än vad det gör med bett.. och då hade jag "lätt stöd på yttertygeln"...

hej!
Det jag tycker att du ska vara nog med är att sitta lite mer på yttre och "jobba" upp bogen med hjälp av din tyngd och sits,såhan inte "lär" sig att falla in på volten.
Du kan ha ledande tygel om han behöver det men faller han in med bogen höj då inre handoch sätt dig mer på yttre skinka för att jobba fram honom.

När det gäller slår med huvudet? Vill han dra ur tyglarna ur din hand eller är det vid olika tillfällen?

Det viktigaste för att du någon gång ska kunna rida honom utan något är att du kan läsa av honom och att ni vet vilken sits som betyder vad samt att hästen kan gå iform lös.

CNV00005.JPG

på bilden är det jag och min arab som gör ett stop utan tyglar.
www.wpts.se

Lycka till och ha en så trevlig jul!:)

glömde tilllägga att du ska försöka sita så rakt som möjligt även på volt men för att hjälpa hästen kan du sätta dig något mer på ytter sida.....hoppas duförstår hur jag menar.

Han slår med huvudet mest för att få längre tygel/komma undan, även när jag red på lång tygel så kastade han med huvudet.. han har gjort så ända sedan vi köpte honom för 9år sedan (då var han hemsk! tókslog med huvudet "non stop" å allmänt "virrig" nu mkt bättre men han slår fortfarande vissa dagar) han tar även och kastar "ner" huvudet så man åker ner på halsen, förut när jag var mindre orkade jag inte hålla emot, men nu vet jag när det är pågång (jag lutar mig bakåt när han kastar ner) så det blir "tvärstopp" för honom.. så han har nästan slutat med att göra så.. kanske 1gång i veckan han provar med det nu...

efter att ha tränat ett antal år för dressyrtränare osv så har jag ändå inte lärt mig att rida volt "som man ska på dressyrsätt" dvs, jag sitter jämnt över hästen, till ridlärarens förtret.. jag kan verkligen inte tynga mig innåt en längre stund.. känns som att man ska välta då.. har problemet att han blir rak som en planka och väldigt stel ibland, varierar sida till sida varje dag.. tror att det beror på att han har något för liten box så han inte kan "sträcka ut" ordentligt när han ska sova..

Rörlighet i handen är A och O, så fort handen blir statisk finns det möjlighet för hästen att ”ta bettet” och rider man bettlöst lär sig hästen ännu fortare att gå emot en orörlig hand.

Om ditt mål är neck reining, så är mitt tips följande (oavsett om du rider med eller utan bett):
Använd endast tygeltag för att reglera farten och samlingen. Ta lika mycket i båda tyglarna och var rörlig i handen hela tiden, ge och ta.
Sväng på lösa tyglar där du först lägger på yttertygeln och därefter leder med innertygeln. Behöver du reglera fart eller form, gör du det efter du har svängt.
Ta – ge – sväng (på med yttern, led med innern).
Rid så tills du känner att du får respons i styrningen bara du lägger på ytter tygel och inte behöver leda med innern. Då kan du börja ta i tyglarna igen, om du behöver, även i svängarna eller för att ställa/böja hästen. Men kom ihåg: rörlig i handen, ta och ge hela tiden så länge hästen inte går i den fart/form du vill.

Jag glömde påpeka vikten av att använda säte och skänkel när du skall styra hästen. Det sitter i ryggraden, så det föll bort när vi bara pratar om tygel och bett…

Liknande trådar

Utrustning Jag har en arabvalack på sju år. När jag köpte honom reds han med pullarträns och vanligt tränsbett, vilket fungerade OK men inte var...
Svar
14
· Visningar
1 749
Senast: Ace
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Líf
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 184
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII