Prova ut hoppsadel

Sv: Prova ut hoppsadel

När jag har provat ny sadel har jag testat ett par småskutt, mer inget mer :)

Jag fick hoppa utan stigläder, lite nervöst när man sitter i en helt oprovad sadel i 25-30k-klassen och inte vet 100 att man ska ha den kan jag säga :D Man vill helst inte repa den...

:eek:

Nåja, någon sådan dyr sak får min häst banne mig passa sig för att passa i :angel: Tanken dök upp när anledningen till att jag byter sadlar är att de åker bak. Det testat bäst genom att låta honom ta ett språng upp för en backe. Vilket inte finns någon stans vid sadelutprovaren. Så kanske ett hinder hade dugt. Han är dock inte hoppad sedan i somras, hmm.

Njaa jag har själv inte testat så mycket sadlar men har inte varit med om att man hoppar med en sadel när man provar?
Ofta är ju säljarna ganska rädda om sadlarna.
Är det inte ny från affär kanske du kan hoppa i den?
Kolla med dom du ska köpa sadel av :)

Nu har inte jag testat ut någon hoppsadel hos sadelprovare (min hoppsadel fick jag i julklapp och mamma hade provat ut den i smyg), men på Sharpm*n, som jag troligen skulle vända mig till om jag behövde en ny hoppsadel (bor bara en mil därifrån) så tror jag det är vanligt att man provar att hoppa i sadeln. De brukar i alla fall alltid ha hinder uppställda. Man kanske inte hoppar 130, men småsprång för att känna vilket stöd man får eller liknande.

Jag hoppade lite småskutt när jag provade hoppsadel.

Det är ju viktigt att det känns bra även över hindret, eftersom det är där man ska använda den sas. :p

Jag hade ridit i en sån sadel innan jag köpte min. (var medryttare sen fick jag häst)
Jag hoppade alltså inte i den men fick tipset att löshoppa henne lite med sadeln men gjorde det ej. Skritta och trava utan stigbyglar (på en 3årig pigg&busig ponny :grin:).

Klart man ska provhoppa sadeln! Annars vet man ju inte om den känns bra :) Jag har provat måånga sadlar och hoppat i alla. Lika självklart som att dressyra i en dressyrsadel som man provar :D

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V